Eğitim

Atatürk Havalimaı'nın kısa pisti açıldı!

Atatürk Havalimanı'ndaki 05-23 pisti hava trafiğine yeniden açıldı

Onarım ve pist uzatma çalışmaları tamamlanan, Atatürk Havalimanı'ndaki 06-24 olarak bilinen ve dünyanın manyetik ekseninde kuzeye doğru meydana gelen kayma nedeniyle bugünden itibaren 05-23 diye adlandırılacak olan pist, hava trafiğine yeniden açıldı.

Onarım ve pist uzatma çalışmaları nedeniyle 8 Mart 2010 tarihinde hava trafiğine kapatılan 2300 metre uzunluğunda ve 60 metre genişliğindeki 06-24 pisti, yaklaşık 4 ay süren çalışmaların ardından 300 metre uzatılarak yeniden hizmete alındı.

Piste ilk uçak saat 09.30'da indi. THY'nin TK 2577 seferiyle Denizli Çardak Havaalanı'ndan kalkan Boing 737-800 tipi "Mudanya" adlı yolcu uçağı, saat 09.30'da Atatürk Havalimanı 06-24 pistine teker koydu. Bu uçağın inişinin ardından İzmir Adnan Menderes Havaalanı'ndan kalkan Onur Havayollarının O 51 sefer sayılı yolcu uçağı da saat 09.35'te onarımı ve uzatma çalışması tamamlanan piste indi.

-ÜÇ AŞAMALI ÇALIŞMA-
Üç aşamada tamamlanan pist inşaatının ilk aşamasında Atatürk Havalimanı Florya Yolu ötelenerek, eski yol havalimanı sınırları içine dahil edildi ve havalimanı kavşağı yeniden yapıldı.

İnşaatın ikinci aşamasında havalimanı içerisine dahil edilen bölgedeki 25 metreyi bulan kot farkı, kaya dolgu malzemesiyle dolduruldu. Bunun için 5 ayda 300 bin kamyon kaya dolgu malzemesi 15 ayrı ocaktan taşındı.

Üçüncü aşamada ise pist 8 Martta trafiğe kapatıldı ve yaklaşık 4 ay süren çalışmalar sonunda tamamlandı.

-PİSTE YAPILANLAR VE İLKLER-
Pist onarım ve uzatma işlemleri sırasında mevcut pistin beton düzeyi özel giyotin makinesiyle çatlatılarak sıkıştırıldı. Pistin ortasındaki yaklaşık 7 metrelik çukur bölge kırma taş dolgu malzemesiyle dolduruldu. Piste kapalı ve açık drenaj sistemleri yapıldı. CAT 3 sisteminin altyapısı hazırlandı. 5 adet yüksek sürat taksi yolu yapılarak, bağlantı taksi yollarının sayısı ikiden üçe çıkarıldı.

Pist uzatma çalışmaları sırasında bazı ilklere de imza atıldı. İlk kez, beton üzerine güvenli bir şekilde asfalt kaplama yapılmasına imkan sağlayan çatlak önleme tabakası yapıldı. Pistte aşınma tabakası olarak ilk kez taşmastik asfalt kullanıldı. Taşmastik asfalt, gözenekli ve pürüzlü yapısı sayesinde sürtünme katsayısını artırarak frenleme mesafesini kısaltıp, yağışlı havalarda su yastığı oluşmasına da engel oluyor.

Pist yapımında ilk kez cam elyaftan asfalt güçlendirme malzemesi kullanıldı. Pistteki CAT 2 standartlarındaki aydınlatma sistemi CAT 3'e çevrilerek yönlendirme sistemi uygulandı.

Pistin onarım ve uzatma işi toplam 210 milyon TL'ye mal oldu.

Bu arada, Atatürk Havalimanı'nda 06-24 pistinin kapalı olduğu dönemde izin verilmeyen tarifesiz kargo, görerek uçuş, teknik iniş, divert, iş uçuşları gibi münferit uçuşlara yeniden izin verildi.

Öte yandan, dünyanın manyetik ekseninde kuzeye doğru meydana gelen kayma nedeniyle bugün açılan 06-24 pisti bugünden itibaren 05-23, 18-36 paralel pistleri de 17-35 diye adlandırılacak.
AA

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Uzatılan pist, hizmete açıldı 
 
İstanbul Atatürk Havali-manı'nda, pilotların geç teker koyması sebebiyle 16 yılda 14 kaza yaşanan 06-24 pisti (kısa pist), onarım ve uzatma işlemleri sonrası ismi değiştirilerek uçuş trafiğine açıldı. 
 
Bayrak taşıyıcı olması dolayısıyla 05-23 pistine ilk inişi THY'nin, Denizli Çardak Havaalanı'ndan kalkan TK 2577 sefer sayılı Boeing 737-800 tipi 'Mudanya' uçağı gerçekleştirdi. Saat 09.32'de 05-23 pistine teker koyan uçağın ardından İzmir Adnan Menderes Havaalanı'ndan kalkan Onur Air'in OHY 51 sefer sayılı uçağı da saat 09.35'te başarılı iniş gerçekleştirdi. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) İstanbul Başmüdürü Celal Özuğur, 8 Mart'ta kapatılan pistin, yapımının tam zamanında tamamlanmasının mutluluk verici olduğunu söyledi. Pistin uzunluğunun 300 metre uzatılarak 2 bin 600 metreye çıkarıldığına dikkat çeken Özuğur, "Pistimizi taş mastik denilen özel maddeyle kaplattık." dedi. Tamamen yenilenerek dolgu malzemeleriyle güçlendirilen pistte, uçakların iniş sonrası pisti daha hızlı terk etmesini sağlayacak 2 taksi yolu daha yapıldı. Taksi yolu sayısının 3'ten 5'e çıkarılması, saatlik 40 olan uçak iniş-kalkış kapasitesini 45'e çıkaracak. 05-23 pisti ile diğer pistlerde yapılacak iyileştirmelerin yanı sıra uçak park sahalarının artırılmasıyla havalimanı kapasitesi azami ölçüye çıkarılacak. Böylece yıllık yolcu kapasitesi 50 milyonu aşacak. Bu arada, Atatürk Havalimanı'nda 06-24 pistinin kapalı olduğu dönemde büyük sıkıntılara sebep olan divert (diğer havalimanlarına yönlendirme), kargo inişleri, teknik iniş gibi uçuşların yanı sıra tek pist dolayısıyla yaşanan rötarlar yeniden yapılan 05-23 pistinin açılmasıyla hava trafiğinin normal haline dönmesi bekleniyor.
Zaman/Mustafa Gün