Kanal İstanbul projesi 7 maddede tüm detaylarıyla!
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 27 Nisan 2011 tarihinde "çılgın proje" şeklinde nitelendirilerek Kanal İstanbul projesi duyuruldu. Bugün temeli atılacak Kanal İstanbul projesi vatandaşlar tarafından merak ediliyor. İşte 7 maddede Kanal İstanbul projesi tüm detaylarıyla.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından 27 Nisan 2011 tarihinde "çılgın proje" şeklinde nitelendirilerek Kanal İstanbul projesi duyuruldu.
Yeni Şafak'ta yer alan habere göre; Kanal İstanbul'un yapımı için çalışmalar hızlandırıldı. Asrın projesi olarak lanse edilen çılgın projede ilk köprünün temeli, Arnavutköy Sazlıbosna Mahallesi ve Başakşehir Şamlar Mahallesi arasında yer alan şantiyede Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla bugün atılıyor.
Kanal İstanbul'un son zamanlarda sık sık gündeme vatandaşların da akıllarına birçok soru geldi. İşte Kanal İstanbul'la ilgili tüm detaylar...
1. KANAL İSTANBUL PROJESİ NEDİR?
Kanal İstanbul, Karadeniz ile Akdeniz arasında alternatifi bulunmayan İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğinin rahatlatılması amacıyla Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir su yolu olacak. Çılgın proje, İstanbul'un Küçükçekmece - Sazlıdere - Durusu koridorunda hayata geçirilecek.
Kanal İstanbul Projesi'nin inşaat safhasının yaklaşık 5 sene asgari ekonomik ömrünün de 100 sene olacağı öngörülüyor. Yaklaşık 45 kilometrelik uzunluğu bulunacak olan Kanal İstanbul projesinde; 7 karayolu köprüsü, biri köprü diğeri yer altı geçişi şeklinde toplam 2 demiryolu geçişi, 2 metro geçişi yer alacak.
Kanal İstanbul projesinin toplam alanının 26 bin hektar olacağı belirtildi. Yatay mimari esas alınarak yalnızca 4-5 katlı yapılara izin verileceği ifade edilen bölgede 500 bin kişilik nüfusun yaşaması hedefleniyor.
2. KANAL İSTANBUL PROJESİNİN AMACI
Basında çılgın proje ve asrın projesi şeklinde isimlerle yer alan Kanal İstanbul projesi, Karadeniz ile Marmara Denizi'nin arasında yapay bir su yolu olacak. Projenin genişliği 150 metre, derinliği ise 25 metre olarak belirlendi.
Kanal İstanbul'un yapılmasıyla, İstanbul Boğazı'nın tamamen tanker trafiğine kapatılacağı belirildi. İstanbul ilinde Kanal İstanbul'la iki yeni yarımada, yeni bir de ada meydana gelecek.
Asrın projesinin etrafında hayata geçirilecek yeni yerleşim bölgesi, 453 milyon metrekare büyüklüğe sahip olacak. "Yeni Şehir" şeklinde isimlendirilen bu alanda Kanal İstanbul projesinin meydana gelecek 30 milyon metrekare haricinde kalan yerlerin paylaşımı şu şekilde yapılacak:
-78 milyon metrekarelik alanda bir havaalanı
-33 milyon metrekarelik alanda Ispartakule ve Bahçeşehir
-108 milyon metrekarelik yollar
-167 milyon metrekarelik bölgede imar parselleri
-37 milyon metrekarelik alanda ortak yeşil alanlar.
3. KANAL İSTANBUL NEDEN YAPILMALI?
Senede yaklaşık olarak 43 bin gemi geçen İstanbul Boğazı, doğal olan su yollarından. Gemi trafiğinde bulunan tonajlardaki yükseliş, teknolojik gelişmelerle beraber gemi boyutlarındaki genişlemeler, akaryakıt ve bununla birlikte tehlikeli veya zehirli madde taşıyan gemilerin çokluğu İstanbul'da her zaman risk barındırıyor.
