Eğitim

Ahmet Vefik Alp: Yüzer geçiş çevredostu bir proje

Prof. Alp'in önerdiği 'yüzer geçiş', İstanbul'un çevresel ve transit trafiğinin kent dışına taşınmasını öneriyor

ŞEHİR planlamacısı ve yüksek mimar Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp'in 10 yıldan fazla süredir sürekli geliştirdiği 'yüzer geçiş' projesinin de, deniz geçişlerinin de dünyada çok sayıda örneği var. Prof. Alp'in önerdiği 'yüzer geçiş', İstanbul'un çevresel ve transit trafiğinin kent dışına taşınmasını öneriyor. Bu noktada Başbakan ile aynı fikirde olduğunu söyleyen Prof. Alp, "Ancak bu geçiş, Boğaziçi'nin kuzeyinden üçüncü köprüyle değil güneyinden Marmara Denizi üzerinden yapılmalı" diye konuşuyor. Prof. Ahmet Vefik Alp, bu noktada şu tespitleri yapıyor:

Biz bu filmi gördük
"Yeşil alanları ve İstanbul'un içme suyunu barındıran kuzeye otoyol ve köprü; orta ve uzun vadede neden olacağı legal ve illegal yapılaşma ile İstanbul'un ekolojik dengelerine ciddi zarar verebilir. Bunun örneği Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve TEM otoyolu ile yaşandı. İstanbul'un son akciğerleri Boğaz'ın iki kuzey yakası, Koruma Kurullarınca Sit bölgesi ilan edildi. Ancak kaçak yapılaşmayı durdurmak mümkün olmadı. Boğaziçi de 3 yasa ile yani; imar, kültür ve tabiat varlıkları ve Boğaziçi yasaları ile korunuyor, ancak on binlerce kaçak yapı binlerce yıkımı kesinleşmiş ancak yıkılamayan yapı var. İstanbul'un ise yüzde 75'i ruhsatsız. Depremlerden sonra da, daha güvenli olduğu söylenen kuzey bölgelere kaçış yaşandı. Ancak bence büyük tahribatı ikinci köprü ve TEM Otoyolu yaptı. İşin başında TEM'den Boğaz kenarlarında çıkış gösterilmedi. Bir süre sonra Anadolu yakasına Beykoz ve Anadoluhisarı, Avrupa yakasına Etiler ve Baltalimanı çıkışları monte edildi. Kuzeyden transit sürat yolu olarak planlanan TEM ve FSM köprüsü kısa sürede kent içi caddeye dönüştü. E-5 ile TEM arasında kalan 3 bin hektar (yani 300 bin dönüm) yeşil alan az sayıda iyi örnek dışında acube ve kaçak yapılarla doldu. Diğer bir deyişle, biz bu filmi gördük. Üçüncü köprü, bu kötü senaryonun tekrarı olmasın."

DENİZ üzerinden karayolu ve demiryolu geçişi olamayacağına  düşünenlerin, yurt dışına gittiğinde benzer deniz geçişlerini görüp 'Vay be' dediğini söyleyen Prof. Ahmet Vafik Alp, şu örnekleri veriyor: "ABD Norfolk'ta 37 kilometrelik Chesapeake, Danimarka-İsveç arası 17 kilometrelik Oresund, Suudi Arabistan-Bahreyn arası 25 kilometrelik King Fahd Causevvay, Çin'de 36 kilometrelik Hangzhou, Kanada'da 13 kilometrelik Confederation Bridge, Tokyo Körfezi'nde 17 kilometrelik Aqualine, Lizbon'da 17 kilometrelik Vasco De Gama, Malezya'da 14 kilometrelik Penang, Rio de Janeiro'da 14 kilometrelik Silva. Planlanan projeler ise Danimarka-Almanya arasındaki 20 kilometrelik Fehrman, 40 kilometrelik Katar-Bahreyn ve 50 kilometrelik Hong Kong-Macau."

İTÜ'den 12 kişilik bilim ekibi üzerinde çalıştı, 'vize' verdi
PENDİK-Yeşilköy arasmı deniz üzerinden kat eden TRANSMAR 'Otoray Yüzer Viadük' projesini 1999 yılında İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı adayı iken açıklayan Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, "10 yıldan fazladır da bana ilaveten Türk ve yabancı uzmanlar çalıştı. Proje, geliştirildi. İTÜ'den ve uluslararası bilim platformundan onay aldı" diyor. Prof. Alp'in verdiği bilgiye göre; İTÜ Gemi İnşaat ve Deniz Bilimleri bölümünden Türk Lloyd eski başkanlarından rahmetli Prof. Dr. Yücel Odabaşı yönetiminde Prof. Dr. Serdar Beji, Doç. Dr. Kadir Sarıöz, Doç. Dr. Muhittin Söylemez, Doç. Dr. Ahmet firgin, Yard. Doç. Dr. Yalçın Ünsan, Yard. Doç. Dr. Ertekin Bayraktarkatal, Dr. Mustafa Insel, Dr. Emin Korkut, Dr. Oğuz Yılmaz, Dr. Serhan Gökçay ve Araştırma Görevlisi Ebru Narh'dan oluşan bilim heyeti 2000-2002 yılları arası TRANSMAR'ın mühendisliğini çalıştı, ön tetkik ve hesaplarını yaptı, simülasyon modeli de inşa etti ve teknik vize verdi.

Toprağa dokunmayan proje
Yüzer geçişin çevredostu bir proje olduğunu savunan Ahmet Vefik Alp, TEMA Vakfı kurucusu 'toprak dede' lakaplı Hayrettin Karaca'nm da, "Bu projeye sarılalım, çünkü toprağa dokunmuyor" övgüsünü almış. Prof Alp, projenin artılarını şöyle sıralıyor: "Transit ağır vasıta geçişi ve çevresel trafiği kent dışma alıyor. Kent içi ulaşıma destek, raylı sistemle entegre oluyor. İmar rantma imkan vermiyor, arsa spekülasyonunu tetiklemiyor. Çarpık yapılaşma ve gecekonduya meydan vermiyor. Su havzalarını tehdit etmiyor, yeşile ormana zarar vermiyor. Boğaziçi'nin tarihi ve doğal dokusuna dokunmuyor.
Ali Öztürk/Hürriyet Seri İlanlar

İlgili haber
Ahmet Vefik Alp, 3. köprü yerine yüzer geçiş önerdi!