22 / 12 / 2024

Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının yarattığı tablo: Kayıp 8.4 milyar Euro!

Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının yarattığı tablo: Kayıp 8.4 milyar Euro!

Ulaşım uzmanı Prof. Dr. Haluk Gerçek yaptığı açıklamada İstanbul'daki Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının inşaat ve yatırım olarak 8.4 milyar euroluk bir ekonomik kayıp yarattığını dile getirdi.



İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin gerçekleştirdiği, “Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi”nde Prof. Dr. Haluk Gerçek, İBB Ulaşım Planlama Müdürlüğü ile birlikte yaptıkları kapatılan Atatürk Havalimanı'na ilişkin çalışmanın sonuçlarından bahsetti.

Sözcü'den Özlem Güvemli'nin haberine göre, Prof. Gerçek, İstanbul Havalimanı'nın 29 Ekim 2018 tarihinde açıldığını, tamamlandığında tüm havalimanının yaklaşık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını dile getirdi. Atatürk Havalimanı'nın kapatılmadan önce 2017'de dünya havalimanları sıralamasında yılda 64.1 milyon yolcu ile 17. sırada yer aldığını dile getiren Gerçek, “Yani dünyanın en büyük havalimanlarından bir tanesiydi” diye konuştu.

MİLYARLIK EKONOMİK KAYIP


Prof. Dr. Haluk Gerçek, İstanbul Havalimanı'na yapılacak yatırımların kalan miktarının 4.8 milyar Euro, Atatürk Havalimanı'nın mevcut yaklaşık değerinin ise 3.6 milyar Euro olduğunu belirterek, Atatürk Havalimanı'nın kullanıma kapalı olması sebebiyle ortaya çıkan ekonomik kayıpları şu şekilde sıraladı:

“İnşaat ve yatırım olarak 8.4 milyar euroluk bir kayıp söz konusu. Atatürk Havalimanı çevresindeki otel ve ticari işletmelerin kaybı yılda 580 milyon euro. Atatürk Havalimanı işletmeye açık olarak kalsaydı 15 bin kişilik istihdam olacaktı.

Bütün bu Atatürk Havalimanı’nın kapatılması ile oluşan ekonomik kayıp ülke ekonomisine de yansıyor.”

DEPREMDEN ETKİLENECEK ALANLARIN GÖBEĞİNDE

Prof. Gerçek Atatürk Havalimanı'nın diğer önemli bir yararının da da afet sonrası lojistik hizmetler olduğunu söyledi. İstanbul'un deprem bekleyen bir şehir olduğunu söyleyen Gerçek “Olası depremde İstanbul'un en olumsuz etkilenecek alanlarının bulunduğu noktaya en yakın konumda Atatürk Havalimanı. Dolayısıyla deprem sonrası lojistik desteğin sağlanması açısından çok önemli bir noktada. Özellikle can kurtaran uçakları, helikopterler, lojistik destek sağlanacak diğer bütün taşımaların yapılması ve İstanbul'un depremden çok fazla etkileneceği alanların tam göbeğinde olması çok önemli bir avantajdır” şeklinde konuştu.

BU FAZLA ALAN NASIL KULLANILACAK?


İstanbul Havalimanı'nın 2030 yılında 150 milyon yolcu kapasitesine ulaştığından kapladığı alanın 7 bin 400 hektar olacağını dile getiren Gerçek, Atatürk Havalimanı'nın kapladığı alanın bin 178 hektar olduğunu söyledi. Gerçek “Şöyle basit bir karşılaştırma yaptığımızda Atatürk Havalimanı'nın bin 178 hektarlık alanla hizmet götürmesi mümkün oluyorsa normalde İstanbul Havalimanının 150 milyon kapasiteye ulaştığında bile gerekli alan miktarı yaklaşık 3 bin hektardır. Buna rağmen 7 bin 400 hektar tahsis edilmiş. İktisatçılar, buna kafa yoran insanlar şu soruyu soruyorlar: Bu fazla alan ne için kullanılır? Bunun de cevabı aslında verilmiş durumda. İstanbul Havalimanı sadece bir havalimanı projesi değil. Bir kent kuruluyor orada. Havaalanı kentinin içinde konutlar, ofisler, oteller, AVM'ler yapılarak bir yaşam alanı oluşturuluyor. Yaşam alanının da ciddi bir geliri olacak” dedi.

ATATÜRK HAVALİMANI NEDEN KULLANILMIYOR?


Haluk Gerçek sunumunu şu şekilde tamamladı:

“Çalışan bir havalimanının kapatılmasından kaynaklı ekonomik kayıplar var. Servis ve bakım hizmetlerinin kapatılması nedeniyle ortaya çıkacak kayıplar var. Atatürk Havalimanı’nın çevresindeki otel ve ticari kullanımların ekonomik kayıpları var. Olası deprem sonrası lojistik destek sağlanması açısından Atatürk havalimanının çok önemli konumda olduğunu biliyoruz. 3 havalimanının entegre olarak çalıştırılmasının getireceği faydalar var. 3 havalimanının raylı sistemle birbirine bağlanması mümkün. Tekrar sormak lazım: Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor? Bunu tartışmaya açmalıyız. Kentin bütün paydaşlarının katılımı ile kente ilişkin kararların alınması lazım. Avrupa’daki kentlere baktığınızda 6 yıl sürüyor tartışmalar. Biz koskoca çalışan bir havalimanını bir anda kapattık kimseye sormadan danışmadan. Böyle bir şeyin İstanbul gibi bir metropolde olması üzücü.”
 

Atatürk Havalimanı'nın kapatılması konusu yeniden ele alınmalı!


Geri Dön