08 / 05 / 2024

Akdeniz'in parlayan yıldızı Mersin!

Kalkınma Bakam Lütfi Elvan, yapılan yatırımlarla Mersin’in Akdeniz Havzası’nın cazibe merkezi olduğunu söyledi. Turizm, ticaret ve nüfus dinamikleri ile kentin Türkiye’nin en önemli şehirlerinden biri haline geldiğine dikkat çekti...

AKDENİZ Havzası tarih boyunca önemli medeniyetlerin oluştuğu, insanlığın bugüne taşıdığı bilimsel, sanatsal, kültürel ve ekonomik birikimin en temel hususlarının geliştiği önemli merkezlerden biri olmuştur. Para Dergisi’nde yer alan habere göre, bu bölgede yer alan 21 ülke 500 milyonu aşan nüfusuyla dünya nüfusunun 15’te birini oluşturmaktadır. Bölgede oluşturulan 8 trilyon dolara yakın milli hasıla, dünya hasılasının yaklaşık yüzde 10’una karşılık gelmektedir. Bu da bölgenin ABD ve Çin gibi büyük merkezlerden sonra milli hasılanın en fazla oluşturulduğu önemli bir üretim ve tüketim havzası olduğunu göstermektedir. Bölge yaklaşık 3.7 trilyon dolarlık ticaret hacmi ile önemli bir ticari potansiyeli barındırmaktadır.

Coğrafi konumu, bitki örtüsü, tarihi dokusu, iklimi, Ortadoğu, Körfez ve Afrika ülkelerine yakınlığı, limanı, serbest bölgesi, tarım, turizm, lojistik ve sanayi alt yapısı ve sahip olduğu birçok değerleri ile önemli avantajlara sahip olan Akdeniz Bölgesi, tüm hinterlandıyla Türkiye’nin önemli bir üretim ve lojistik noktası ve “Ekonominin Cazibe Merkezi” konumundadır.

Yatırım, üretim ve ticarette önemli bir potansiyel barındıran bölgemizin sanayisi ve üretimiyle uluslararası rekabette üst sıralarda yer alması ve sadece yerel ürünlerin dışa açıldığı bir kapı değil, aynı zamanda bir aktarma noktası olarak limanları ile “vazgeçilmez bir lojistik noktası” olması temel amacımızdır.

Mersin turizm, ticaret ve nüfus dinamikleri ile önemli bir gelişme kaydederek hem Akdeniz Bölgesi’nin hem de Türkiye’nin en önemli şehirlerinden biri haline gelmiştir. Tarihi olarak çok zengin olan topraklar üzerinde kurulmuş olan Mersin, bugün ülkemizin hızla büyüyen liman şehirlerinden biridir. Tarıma dayalı sanayii başta olmak üzere güçlü bir üretim merkezi olmasının yanı sıra, son yıllarda enerji yatırımlarının yoğunlaştığı önemli bir lojistik ve ticaret merkezi haline gelmektedir. Mersin’in son yıllardaki hızlı gelişimi bölgedeki illerimizde de görülmekte; bölgede ekonomik ve soysal kalkınmanın hızı artmaktadır.

ALTI YENİ OSB KAZANDIRIYORUZ

Akdeniz Bölgesi’nin dışarıya açılan penceresi konumundaki Mersin’de önemli bir sanayi hamlesi başlattık. Mersin sanayisini 21. Yüzyıl’ın gerektirdiği şartlara hazırlamak için üretimin yoğunlaştığı mevcut serbest bölge, organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerimizin altyapısını güçlendiriyor; gerekli bürokratik süreçleri tamamlayarak genişlemelerini bir an önce tamamlamaya çalışıyoruz.

Mevcut üç OSB’mize altı yeni OSB daha ekliyoruz. Gıda İhtisas OSB, Tarımsal Ürün İşleme İhtisas OSB, Mut OSB, mevcut OSB'nin 100 hektar genişlemesi ve yine mevcut OSB’nin kurulumu hızla ilerliyor. Bu OSB’ler ile Mersin’in sanayideki üretim gücünü artırmayı, 50 bin kişilik ek istihdam sağlamayı ve böylece Mersin’in işsizlik problemini çözmeyi hedefliyoruz.

