25 / 11 / 2024

Atatürk Havalimanı 2018'de kapatılacak!

Atatürk Havalimanı 2018'de kapatılacak!

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Atatürk Havalimanı 2018’de yolcuya kapatılacağını, kargo ve eğitim uçuşu yapılacağını açıkladı. Havalimanı konusunda son nokta koyuldu.




Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, İstanbul’a yapılan 3. havalimanının devreye girmesi sonrası ne olacağı merak edilen Atatürk Havalimanı konusunda son noktayı koydu. Atatürk Havalimanı’nın 45 milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden, 2015 sonu itibariyle 62 milyon yolcunun geçtiğini ve terminallerin tıkanma noktasına geldiğini belirten bakanlık, “Atatürk Havalimanı, yeni havalimanı devreye girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu taşımacılığına kapatılacak. Sadece genel havacılık, müstakil kargo ve eğitim, bakım-onarım faaliyetleri için hizmette tutulacaktır” açıklamasında bulundu.


Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a İstanbul’da inşa edilen 3. havalimanı ile ilgili sorular sordu. Erdoğdu, Bakan Yıldırım’a İstanbul Yeni Havalimanı Projesinde yer tesliminin neden 1 Mayıs 2015 tarihinde yapıldığından, ihale sonrası şartların değişip değişmediğine, Atatürk Havalimanı büyüme projesinin neden yapıldığından, Atatürk Havalimanı’nın ne amaçla kullanılacağına kadar bir çok soru yöneltti.


Ulaştırma Bakanlığı, Erdoğdu’nun sorularına yazılı cevap verdi. İstanbul Yeni Havalimanı yer tesliminin 1 Mayıs 2015 tarihinde yapıldığını kaydeden bakanlık, “Orman Kanunu uyarınca içinde orman arazisi olan alanlarda nihai orman izni alınmadan yer teslimi yapılamaz hükmü vardır. Bu genel müdürlükle yapılan müteaddit yazışmalar ile nihai orman izni talep edilmiştir. Bu yazışmalara rağmen nihai orman izni için gerekli dökümanlar (uygulama projeleri, mania planları, nihai zemin etütleri) konusunda Orman Genel Müdürlüğümüzden izin alınması zaman almış ve 1 Mayıs 2015 tarihinde 2069 yılına kadar nihai orman izni alınarak yer teslimi yapılmıştır” açıklamasında bulundu.


MALİ KAZANÇ SAĞLANACAK


3 Mayıs 2015 tarihinde ihalesi gerçekleştirilen İstanbul Yeni Havalimanı Projesinin ihale şartname ve eklerinde projenin kod, koordinatlarının ve orijinal master planının idare onayı ile değişiklik arz edebileceğinin hükme bağlandığını vurgulayan bakanlık, şu açıklamayı yaptı:


“İhaleyi kazanan ortak girişimin kurduğu şirket ile sözleşme imzalanmasına müteakip, havalimanının yapılacağı zeminde çok detaylı etütler yapılmış ve üniversite raporları ile de desteklenen bu etütler neticesinde kod ve koordinatlarda, şartname hükümleri doğrultusunda revizyona gidilmesi zorunlu görülmüş ve bu husus idarece şartlara tabi onaylanmıştır. Yapılan revizyonlar neticesinde yatırım maliyetinde şirket lehine oluşabilecek lehte farklar içinde, idareye belirlenecek yöntem dahilinde ödeme yapılacağı hükme bağlanmıştır. Kod ve koordinat değişiklikleri ile revize master plan şartnameye dayalı olarak yapılmış ve şirket lehine değil idare lehine mali kazanç sağlanacak şartlar dahilinde değişikliklere onay verilmiştir.”


