Dekorasyon

Ankara Hızlı Tren Garı Nazım İmar Planı'na itiraz

Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi, askıya çıkan Ankara Hızlı Tren Garı Nazım İmar Planı'na, "planda, özel proje alanında ne yapılacağının belli olmadığı" gerekçesiyle itiraz etti

Mevcut imar planında, tren garı, müze, TCDD lojmanları ve bazı taşbinalar ile hızlı tren garının yapılması planlanan bölge, aynı parselin içinde yer alıyor. Geçen yıl, yeni bir imar düzenlemesi yapılarak tescilli taş binaların bulunduğu bölüm, hızlı tren garının inşaatının yapılacağı bölümden ayrılmıştı.Yeni imar planı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun onayının ardından Ankara Büyükşehir Belediyesine gönderilmişti. Çankaya Belediye Başkanlığı, Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanan 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliklerinin "şehircilik ilkelerine ve planlama tekniklerine" aykırı yapıldığı iddiasıyla, işlemin iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle

Ankara 16. İdare Mahkemesinde dava açmıştı.İdare Mahkemesi, Ankara Hızlı Tren Garı projesi kapsamında Ankara Büyükşehir Belediyesinin onayladığı nazım imar planı ve uygulama plan değişikliklerinin yürütmesini, "değişiklikler yapı yoğunluğu önerdiği için kentsel ulaşım sistemini zedelediği, imar mevzuatına, şehircilik ilkelerine, planlama tekniklerine ve kamu yararına aykırı olduğu" gerekçesiyle durdurmuştu.

Askıda itiraz

Ankara 16. İdare Mahkemesi'nin yürütmeyi durdurma kararındaki gerekçeleri değerlendiren TCDD, bazı değişiklikler yaptığı imar planını, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun onayının ardından Ankara Büyükşehir Belediyesine göndermişti. Geçen ay Ankara Büyükşehir Belediyesinde askıya çıkarılan imar planına, Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi itiraz etti. İtiraz gerekçesinde, imar planında "özel proje alanı" olarak tanımlanan alanda ne yapılacağının belli olmadığı ve "özel proje alanı" ile ilgili detayların projeye bırakıldığı belirtildi. İtirazda, imar planının yapılacak uygulama ile ilgili hiçbir ipucu vermediği ifade edilerek, "Bu alanda yapılacak uygulamaları keyfiliğe bırakmaktadır. Plan kararlarındaki belirsizlik nedeniyle, planın özel proje alanı olarak belirlediği kısımda plansızlık vekeyfilik devreye girecektir. Bu durum İmar Kanunu ve ilgili yönetmelikler debelirlenen kurallara da aykırıdır. Bu kapsamda ilgili mevzuatın gerektirdiği kurallara uyulmadan yapılan ve onaylanan imar planının iptali gerekmektedir" denildi. İtirazda ayrıca, imar planı ile getirilen düzenlemelerin, yürürlükte bulunan 'Ankara Ulaşım Planı'nın temel kararlarına ve kent merkezine ilişkin önerilerine tamamen aykırı olduğu ileri sürüldü. İtirazda, şu ifadelere yer verildi: "Transit taşıt trafiğinin merkezden geçişini destekleyen, merkezdeki yaya hareketlerini geliştirmek yerine kısıtlayan söz konusu karar, yürürlükte bulunan Ankara Ulaşım Planı temel ilke ve kararları ile tamamen çelişmektedir. Ankara Gar Meydanın yeniden düzenlenerek motorlu taşıt trafiği için bir yönde kesintisiz trafik sağlamak üzere yer altı geçişi oluşturacak şekilde bir köprülü kavşak yapılmasına olanak veren idare kararı, yürürlükteki Ulaşım Ana Planı'na aykırı olup, hukuka uyarlılığı bulunmamaktadır."Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi'nin imar planına ilişkin itirazı, 8 Haziran'da toplanacak Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi toplantısında ele alınacak.


Hızlı tren garının özellikleri

Celal Bayar Bulvarı ile mevcut gar binasının arasında kalan araziye inşaedilmesi planlanan Ankara Hızlı Tren Garı, günde 50 bin, yılda 15 milyon yolcu kapasitede olacak. VIP ve CIP salonlarının da bulunacağı hızlı tren garında, yerin altında 4 kattan oluşan bin 500 araçlık otopark inşa edilecek. İki hızlı tren seti boyunda yapılması planlanan garda, 6 demir yolu hattı olacak. Doğu ve batı yönünde hızlı trenlerin kalkabileceği gara aynı anda 12 hızlı tren seti yanaşabilecek. Hızlı tren garında ana salon, gelen-giden yolcu salonu, bilet satış gişeleri, lüks restoranlar, fast food restoranlar, hediyelik eşya dükkanları ve otel de olması planlanıyor. Hızlı tren gar binası inşaat alanı otoparklar dahil 129 bin 280 metrekare olacak. Hızlı tren garı ile mevcut garın eş güdümlü olarak kullanılması planlanıyor. Konvansiyonel trenler ve banliyöler tarihi gar binasına, hızlı trenler ise yeni yapılacak gar binasına yanaşacak. 2 gar binasının yer altındanve yer üstünden bağlantısı olacak. Böylece konvansiyonel bir tren ile tarihi garbinasına gelecek yolcu, kolaylıkla hızlı tren garına geçerek yolculuğuna devam edebilecek. TCDD, Ankara Hızlı Tren Garı'nı Yap-İşlet Devret modeliyle ihaleye çıkarmayı planlıyor. (AA)