Artık AVM'lerin de endeksi var
AVM Endeksi'ne göre son bir yılda AVM'lerin aylık ziyaretçi sayısı 54 milyondan 67 milyona yükseldi
Akademetre Research ve alışveriş merkezi sektörüne sorumlu liderlik yapmayı, perakende sektörünün gelişimine katkıda bulunmayı ve sektörü çeşitli platformlarda temsil etmeyi hedefleyen Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) işbirliği ile oluşturulan AVM Endeksi'nin ortaya koyduğu ilk veriler, 29 Nisan Çarşamba günü düzenlenen bir basın toplantısı ile açıklandı. AVM Endeksi'ne göre son bir yılda AVM'lerin aylık ziyaretçi sayısı 54 milyondan 67 milyona yükseldi.
AYD Başkanı Hakan Kodal, AYD Başkan Yardımcısı Koray Özgül, Akademetre Research CEO'su Halil İbrahim Zeytin ve Proje Koordinatörü Serkant Tünay'ın katılımıyla gerçekleşen toplantıda, sektörde ilk kez oluşturulan AVM Endeksi'nin sonuçlarına göre, geçen yıl 16 milyar TL ciroya ulaşan AVM'lerde, krizin etkileri sınırlı kaldı.
Organize perakendenin lokomotifi olan AVM'ler için Türkiye'de ilk kez bir endeks oluşturuldu. AVM sektörünün genel durumunu verilerle ortaya koyan AVM Endeksi, sektördeki değişim ve trendlerin izlenmesinde temel göstergelerden biri olacak.
Her AVM Kendi Müşterisini Yarattı
AVM Endeksi verilerine göre, son bir yılda (2008 Mart - 2009 Mart) alışveriş merkezleri toplam 1 milyon m2 büyüyerek yaklaşık 4,8 milyon m2'ye ulaştı. AVM'lere ziyaretçi sayısı ayda 54 milyon kişiden 67 milyona yükseldi. Başka bir ifadeyle alışveriş merkezleri her ay, toplam Türkiye nüfusuna yakın ziyaretçi çekiyor.
2009 Ocak ayı 100 olarak alınan endekste, 2008 yılı Ocak ayından 2009 yılı Mart ayına kadar olan süredeki aylık ziyaret sayısı, ciro ve istihdam verileri yer aldı.
İstanbul'dan 15, Anadolu'dan 20 olmak üzere toplam 35 alışveriş merkezinin katılımıyla oluşturulan AVM Endeksi'nin yapılış amaçları şöyle:
- Hızla büyüyen AVM sektörünü "ölçülebilir" ve "hesap verebilir" duruma getirmek,
- Böylece AVM değerlendirmesini subjektif yapıdan ölçülebilir olmasını sağlamak,
- Sektörün gelişimini ve trendleri ortaya koymak,
- Sektörü objektif olarak izlenebilir duruma getirmek,
- AVM faaliyetlerinin ölçümlenmesi ile birlikte gelecekle ilgili doğru kararlar alınmasını sağlamak,
- AVM'lerin kendi gelişimlerini de tarafsız veriler üzerinden izleme ve değerlendirme olanağı bulmasına yardımcı olmak, tüm paydaşlar için sağlam bir referans noktası oluşturmak.
Anadolu ve İstanbul'daki AVM'lerin Cirolarındaki Değişim
Endeksi oluşturan 35 AVM'den 11'inin kiralanabilir alanı 40.000 metrekarenin üzerinde kalırken, endekste 10.000 metrekarenin altında AVM bulunmuyor. Endekse katılan alışveriş merkezleri, 1,3 milyon metrekarelik kiralanabilir alan ile alışveriş merkezlerinin yaklaşık üçte birini temsil ediyor. AVM Endeksini oluşturan AVM'ler arasında, Real Antalya, Real Bursa, Real İzmit, M1 Merkez Adana, M1 Merkez Gaziantep, M1 Merkez Kartal, M1 Merkez Konya, Forum Ankara, Forum Aydın, Forum Çamlık, Forum Bornova, Forum Mersin, Forum Trabzon, Tepe Nautilus, Neo Eskişehir, Meydan AVM, Ada AVM, Teras Park, Tekira, 365 AVM, Galleria, Kanyon, Bilkent Center ve Cefic Türkiye'ye ait toplam 8 AVM bulunuyor.
2009 Hedefi: 20 Milyar Lira Ciro, 1 Milyar Ziyaretçi
AVM Endeksi'nin, sektörün nabzını tutmak açısından büyük önem taşıdığına işaret eden AYD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kodal, endeks sonuçlarına ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: "AVM endeksi sonuçlarına göre, AVM sektörünün organize perakende sektörü içerisindeki payı giderek artıyor. 2008 yılında gerçekleşen 16 milyar TL'lik ciro, sektörün ulaştığı büyüklük açısından oldukça cesaret verici. Cirolarda, yılın ilk çeyreği dikkate alındığında 2008'e kıyasla 2009'da sadece %4'lük bir azalma var. Ziyaretçi sayıları ise AVM'lerle paralel artış gösteriyor."
"Şu anda Türkiye'de bulunan yaklaşık 195 AVM'nin toplam yatırım tutarı yaklaşık 30 milyar Dolar. Önümüzdeki 1-2 yıllık süreçte kredi ve yatırım finansmanında zorluklar olacağı için AVM yatırımlarında bir yavaşlama olacak. Ancak 3 yılda AVM sayısının 300'e ulaşacağını tahmin ediyoruz. 2009 yılı kolay olmasa da cirolar ve ziyaretçi sayısında artış bekliyoruz, tüketici artık AVM kültürünü benimsedi," diyen Hakan Kodal, AVM'lerde 2009 yılı toplam ciro hedefini 20 milyar TL, ziyaretçi sayısını ise 1 milyar olarak açıkladı.
"Anadolu'daki Tüketici Davranışı Daha Keskin"
Anadolu'daki AVM'lerin cirolardaki artış ve azalışlardan daha fazla etkilendiği ancak uzun vadede bu AVM'lerin ciro artış potansiyelinin daha fazla olduğuna dikkat çekildi. Koray Özgül, bu durumun nedenini Anadolu'daki tüketici davranışının daha keskin olmasına bağlanabileceğini belirtti.
Akademetre CEO'su Dr. Halil İbrahim Zeytin ise perakende sektörünün geleceğine ışık tutacak AVM Endeksi'nin, kayıtlı ekonomi için temel göstergelerden biri olacağını ifade etti. AVM'lerin, organize perakendenin lokomotifi olduğunun altını çizen Zeytin, şunları söyledi: "AVM Endeksi, AVM'leri subjektif yapıdan, şeffaf ve ölçülebilir bir niteliğe taşıyacak. Endekse katılan AVM'ler, kendi göstergelerini sektör geneli ile karşılaştırma olanağı bularak, daha sağlıklı kararlar verebilecekler."
AVM endeksine ilişkin verileri bundan sonra AYD ve Akademetre Research tarafından her ay düzenli olarak duyurulacak. Ayrıca, www.avmindex.org adresinde iki farklı raporlama seçeneği ile üyelerine hizmet edecek; AVM'nin kendini sektör ortalamaları ve bulunduğu segmente göre karşılaştırma olanağı sağlayacak nitelikteki Sektör Endeks Raporu ve her AVM için ayrı hazırlanacak ve kendisi dışında rapor kimse ile paylaşılmayacak AVM'ye Özel Endeks Raporu.
GazeteParc