Dünya genelinde sanayi üretimi OSB’lerin yanı sıra artık “Mega Sanayi Bölgeleri”nde yapılmaktadır. Biz de hükümet olarak önümüzdeki dönemde Türkiye’de yapılacak beş Mega Sanayi Bölgesi’nden birini, limana entegre bir şekilde Mersin’de kurmayı planlıyoruz. Kurulacak bu Mega Sanayi Bölgesi’nin Mersin ekonomisine yılda yaklaşık 40-50 milyar TL ciro, 8-10 bin kişi civarında istihdam oluşturmasını hedeflemekteyiz.

Bunların yanı sıra Mersin sanayisinin daha katma değerli üretim yapısına kavuşması, endüstri 4.0 yaklaşımına uygun üretim anlayışına geçmesi açısından büyük önem arz eden tasarım ve inovasyon merkezi, model fabrika, tarım teknoparkları ile bilim merkezi ve sanayi müzesi gibi yatırımları hayata geçirmenin gayreti içerisindeyiz.

ULAŞIMDA DEV YATIRIMLAR

Bölgemiz ulaştırma yatırımlarıyla da adından söz ettirecek konumdadır. Hızlı trenlerle ülkemizin diğer ticaret merkezlerini Akdeniz’e eriştiriyoruz. Konya ve Karaman’ı Ulukışla üzerinden Mersin’e bağlayacak hızlı tren hattında çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Yine Adana-Mersin arasındaki çalışmalar da devam ediyor. Bu hat ile Mersin doğuda Adana, Osmaniye, Gaziantep ve ilerleyen dönemde Habur’a kadar hızlı treni ile bağlanacak. Yine Mersin Limanı ile Samsun Limanı’nı birbirine bağlayacak hızlı tren çalışmalarımız da devam ediyor.

Mersin’in karayolu ile tüm bölgelerimize bağlantısını güçlendiriyoruz. An-talya-Mersin arasında Akdeniz Sahil Yolu’nda önemli mesafeler kat ettik. Mersin kısmında 10 tünel ve iki viyadüğü hizmete açtık. Sadece Mersin sınırları içerisinde Akdeniz Sahil Yolu’nda 27 tünel, 17 viyadük olacak.

Bunlara ilaveten Mersin’in kuzey bağlantısı için de ciddi yatırımlar yapıyoruz. Silifke-Mut arasında yaklaşık 1.5 milyar TL’lik yatırımla mevcut yolu bölünmüş hale getiriyor ve bu yolda 10 tünel-10 viyadük inşa ediyoruz. Devamında Mut ile Karaman arasında Sertavul Geçidi’ni Sertavul Tüneli ye Medreselik Viyadüğü ile geçiyoruz. Böylece Mersin’in Karaman ve Konya ile bağlantısını güçlendiriyor, mesafeleri kısaltıyor, ulaşımı kolaylaştırıyoruz.

Çeşmeli-Taşucu Otoyolu’nun yapımı için de önemli mesafeler aldık. Yakın bir zamanda yolun yapımı için yap-işlet-devret modeli ile ihaleye çıkılacak. Kısacası, Mersin il genelinde 43 farklı karayolu projesi ile şehrin tüm ulaşım koridorlarını açıyoruz.

Ayrıca, Çukurova Bölgesel Havalimanı da yapımı tamamlandığında Akdeniz ekonomisine çok ciddi katkılar sağlayacaktır. Havalimanında çalışmalar aralıksız sürüyor. Altyapı çalışmalarının Haziran-Temmuz aylarında tamamlanması planlanıyor. Üst yapı ihalesine de bugünlerde çıkılacak. Bu dev yatırım tamamlandığında Mersin, uluslararası ticarette önemli bir yere sahip olacak.

SULAMADA SORUNLARI BİTİRİYORUZ

Ulaşımın yanı sıra tarım şehrine yakışır sulama yatırımlarını hayata geçiriyoruz. 50 yıllık rüya olan Değirmençay Barajı’nda temeli attık, çalışmalara başladık. Pamukluk, Sorgun ve Aksıfat barajlarında çalışmalarımız sürüyor. Şu ana kadar sekiz adet göletin yapımını tamamladık ve hizmete sunduk, ihalesi geçen yıl yapılan 27 adet gölet ile birlikte toplamda 32 adet gölet yapım aşamasında. Hedefimiz bu göletlerin sayısını 100’e çıkarmak. Sebze ve meyve üreticilerimizi suya kavuşturuyor, sulama konusundaki sorunları bitiriyoruz.