AKM'de tekrar başa dönüldü
Atatürk Kültür Merkezi (AKM) ihalesi geçen ay mahkeme kararıyla durdurulunca, İstanbul'un bu önemli ve talihsiz kültür yapısında hikaye tekrar başa dönmüş oldu
Tekrar AKM'nin yenileme projesi, 2010'a yetişip yetişmeyeceği, hatta `yıkılması' konuşulmaya başlandı.
Hatırlanacağı üzre, dört yıl kadar önce AKM'nin yıkılması gündeme gelmiş, sanatçılar sokaklara dökülmüş, epeyce bir tartışıldıktan sonra, bu yorgun yapının yenilenmesine karar verilmişti. Yasayla, 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı'nın sorumluluğuna verilen AKM'nin yenilenmesi projesi, Tabanlıoğlu Mimarlık'a verilmişti. Ancak bu projeyi de `koruma prensiplerine' aykırı bulan mahkeme, yürütmeyi durdurma kararı verdi. Böylece zaten 2010 yılının sonuna yetişmesi beklenen AKM'nin, ne zaman tamamalnacağı ve İstanbul'un salon sorunun nasıl çözüleceği yine belirsizleşti.
5 Ağustos Çarşamba günü, yenileme projesinin sorumluluğunu üstlenen 2010 ekibi ve mimar Murat Tabanlıoğlu herkese açık bir toplantı düzenlediler. Sorular ve eleştirilerle zaman zaman gerginleşen bir atmosfere dönüşen toplantıda Koruma Kurulu'nun başkanı Prof. Mete Tapan'ın "Bu proje bilimsel ve doğrudur," sözleri dikkat çekti. Toplantıda 2010 Ajansı'ndan Serhan Ada ve Ajansın Yönetim Kurulu Başkanı Şekip Avdagiç de söz aldılar.
Tabanlıoğlu: Değişiklik dıştan anlaşılmayacak
Yurtdışından benzer kültür merkezi ve opera binası örneklerinden de bahseden Murat Tabanlıoğlu, asıl amaçlarının binayı Taksim'le ve halkla geçişken kılmak olduğunu vurguladı. Tabanlıoğlu hem yurt içinden hem de yurt dışından uzmanlardan oluşan bir ekiple çalıştıklarını ve AKM'nin yapımında yer alan teknik ekipten hayatta olanları da ekibe dahil ederek beş ayda projeyi tamamladıklarını aktardı. Projede, binanın yıllar içindeki kullanımı sırasında işlevsiz hale gelen ana kapısının tekrar eski işlevine kavuşturulmasının öngörüldüğünü kaydeden Tabanlıoğlu, ayrıca en üst kattaki restoranın sadece çalışanların ve sanatçıların değil herkesin girebileceği hale getirileceğini söyledi. Bu restoranın, kentin panoramik manzarasını gözler önüne serdiğinin altını çizen mimar Murat Tabanlıoğlu, "Cam fanus şeklindeki bir asansörle çıkılacak bu restoran İstanbul'un yeni buluşma noktası olacak" dedi.
Murat Tabanlıoğlu, büyük sahnenin 21. yüzyıl gerçeklerine uygun olarak dijital teknolojiyi de kapsayacak şekilde düzenleneceğini, güvenlik girişi için binanın dışında cam bir bölüm yapılacağını ama tüm bu düzenlemelere rağmen binanın dışında çok fazla oynama yapılmayacağı için dışarıdan fazla bir değişiklik hissedilmeyeceğini anlattı.
Prof. Tapan: Bu hal kabul edilemez
Prof. Mete Tapan, "Belli kesimlerin bu projeye karşı maalesef itirazları olmaktadır. Yenileme olarak sadece boya-badana gibi işlerin yapılmasını istiyorlar, ama binayı koruma açısından yapılan iş bilimseldir, doğrudur. Bu projeyi gerçekten önemli, dünya çapında bir mimara teslim ettik ki bu özelliğini babasından aldı. Ortada bir proje var, en iyi uzmanlar tarafından denetleniyor, ama bir adım dahi atamıyoruz. Bu nedenle hepimizin yıllardır sanattan uzak kalmamızı ben hiçbir şekilde kabul edemiyorum. AKM yenileme ihalesinin yürütmesi mahkemede bilirkişinin öngörülen değişikliklerin koruma kurallarına uymadığı yönünde rapor vermesi üzerine durduruldu. Kelime kelime her şeyi değerlendirirseniz badana-boyadan başka hiçbir şey yapamazsınız" diyor.
Avdagiç: İnsanlar rahatça girebilmeli
Şekip Avdagiç, temel düşüncelerinin halkı sanatla bütünleştirmek ve İnsanlar İstiklal'de bir mağazaya nasıl rahatça girebiliyorlarsa bu binaya da öyle rahatlıkla girebilmelerini sağlamak olduğunu söyledi. Kentte sanatın, sadece özel kuruluşların işletmesindeki mekanlara indirgendiğini ve bir anlamda sadece seçkinlerin ulaşabildiği bir yapıya büründüğünü ifade eden Avdagiç, sanatın halka ulaşabilmesinde kamu kurumlarının büyük önemi bulunduğunu aktardı. Avdagiç, "Proje, sanatın özelleşmesine, ticarileşmesine, kamu hayatından sökülüp atılmasına karşı bir yerde bir meydan okuma olacaktır. Karşımızda engeller olsa da biz bu projeyi tamamlayacağız. Projeyi üç defa Koruma Kuruluna sunduk. Biz projemize inanıyoruz. Sonuçtan herkesin memnun olacağına eminiz" diye konuştu.
Ada: Önemli olan işletebilmek
Serhan Ada ise AKM'de asıl meselenin işletilmesi olduğunun ve eğer işletmesi değiştirilmeyecekse binanın yenilenmesinin anlamı olmadığının altını çizerek, kültür merkezinin halkla bütünleştirilmesi için yapılan çalışmaların yoğunlaştırılması gerektiğini söyledi.
Radikal
İlgili haber