Atatürk Havalimanı’nın 2018 yılına kadar işletilecek ülkemizin önemli havalimanlarından biri olduğunu vurgulayan bakanlık, havalimanının 2018 sonrası ne amaçla kullanılacağı hakkında şu bilgileri verdi: “Bu havalimanımız Türkiye toplam trafiğinin yaklaşık yüzde 34’ünü tek başına karşılayan en önemli havacılık merkezi. Bu merkezde bugün itibariyle 45 milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden 2015 sonu itibariyle 62 milyon yolcu geçmiş ve terminaller tıkanma noktasına gelmiştir. Bu nedenle TAV yolcu terminallerine bütünüyle 80 Milyon Euro maliyeti kendine ait olmak üzere büyütmek istemiş ve devlet tarafından hiçbir taahhüt, garanti ve başka herhangi bir ücret verilmeden terminalin büyütülmesine izin verilmiştir. Atatürk Havalimanı, yeni havalimanı devreye girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu taşımacılığına kapatılacak, sadece genel havacılık, müstakil kargo ve eğitim, bakım-onarım faaliyetleri için hizmette tutulacaktır. Öte yandan erken fesih nedeniyle TAV firması için bugünden talep edilen veya belirlenen tazminat tutarı olmayıp, fesih tarihine bağlı olarak uluslararası bağımsız denetim firmalarının belirleyeceği ve tarafların müzakere edeceği rakamlar üzerinden tazminat bedeli sonra belirlenecek.”



Cumhuriyet



Haber Sözcü Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;


Yapımı süren yeni havalimanının devreye girmesiyle Atatürk Havalimanı yolculara kapatılacak. Küresel ticaret ve fuar merkezi olarak kullanılacak havalanına


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, İstanbul’a yapılan 3. havalimanının devreye girmesi sonrası ne olacağı merak edilen Atatürk Havalimanı konusunda yeni bir açıklama yaptı.


Atatürk Havalimanı’nın 45 milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden, 2015 sonu itibariyle 62 milyon yolcunun geçtiğini ve terminallerin tıkanma noktasına geldiğini belirten bakanlık, “Atatürk Havalimanı, yeni havalimanı devreye girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu taşımacılığına kapatılacak. Sadece genel havacılık, müstakil kargo ve eğitim, bakım-onarım faaliyetleri için hizmette tutulacak” açıklamasında bulundu. Ancak Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım 2012’de Atatürk Havalimanı’nın kapatılmayacağını, eski Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan ise 2014 yılında Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanı ile birlikte çalışmaya devam edeceğini söylemişti.


Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanın ardından ne amaçla kullanılacağını sordu.


YAZILI CEVAP VERİLDİ


Ulaştırma Bakanlığı, Erdoğdu’nun sorularına yazılı cevap verdi.


Atatürk Havalimanı’nın 2018 yılına kadar işletileceğini beliren bakanlık şu bilgileri verdi: “Bu havalimanımız Türkiye toplam trafiğinin yaklaşık yüzde 34’ünü tek başına karşılayan en önemli havacılık merkezi. Bu merkezde bugün itibariyle 45 milyon yolcu kapasitesi olan terminallerden 2015 sonu itibariyle 62 milyon yolcu geçmiş ve terminaller tıkanma noktasına gelmiştir. Bu nedenle TAV yolcu terminallerine bütünüyle 80 Milyon Euro maliyeti kendine ait olmak üzere büyütmek istemiş ve devlet tarafından hiçbir taahhüt, garanti ve başka herhangi bir ücret verilmeden terminalin büyütülmesine izin verilmiştir. Atatürk Havalimanı, yeni havalimanı devreye girdikten sonra bütünüyle ticari yolcu taşımacılığına kapatılacak, sadece genel havacılık, müstakil kargo ve eğitim, bakım-onarım faaliyetleri için hizmette tutulacaktır. Öte yandan erken fesih nedeniyle TAV firması için bugünden talep edilen veya belirlenen tazminat tutarı olmayıp, fesih tarihine bağlı olarak uluslararası bağımsız denetim firmalarının belirleyeceği ve tarafların müzakere edeceği rakamlar üzerinden tazminat bedeli sonra belirlenecek.”


KAPATILMAYACAK DENMİŞTİ


Öte yandan Bakanlık bu şekilde açıklama yaparken, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım 2012’de 3. Havalimanı projesinin hayata geçtiği ilk dönemde yaptığı açıklamada, 3. havalimanının yapımının ardından Atatürk Havalimanı’nın kapatılmayacağını belirterek, “Havalimanı yapıldıktan sonra Atatürk Havalimanı da daha küçük ölçekli olarak hizmete devam edecek” demişti. Eski Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan da 2014 yılının Aralık ayında yaptığı açıklamada, Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanı ile birlikte çalışmaya devam edeceğini söylemişti.


