Ankara- Eskişehir yolu ve yeni alışveriş merkezlerinin Ankara'ya etkisi
Ankara'da son zamanlarda Ankara-Eskişehir Yolu önem kazanmaya başlamıştır. Bunun ilk tetikleyen durum Ankara Eskişehir Yolu üzerine bazı kamu kuruluşlarının taşınmasıdır.
Bu yolun önemi Armada Alışveriş Merkezi'nin bu yol üzerine açılmasıyla birlikte sonrasında yatırımcıların alışveriş merkezleri için bu yol üzerinde yer seçmeye başlamasıyla artmıştır. Ankara Eskişehir Yolu'nda artan alışveriş merkezlerinin yer seçimi eğiliminin etkileri sosyolojik açıdan, ulaşım açısından ve gayrimenkul sektörüne yansıması açısından incelemek konunun her açıdan anlaşılması için daha faydalı olacaktır.
Sosyolojik açıdan alışveriş merkezlerinin cinsiyet, gelir ve yaş gruplarına göre farklı anlamlar taşıdığı yapılan araştırmalarda ortaya konulmuştur. Alt gelir gruplarının alışveriş merkezlerini gezi mekanı olarak kullandıkları, orta gelir gruplarının kent hayatının parçası olarak gördükleri, üst gelir grubunun ise iş çıkışlarında kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca alışveriş merkezlerinin ziyaretçileri arasında en büyük oranın gençlerde olduğu ve alışveriş merkezleriyle en çok seven grubun ise emekli ev hanımları olduğu tespitine varılmıştır.
Ancak bazı alışveriş merkezleri sosyal ayrışmayı destekler nitelikte yer seçmektedir. Örneğin Panora Alışveriş Merkezi'ne ulaşım özel taşıtlarla ve sevislerle sağlanmaktadır. Ankara Eskişehir Yolu'nun metro inşaatının tamamlanmasıyla daha da kolaylaşacak olan ulaşım kolaylığı nedeniyle bu yol üzerinde bulunan alışveriş merkezleri daha geniş gruplara hitap etmektedir.
Yerli ve yabacı yatırımcıların Türkiye'de büyümeye başlayan ve ihtiyacı henüz karşılanmamış olan alışveriş merkezileri için büyük çaplı yatırımlar yapılmaktadır. Ancak bu yatırımlar Ankara'da daha da yoğunlaşmıştır. İstanbul'da büyük ölçekli boş arazilerin sayısının az olması ve arsa fiyatlarının yüksek olmasından dolayı yatırımcılar Ankara'yı tercih etmektedir. Ulaşım kolaylığı ve Ankara'nın batı gelişim koridorunun ana aksı olan Ankara Eskişehir Yolu yatırımcıların cazibe noktası durumuna gelmiştir. Ancak kamu kuruluşlarının ve alışveriş merkezlerinin bu yol üzerinde yoğunlaşmasıyla bu yolda trafik pik saatlerinde çok yoğunlaşmaktadır. Metro inşaatının tamamlanmasıyla ulaşımın daha da kolaylaşmasıyla bu aks üzerindeki alışveriş merkezlerinin ziyaretçi sayısının da artacağı düşünülmektedir.
Ancak plansız izin verilen bu yoğunlaşmalar kentin dokusuna, trafiğine ve gayrimenkul piyasasına negatif yönde etki etmektedir.
Ankara Eskişehir Yolu üzerindeki kamu kuruluşlarının ve üniversitelerin yer seçimiyle beraber bu aks üzerinde imar durumu ticaret alanı olan büyük çaplı boş arazilerin olması, İstanbul'a nazaran arsa fiyatlarının daha düşük olması nedeniyle arsa fiyatları bu aks üzerinde çok yükselmiştir. Buna ek olarak Ankara Eskişehir Yolu'na yakın konumda bulunan semtlerdeki gayrimenkul fiyatlarında da artış gözlenmiştir. Çayyolu, Balgat, 100. Yıl, Ümitköy, Emek ve Bahçelievler Semtleri'nde alışveriş merkezlerinin açılmasıyla birlikte fiyat artışları da olmuştur.