Adil Karaismailoğlu'ndan son dakika Kanal İstanbul değerlendirmesi!
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı liderliğinde Tersane İstanbul'da hibrit şekilde gerçekleştirilen Türkiye Denizcilik Zirvesi'nin kapanış oturumunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kanal İstanbul'la ilgili açıklamalar yaptı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı liderliğinde Tersane İstanbul'da hibrit şekilde gerçekleştirilen Türkiye Denizcilik Zirvesi'nin kapanış oturumu yapıldı.
CNN Türk'te yer alan habere göre; kapanış oturumunun ardından basın mensuplarının sorularını cevaplayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, "Binlerce metre aşağıdaki bir hareket ile Kanal İstanbul arasında bağlantı kurulması iştigal. Zaten işin uzmanları, bilim adamları bunun depreme hiçbir etkisi olmayacağına dair noktayı koydu" diye konuştu.
"TÜRKİYE'NİN DÜNYA DENİZ TİCARETİNDE SÖZ SAHİBİ OLMASI GEREKİYOR"
Bakan Karaismailoğlu, Türkiye'nin ulaşımın bütün çeşitlerinde ciddi çalışmalar gerçekleştirdiğine ve projeler hayata geçirdiğine vurgu yaparak, 19 senedir ulaşımda mega projelere imza atıldığını belirtti. İlk etapta karayolu yatırımlarına yoğunlaşıldığını, eksikliklerin giderildiğini ifade eden Karaismailoğlu, ardından havalimanları yatırımlarıyla hava yolunun halkın yolu olduğunu belirtti. Karaismailoğlu, şu anda dünyadaki denizyoluyla taşınan yük miktarının 12 milyar ton olduğuna dikkat çekerek, şunları kaydetti:
"Bunun 1,7 milyar tonu Karadeniz'de dolaşıyor. Ama 2030'da bunun iki katına çıkması, dünyada 25 milyar tona, Karadeniz'de ve Karadeniz havzasında 3,5 milyar tona çıkması bekleniyor. Burada bugün bile şu an yaşadığımız çok ciddi sıkıntılar var. 2030'a hazırlıklı olmamız gerekiyor. Karadeniz'deki 3,5 milyar tonluk ticaret hareketine mutlaka İstanbul'dan yön vermemiz gerekiyor. 25 milyar tona ulaşacak dünya ticaret hareketliliğinde Türkiye'nin ve İstanbul'un söz sahibi olması gerekiyor. Onun için ciddi projelerle hazırlıklı olmamız gerekiyor."
"SAZLIDERE'DEN KAYBOLACAK SUYUN ÇOK DAHA FAZLASINI İSTANBUL'A KAZANDIRACAĞIZ"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, Kanal İstanbul projesinin 45 kilometre uzunlukta hayata geçirileceğine dikkat çekerek şu açıklamalarda bulundu:
"Şu anda yüzde 78'i doğal bir kanal. Diğer kalan yüzde 22'lik kısımda da ciddi bir toprak hareketi olacak. Su kaynaklarıyla ilgili yaklaşık 30 sektörde 200'den fazla bilim adamıyla çalışmalar, fizibiliteler ve etütler yapıldı. Bu çalışmalar ve raporlar sonucunda biz bunları konuşuyoruz. Bu güzergah o çalışmalar sonunda tespit edildi. İşin uzmanları, bilim adamları çalıştı."
"BİLİM ADAMLARI BUNUN DEPREME HİÇBİR ETKİSİ OLMAYACAĞINA DAİR NOKTAYI KOYDU"
İnşa edecekleri üç yeni barajla Sazlıdere'den kaybedecekleri su rezervinin çok daha fazlasını İstanbul'a kazandıracaklarına dikkat çeken Karaismailoğlu, herhangi bir su eksikliği yaşanmayacağının da altını çizdi.
Karaismailoğlu, Kanal İstanbul projesinin depremi tetikleyeceğiyle ilgili iddiaların anımsatılmasının ardından şunları söyledi:
"Kanalın derinliği 20,75 metre. Hemen yakınımızda Vezneciler metro istasyonu var 60 metre derinlikte. Bağcılar'da da metro istasyonu var o da yaklaşık 60 metre derinlikte. O zaman metrolar da yapılmasaydı. Yani binlerce metre aşağıdaki bir hareket ile Kanal İstanbul arasında bağlantı kurulması iştigal. Zaten işin uzmanları, bilim adamları bunun depreme hiçbir etkisi olmayacağına dair noktayı koydu."
Karaismailoğlu, Kanal İstanbul'un, savunma alanında ve Montrö Boğazlar Sözleşmesi'yle de ilgili bir sıkıntıya neden olmayacağını belirtti.
"KANAL İSTANBUL'UN 12 YILDA KENDİSİNİ FİNANSE EDECEĞİNİ DÜŞÜNÜYORUZ"
Karaismailoğlu, Kanal İstanbul projesinin finansmanına ve bu projeyle hangi ülkelerin ilgilendiğiyle ilgili soruyu da şu şekilde yanıtladı:
"Buradaki 15 milyar dolar söylediğimiz finansın genel bütçeye yük olmamak için aslında buradaki alternatif gelir getirici işlerin de planlamasını bir taraftan yapıyoruz. Burada önemli ölçüde gemi geçişlerinden ciddi bir gelir sağlanacak. Başlıca ana gelir kalemi bu olacak zaten. Bunun dışında buradaki özellikle Karadeniz kıyısında çok önemli liman yatırımları olacak. Kanal İstanbul yatırımından sonra çok ciddi bir şekilde yine buradaki bir liman imalatçısı olacak. Yine buna alternatif Karadeniz'de yapacağımız limanlarda da ciddi bir gelir kaynakları gelecek. Yine Kanal İstanbul rezerv alanı içerisinde yapacağımız gelir getireceği işler, yat limanları. Kendi ekosistemini üretecek bir Kanal İstanbul üretmeye çalışıyoruz. Buradaki gelir getirici işlerle birlikte hem kendi yapım finansmanını karşılayacak hem de daha sonra ülkemize gelir getirici çok önemli bir yatırım olacak. Dünya üzerindeki böyle büyük projede büyük bütün altyapı firmaları olmak istiyor. Onlar da bizlerle gelip proje hakkında bilgi alıp yine finans çalışmalarını ve yapım çalışmalarına hazırlanıyorlar. Süveyş Kanalını ve diğer kanalları yapan dünyanın en büyük altyapı firmalarıyla görüşmelerimiz devam ediyor."