Sektörel

Araplara ev satışında Türk dizi filmlerinin rolü!

Film sektörü stratejik bir güçtür. ABD Hollywood ile bu gücü etkin bir şekilde kullandı. Ama son 5 yıldır Afro-Avrasya Coğrafyasının yeni ilham kaynağı artık Türk Dizi filmleridir


Film sektörü stratejik bir güçtür. ABD Hollywood ile bu gücü etkin bir şekilde kullandı. Tüm dünyada ABD filmi izleyen herkes Amerikan şehirlerinin caddelerini ezberledi. Her şehirde kaç adet gökdelen var hepimiz biliyoruz.  Hollywood ile Amerikan şehirleri, tüm dünyalıların ilham kaynağı oldu. Ama son 5 yıldır  Afro-Avrasya Coğrafyasının yeni ilham kaynağı artık Türk Dizi filmleridir. 


Türk Konut sektörü temsilcilerinin konuyu daha iyi anlaması için, Türk dizileri hakkında farklı ülke medyalarında çıkan haberlere bir göz atalım.


TIME Dergisi  Türk dizi filmlerini Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın gizli silahı olarak tanımlıyor. Bu dizilerin Obama'nın askeri gücünden, Çin Devlet Başkanının harcama gücünden daha etkili olduğunu söylüyor. 

New York Times gazetesi ise, Türk dizileri için “Türkiye, ekran aracılığıyla Arap yemek masalarında, Fas’tan Irak’a yatak odalarında ABD’nin ancak hayal edebileceği büyüklükte bir etki yaratıyor” diyor.


Japonya'da bir TV kanalında Türk dizileriyle ilgili 45 dakikalık bir belgesel program yayımlanıyor ve programda Türk dizilerinin Arpları Türkiye’ye yönlendirdiğini, Türkiye’nin ihracatına ve turizmine katkısını anlatıyor.


Türk dizilerini Arap dünyasına pazarlayan en büyük şirket olan MBC’nin başkanı Fadi İsmail, İstanbul’da düzenlenen DISCOP televizyonculuk fuarında Doğan Grubundan Ayşegül Savur’un 

Nasıl seçtiniz bu iki diziyi? Arap halkının onlara ilgi göstereceğini nasıl anladınız? Şeklindeki soruya şöyle cevap veriyor:  Dürüst olmam gerekirse, ben de bilmiyorum. Bu iki diziyi ilk izlediğimde, Türkçe konuşmadığım için ne konuştuklarını anlamadım, ama aynı dili konuştuğumuzu fark ettim. İzlediğim her şey bize benziyordu. Kıyafetler, kadınlar, evlerin dekorasyonu, yemekler…” diyor.


Derince Belediyesi'nin düzenlediği "Ortadoğu ve Balkan Ülkeleri'nde Türk Dizileri Çılgınlığı" isimli panelde Türk dizilerini Arap televizyonlarına taşıyan MBC- El Arabia TV Türkiye Temsilcisi Daniel Abdülfettah "Her gün 4 kanalda 6 Türk dizimiz yayınlanıyor. Toplam 350 milyon izleyiciden ve 5 kıtadaki tüm Araplar ile Arapça bilenlerden de söz ediyoruz. Araplar Türkiye'yi daha iyi algılamaya başladı" diyor.


Abdülfettah, Türk dizilerini Arap dünyasına taşıdığı sırada bir İngiliz yetkiliyle yaşadığı diyaloğu şöyle aktarıyor: "Daha 3 dizi yayınlamıştık. İngiliz yetkili tehdit etmedi ama bu işten vazgeçmemiz karşılığında gereken ödemeyi yapacaklarını söyledi. Hatta '10 milyon dolar mı kazanacaksınız' diyerek, vermeyi düşündüğü rakamı da deklere etmiş oldu. Onların asıl amacı 126 senedir Türkleri, Araplardan uzaklaştırma politikalarının birilerinin gelip, değiştirmesiydi." Diyor. Abdülfettah dizilerin Arapların günlük hayatına etkilerini ise "Ürdün'de fakir yaşlı bir teyze Gümüş dizisinde bir kişinin kurtulması için 2 koyununu adak olarak kestirdi. Arap ülkelerindeki protestolar dizi yayınlanma saatinde adeta duruyor. Kıvanç Tatlıtuğ'un Dubai'ye geleceğinin duyulmasıyla televizyonun binasının kapısı yoğun ilgi nedeniyle kırıldı. Hiçbir Arap lideri için 35 bin kişi toplanmamıştı" şeklinde konuşuyor.


