Genel

Askeri tesislere izin çıkmadı!

Milli Savunma Bakanlığı karakol yapımı için Tarım Bakanlığı'ndan mera statüsündeki araziler üzerinde 'tahsis değişikliği' istedi. Tarım Bakanlığı reddetti. Arayı Maliye Bakanlığı buldu. Karakollar için değişiklik yapılırken askeri tesislere izin çıkmadı

Mİllİ Savunma Bakanlığı, Güneydoğu'da meralık alanlarda yapılacak askeri tesis ve karakollar için Tarım Bakanlığı'ndan 'tahsis izni' istedi. Tarım Bakanlığı'na bağlı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Milli Savunma'nın bu talebine verdiği yanıtında Mera Kanunu'na atıfta bulunarak, 'Bugün itibarıyla kanunun istediği şartlar oluşmamıştır' dedi.

'İSTİSMAR EDİYORLAR'
Genel Müdürlük, izin vermeme gerekçelerinden biri olarak da 'istismar' yapılmasını öne sürdüğü yazısında şunları belirtti:
'Bugüne kadar yapılan tahsis amacı değişikliklerinden bazılarının gerekli şartları taşımadığı halde 'f' bendi kapsamında yapıldığı, bu şekilde yapılan uygulamanın hatalı olduğu ve sürecin 'c' bendine göre düzeltilmesi yönünde valiliklere talimat verilmiştir.'

MALİYE ARAYI BULDU

Tarım Bakanlığı'ndan gelen bu olumsuz yanıt üzerine Milli Savunma Bakanlığı geri adım atmak yerine, talebinde diretti ve Maliye Bakanlığı, Milli Emlak Genel Müdürlüğü ile bu konuda yetkin Muhakemat Genel Müdürlüğü'ne başvurdu. Başvuruyu değerlendiren Milli Emlak Genel Müdürlüğü, 'Ülke güvenliğini temin etmeye yönelik olarak yapılacak kamu yatırımları için ihtiyaç duyulan mera vasıflı taşınmazların, tahsis amaçlarının 'f' bendine göre yapılması uygun olacaktır' diyerek tartışmaya son noktayı koydu: 'Ülke güvenliğini sağlamak amacıyla tahsis değişikliği izni verilebilmesi için OHAL şartı aranmamalıdır'
Maliye Bakanlığı'nın uyarısı üzerine Tarım Bakanlığı geri adım attı ve karakol yapımı için 'tahsis değişikliği' izni verileceğini taraflara resmi yazıyla bildirdi. Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdürü Ali Karaca imzasıyla hazırlanan 11 şžubat 2010 tarihli yazıda şu ifadelere yer verdi:

ASKERİ TESİSE İZİN VERİLMEDİ

'Milli Savunma Bakanlığı'nca sosyal tesis, lojman yapımı gibi nedenlerle gelen tahsis amacı değişikliği başvurularının Mera Kanunu'nun 14'üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında; ülke güvenliği ve olağanüstü hal durumlarında ihtiyaç duyulduğu belirtilen yatırımlar ile ilgili gerekçenin belirtilerek mera komisyonlarınca istenecek bilgi ve belgelerle talepte bulunulduğu koşullarda da, kanunun 14'üncü maddesinin (f) bendi kapmasında Bakanlık taleplerinin değerlendirilmeye alınacağı konusunda 7 Ocak 2010 tarih ve 0271-00250 sayılı yazımız ile Milli Savunma Bakanlığı'na, 11 Ocak 2010 tarih ve 0271-00250 sayılı yazımız ile de 81 il valiliğine bilgi verilmiştir.'

YASA NE DİYOR

Tartışmaya yol açan konunun atıfta bulunduğu 4342 sayılı Mera Kanunu'nun 'Tahsis Amacının Değiştirilmesi'ni içeren 14'üncü maddenin giriş bölümünde, tahsis amacı değiştirilmedikçe mera, yaylak ve kışlaktan başka şekilde yararlanılamayacağı öngörülüyor. Ancak istisnai durumlarda gerekli değişikliğin yapılabileceğini vurgulayan   bu maddenin 'c' bendinde 'kamu yatırımları yapılması için gerekli bulunan' araziler ile   'f' bendinde de 'Ülke güvenliği ve olağanüstü hal durumlarında ihtiyaç duyulan' araziler istisna sayıldı. Yasaya göre 'c' bendi kapsamında başvuruda bulunan kamu kurumları faaliyetlerini çevreye ve kalan mera alanlarına zarar vermeyecek şekilde yürütmekle ve kendilerine tahsis edilen yerleri tahsis süresi bitiminde eski vasfına getirmekle yükümlü olurken, ülke güvenliği amaçlı yapılara izin veren 'f' bendine göre ise ilgili arazide tahsis amacı değişikliği yapılabiliyor.
Akşam/Ali Ekber ERTÜRK