AVM

AVM Ciro Endeksi Ekim'de 16,9 arttı!

AVM ciro endeksi Ekim ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 16,9 arttı ve 277 puana ulaştı

 

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa olarak oluşturulan AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi’nin Ekim sonuçları açıklandı.

Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2018 Ekim döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 16,9 artış kaydetti ve 277 puana ulaştı. Metrekare verimliliğinde ise en yüksek artış bu ay da hipermarket kategorisinde yaşandı. Teknoloji de en az artışın yaşandığı kategori oldu.

AVM’lerde kiralanabilir alan metrekare başına düşen cirolar Ekim ayında İstanbul’da 1.334 lira, Anadolu’da 872 lira olarak gerçekleşti.  Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Ekim 2018’de 1057 lira oldu. 

- Ekimde metrekare verimliliğinde en yüksek artış hipermarkette

Ekim'de kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış hipermarket kategorisinde yaşandı. Hipermarket kategorisi metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre ise enflasyondan arındırılmadan yüzde 27,9’luk artış kaydetti. 

Geçen yılın ekim ayı ile karşılaştırıldığında alışveriş merkezlerindeki diğer alanlar kategorisi metrekare verimliliği yüzde 25,2, giyim kategorisi metrekare verimliliği yüzde 17,7, yiyecek içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 17,6, ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 7,2 ve teknoloji kategorisi metrekare verimliliği yüzde 3,9 arttı.

Ekim 2018 verileri bir önceki ay ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 3’lük bir azalış yaşandığı belirtildi.

Açıklamada görüşleri yer alan AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM Perakende Ciro Endeksinin her ay bir önceki yıla oranla artış göstermeye devam ediyor olmasının sektör için son derece memnuniyet verici olduğunu söyleyerek şu şekilde konuştu:

"Bayram alışverişleri ve okulların açılışı ile birlikte oldukça hareketli geçen ağustos ve eylül aylarından sonra AVM’lerdeki ziyaretçi sayılarında düşüş olması gayet normal karşıladığımız bir sonuç. Kategoriler bazında en yüksek artışın hipermarket kategorisinde yaşanması ekim ayında zorunlu ihtiyaçlara öncelik tanındığını gösteriyor. Teknoloji kategorisi ise her ne kadar en düşük artışın yaşandığı kategori olsa da bu kategori son dönemlerde metrekare verimliliğinin en fazla arttığı kategori.

Kasım ayında enflasyonla mücadele kapsamında alınan tedbirler ve KDV indirimleri sonrası bu kategoride de daha yüksek artışlar göreceğimizi tahmin ediyoruz. Kasım ayında enflasyonun düşmesi ile perakendecilerin derin bir nefes aldıklarını düşünüyoruz. Diğer taraftan kiraların Türk Lirası’na dönmesiyle perakendeci ve alışveriş merkezi yatırımcıları arasında kur pazarlıklarının nihayete erdiğini ve indirim tartışmaların çok minimal kaldığını görüyoruz. Diğer taraftan yeni kanunla kararlaştırılan kurla birlikte tüm perakendecilerimizin ciddi bir indirim almış oldular. Bu durum perakendecilerimizin hem maliyetlerini olumlu etkileyecek hem de tüketiciye sunulan ürünlerde daha rekabetçi fiyat verebileceklerdir."