Ege Cansen ise 2013’te kaleme aldığı yazısında, Atatürk Havalimanı’nın yıkılacağını yazmış, “Atatürk Havalimanının yıkılacak olmasının iki sebebi var. Birincisi bu iki limanın iniş-kalkış koridorları birbiravaine çakışıyormuş. Yani iki liman aynı anda çalıştırılacak olsa, büyük yolcu uçaklarının güvenli bir şekilde iniş kalkış yapmaları mümkün değilmiş” demişti.


THY eski başkanı Hamdi Topçu da geçen yıl yaptığı açıklamada İstanbul’da yapımı devam eden 3’üncü havalimanın Atatürk Havalimanıyla aynı hava sahasını kullanacağını ve bu durumda iki tarafın çalışmasının zor olacağını söylemişti.


HAVAALANI KÜÇÜLTÜLECEK, ARAZİLER TİCARİ OLARAK DEĞERLENDİRİLECEK


Atatürk Havalimanı’nın kapatılma kararıyla birlikte gözler, bundan sonra havalimanında neler olacağına çevrildi.


Nitekim, Ulaştırma Bakanlığı’nın 2012’de yürüttüğü çalışmalarda da Atatürk Havalimanı’nın tasfiye edilmesi yer alıyordu. Bakanlığı’nın eylem planında, Atatürk Havalimanı’nda maddi değeri yüksek ama hafif ürünlerin kargo taşımacılığının yapılması, alanın özel uçakların kullanabileceği boyutta küçültülerek ticari ve turistik amaçlı imara açılarak finansal kaynak yaratılması bulunuyor.


Plana göre, havaalanıyla birlikte etrafındaki İstanbul Dünya Ticaret Merkezi binaları ve fuar alanı dönüşüme tabi tutulacak, Ayamama Deresi çevresinde başlatılan yüksek prestijli turizm ve ticaret merkezi kapsamında Atatürk Havalaalanı da küresel ticaret ve fuar merkezi olarak kullanılacak. Havaalanının küçültülmesiyle birlikte kalan araziler de ticari olarak değerlendirilecek.


ARSA DEĞERİ 8-10 BİN DOLAR


Atatürk Havalimanı arazisinin piyasa değeri ise 8-10 bin dolar olduğu belirtiliyor. Havalimanı’nın yıkılmasıyla yaklaşık 12 bin metrekarelik bir alanın imara açılması durumunda 100 milyar doların üzerinde bir rantın oluşacağın kaydediliyor.


Sözcü



Haber Meydan Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;


İstanbul 3. Havalimanı için devletin bir de tazminat ödemek zorunda kalacağı ortaya çıktı. Ulaştırma Bakanlığı CHP Milletvekili Aykut Erdoğdu'nun sorusu üzerine işadamı Mehmet Cengiz ve ortaklarının yaptığı 3. havalimanının açılacağı 2018 yılında, halen faaliyette olan İstanbul Atatürk havalimanının kapatılacağını açıkladı. Bu kapatmanın ardından TAV'dan sağlanan kira gelirinin kaybedilmesinin yanı sıra şirketin sözleşme süresi bitmeden havalimanının kapatılması nedeniyle tazminat ödenmek zorunda kalınacak. 


Miktar henüz belli değil 

Ulaştırma Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada ödenecek tazminatın ne kadar olduğunun şu anda bilinmediği, ancak uluslararası bağımsız denetim firmalarının belirleyeceği ve tarafların müzakere edeceği rakamlar üzerinden tazminat bedelinin tespit edileceği kaydedildi. TAV'ın mevcut sözleşmesine göre devlet havalimanın kapatılacağı tarihten 2021 yılına kadar firmanın kayıplarını karşılayacak. 


Meydan



Haber Yeni Şafak Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...



Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, İstanbul'a yapılan 3. havalimanının devreye girmesi sonrası ne olacağı merak edilen Atatürk Havalimanı konusunda son noktayı koydu.


CHP İstanbul Milletvekili Aykut Erdoğdu, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'a Atatürk Havalimanı'nın ne olacağını sordu.


Bakanlıktan verilen yanıtta 3. havalimanının devreye girmesinden sonra, 2018 yılında ticari yolcu taşımacılığına kapatılacağı belirtildi.



Yeni Şafak


Geri Dön