4. KANAL İSTANBUL PROJESİ NEDEN İSTENMİYOR?
Kanal İstanbul projesiyle beraber hidrolik akım değişimi yaşanacağına, Marmara, Karadeniz ekosisteminde değişiklikler olacağına, öncelikle deniz canlılarının yaşam alanlarının etkileneceğine dikkat çekiliyor.
Aynı zamanda Kanal İstanbul'un 2'nci ve 3'üncü deprem bölgelerinde yer aldığına dikkat çekiliyor. Alanın yapılaşmaya açılmasıyla birlikte de riskin yükseleceği vurgulanıyor.
5. PROJENİN EKONOMİK YARARLARI NELER?
Kanal İstanbul'un Montrö'ye tabi tutulmayacağı için Süveyş gibi ton başına ortalama 5,5 dolardan fiyatlandırılabilecek. Süveyş'ten en fazla 150 DWT gemilerin geçişi yapılırken, Kanal İstanbul 300 bin tonluk gemilerin geçişi için de uygun. 193 kilometre uzunluktaki Süveyş Kanal'ından 148 kilometre daha kısa şekilde haytaageçirilecek olan çılgın projenin, tam kapasiteyle çalışması halinde de senelik kazanç 8 milyar dolara kadar çıkacak. Maliyeti 40 milyar dolara ulaşacağı öngörülen Kanal İstanbul projesinin, hesaplanan kazanç ile 5 senede kendini finanse etmesi öngörülüyor.
Kanal İstanbul'un bitirilmesiyle bölgede 1,5 milyonluk yeni bir iş fırsatı oluşacak. Körfez sermayelerinin de dikkatlerini çekecek olan çılgın projeyle yatırımlarda ciddi oranda artışlar yaşanacağı öngörülüyor. İstanbul'a senede 50 milyon yabancı ziyaretçinin gelmesi tahmin edilirken, böylece yıllık 20-30 milyar dolar turizm geliri kazancı sağlanacak. 2023 vizyonu kapsamındaki Kanal İstanbul'un bütün gelirleriyle beraber ilk 5 senede 100 milyar dolara yakın bir kazanç sağlaması öngörülüyor.
6. KANAL İSTANBUL PROJESİ KAÇ YIL SÜRECEK VE MALİYETİ NE KADAR?
İhale sürecinden sonra Kanal İstanbul'un inşaatı öncesindeki hazırlık çalışmalarının yaklaşık 1,5 sene sürmesi planlanıyor. Çılgın proje Kanal İstanbul'un bitirilme süresi ise 7 sene olarak öngörülüyor.
Kanal İstanbul projesinin inşaat maliyetinin ise 75 milyar Türk Lirası şeklinde hesaplandığı belirtildi.
7. KANAL İSTANBUL’UN YAPIMI NE ZAMAN BAŞLAYACAK NE ZAMAN BİTECEK?
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Kanal İstanbul projesine ilişkin şu açıklamalarda bulundu:
"Haziran ayının sonunda falan Kanal İstanbul'u şehrimize kazandırmak üzere temelini atıyoruz. Rahatsız olanlar var, olacaklar, varsın olsunlar. Biz bu eserleri İstanbul'umuza, İstanbullu bütün vatandaşlarımıza kazandırdıkça onların onuru, onların bunlardan inanıyorum ki şevk alacağı bir İstanbul...Kanal İstanbul'u İstanbul'a kazandırdığımızda İstanbul'un hem coğrafi hem stratejik hem tabii güzelliği bir kat daha artacaktır."
Adil Karaismailoğlu: Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün temelini yarın atıyoruz!
Kanal İstanbul'la ilgili merak edilen her şey!
Ekrem İmamoğlu'ndan Cumhurbaşkanı Erdoğan'a Kanal İstanbul çağrısı!