Magazin

Ahmet Vefik Alp, 3. köprü yerine yüzer geçiş önerdi!

Şehir planlamacısı Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, yüzer geçişi yine gündeme getirdi

Mimar-Şehir planlamacısı Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp,"10 yıldır sürekli geliştiriyorum" dediği 'yüzer geçiş'i yine gündeme getirdi. Prof. Alp, "50 kilometrelik üzer geçiş 3 yılda biter, yaklaşık 4 milyar dolara malolur" diyor.
 
İSTANBUL'un trafik sorununu çözmek için ortaya atılan önerilerden biri olan ve bazı çevrelerin düşünmeye bile gerek duymadığı 'yüzer geçiş'i (Transmar) küsmeden sürekli geliştiren Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nde üçüncü köprünün tatışılacağı bu günlerde, yeniden gündeme getirdi. Yüksek Mimar, Kentbilimci ve Uluslararası Mimarlık Akademisi Bölge Başkanı olan Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, "Ben, istemezük'çü değilim, alternatif proje sunuyorum. Bu öneriyi bir tartışmaktan ne çıkar" diyor. TRANSMAR adını verdiği projeli 10 yıldır geliştiren Prof. Dr. Ahmet Vafik Alp, üçüncü köprüye yönelik şu çekinceleri dile getiriyor:
3'iincü köprü rahatlatmaz "Üçüncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi, korkulduğu üzere, İstanbul'a faydadan çok zararı olacak bir proje. İstanbul ulaşımına katkısı olamayacak bir proje. Raylı sistem, ulaşıma entegre olamıyor. Lastikli toplu taşıma ulaşımına entegre olamıyor. Özel araç ulaşımına entegre olamıyor. Güzergah uzun olduğu için kentin iki ucu arasında hareket eden çevresel ulaşıma destek veremiyor. Projenin tek faydası; şehirler ve ülkelerarası transit ulaşımı kent dışına alması. Ancak transit trafiğin oranı yüzde 3. Tek basma İstanbul'u rahatlatmaz. Buna karşm, çekeceği yapılaşmayla kentin son yeşil ve suyunu, ekolojik desteğini tehdit ediyor."


Petrol platformu tekniği Ahmet Vefik Alp'in önerisi ise 'yüzer geçiş'. 'Offshore' petrol platformlarının teknolojisi kullanılan bu 'yüzer köprüler Japonya, İskandinavya ve ABD'de hizmet veriyor. Temelleri yok, suyun kaldırma gücüyle ayakta duruyor. Prof. Alp'in önerdiği TRANSMAR Pendik-Yeşilköy Otoray Yüzer Viyadüğü, Avrupa yakasmda İkitelli Olimpiyat Köyü'den başlıyor, tünelle Atatürk Havalimanı'nın altından geçerek denize çıkıyor. Yüzer ayaklar üzerinde 25 metre yüksekten gidiyor. Boğaz açığında 65 metreye yükseliyor. Burada l'er kilometrelik 2 açıklıklı büyük köprüyü taşıyan 3 sabit ayak var. TRANSMAR, Kınalıada'nın arkasında karaya basıyor ve burada servis ve kurtarma istasyonları yer alıyor. Tekrar 25 metre yüksekten yüzer viyadük olarak giderek; Kartal-Pendik arasmda karaya iniyor.
 
 KENT Bilimci Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, yüzer viyadük üzerinden günde yaklaşık 100 bin aracın istanbul'u 'bypass' ederek geçeceğini hesaplıyor. Pilotsuz ve çevredostu manyetik motorlu 'raylı mekik' ile iki havalimanı arasının 15 dakika süreceğini söyleyen Prof. Alp, "TRANSMAR'da gidiş 3, geliş 3 olmak üzere toplam 6 yol şeridi olacak, araçlar saatte maksimum 100 kilometre, raylı sistem 250 kilometre hızla seyredebilecek. Geçiş ücreti ortalama 10 TL olur. Proje 3 yılda biter ve her şey dahil yaklaşık 4 milyar dolara mal oluyor, yaklaşık 15 yılda kendini öder" diyor. Benzer projelerde geri dönüşün 30-40 yıl hesaplandığını söyleyen Prof. Alp, "Toplam proje uzunluğu 80, denizaşırı uzunluk 30+20 kilometre, yani 50 kilometre" hatırlatmasını da yapıyor.

İki kıtanın Transmar adlı yüze viyadükle bağlanması gerektiğini ilk önerdiği 1990’larda kendi meslektaşlarınca bile dikkate alınmayan Prof Ahmet Vefik Alp “10 yıldır sürekli geliştiriyorum” dediği bu yüzer köprüde petrol platformlarındaki teknolojinin kullanılabileceğini söylüyor. Prof. Alp Transmap Pendik Yeşilköy otoray yüzer viyadük projem, 2001 yılında Norveç’in o tarihte Avrupa Kültür Başkenti olan Bergen şehrinde gerçekleşen Dünya Boğaz Geçişleri Kongresi’nde Başyapıt seçildi. Bilim literatürüne girdi. Projemi tanıtmak için Bergen’e davet edildim. Sunuştan sonra ayakta alkışlandım. “Umarım sayın başbakan üçüncü köprü yerine bu projeyi dikkate alır” dedi.
Hürriyet Seri İlanlar-Ali Öztürk