Amerikan haber dergisi Newsweek “Aşk-ı Memnu”, “Muhteşem Yüzyıl” gibi dizilerin Arap toplumları için ılımlı bir sosyal devrim yarattığını yazıyor. Dergi yazarı Owen Matthews makalesinde Arap dünyasında fenomen haline gelen Türk dizilerinin başarısında kültürler arasındaki yakınlığın büyük payı olduğunu vurguluyor. Matthews, Türk dizilerinin Ortadoğu’da yarattığı rüzgarı, 1980’lerin izlenme rekorları kıran dizisi ’Dallas’ın dünya çapındaki etkisine benzetiyor. 


Fransız Euronews kanalında Arap dünyasında hayranlık uyandıran Türk dizilerinin etkisi ile Arapların dizi karakterlerini neredeyse kahraman gibi gördüğünü haber yapıyor.


TESEV’in (Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı)  Ortadoğu’da yaptığı bir araştırma sonucunda bu ülkelerde yaşayanların yüzde 74’ünün en az bir Türk dizisini izlediği ve en az bir Türk oyuncuyu tanıdığı ortaya çıkıyor.

Başbakanlık Basın-Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünce düzenlenen ``Türk-Arap Medya Forumu``nda konuşan Umman Alwaha Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Hamoud Al Touqi, oturumda sanatçılar Cansel Elçin ve Songül Öden ile birlikte olmaktan büyük bir mutluluk duyduğunu ifade ederek, ``Böyle bir şeyi tahayyül bile edemezdim. Kader insanları bir araya getiriyor. Bu benim için çok önemli bir olay`` diyor.


Türkiye’nin yurt dışına dizi satışı, aslında sanıldığı gibi ‘Gümüş’ ile başlamadı. İlk dizi 2001’de, Osman Sınav bölüm başına 30-40 dolar gibi düşük fiyatlarla Calinos Entertainment’a verdiği ‘Deli Yürek’ dizisidir. İkincisi dizi ise ise gümüş dizisidir. Arap dünyasında Gümüş: Nur, Yaprak Dökümü: al-Awraq al-Mutesaaqite, Kurtlar Vadisi: Wadi al-Ziaab, Asmalı Konak: Qasr al-Hubb,Ihlamurlar Altında- Senewaat al-Dıyaa’ , Aşk-ı Memnu: al-Ashq al-Mamnu’ adıyla yayımlanmaktadır.


Yukarıdaki Amerikan, İngiliz, Fransız, Japon, Arap ülkelerinin değişik medya temsilcilerinin söylediklerinden anladığımız, biz yeterince algılayamasak da, Türkler, dizilerle her gün Arap ailelerinin evinde. Peki Türk konut sektörü Arap dünyasının zihnini meşgul eden Türk dizi sektörünün farkında mı? Farkında olduğunu sanmıyorum. Çünkü birkaç ay önce İstanbul’un en büyük film stüdyosunda, stüdyosunun temsilcisi ile yaptığımız sohbette, bir inşaat şirketinin (ismi bende saklı) stüdyonun bulunduğu  arsaya iyi bir para önerdiğini duydum. 


Türk Konut sektörü, Arap ülkelerinde Türk dizilerinin oluşturduğu   bu algıyı yönetebildiği oranda Arap ülkelerindeki Pazar payını artıracaktır.  Bu algı nasıl yönetilir? 


Türk dizi piyasası yaklaşık 1 milyar dolarlık bir piyasadır. Türk dizileri 100 farklı yabancı ülkede gösterimde ve yıllık 100 milyon dolar ihracat büyüklüğüne ulaşmıştır.  Bu rakamları konut sektöründeki rakamlarla kıyasladığımızda ne kadar küçük kaldığını görebiliriz. Konut sektörünün temsilcileri, dizilerin değişik konut projelerinde çekilmesini sağlayabilir, herhangi bir konut projesi dizilere konu olabilir. Diziler içerisinde İstanbul’un havadan gündüz ve gece görüntülerinin yer alması sağlanabilir. 


Konut sektörünün aktörleri bu konuyu masaya yatırıp bir çalışma ekibi oluşturarak, Türk dizilerinin konut satışını nasıl artıracağına dair projeler geliştirmelidir.  Hiçbir şey yapmasanız da en azından film stüdyolarının arsasına göz dikmeyin…


Saygılarımla,


Abdullah Çiftçi


www.abdullahciftci.com