AVM

AVM ve karma projelerde sağlık klinikleri yapılmalı!

25 yıldır alışveriş merkezleri ve gayrimenkul sektörünün önemli projelerine imza atan Engin Yıldırım, 'AVM ve karma projelerde sağlık birimlerinin açılması' başlıklı yazıyı kaleme aldı.

25 yıldır alışveriş merkezleri ve gayrimenkul sektörünün önemli projelerine imza atan Engin Yıldırım, 'AVM ve karma projelerde sağlık birimlerinin açılması' başlıklı yazı yayınladı. İşte Engin Yıldırım'ın o yazısı...

Alışveriş merkezleri ve Karma Projelerde, sağlıklı yaşama ilişkin özellikli birimler hayata geçirmek, ziyaretçileri, Alışveriş Merkezlerine çekebilir. 

Gerekli düzenlemeler uygulanabilirse insan trafiğinin yoğun olduğu alışveriş merkezlerinde koruyucu sağlık hizmeti sunan tarama klinikleri hayata geçirilebilir. Dünyanın en büyük perakende şirketlerinde örneğin Wal-Mart’ta bu tarz bir uygulama bulunuyor. Bazı AVM'lerde ziyaretçilere yönelik, kimi AVM'lerde ise bulunduğumuz lokasyonda veya yurdun çeşitli bölgelerinde hastanelerle işbirliği yapılarak, sosyal sorumluluk gereği özellikle ihtiyaç sahibi binlerce kişiye 'diş, işitme, göz vb.' Sağlık taramaları yapılmıştı.

ABD'de bazı perakende zincirleri ile alışveriş merkezleri ise ‘sınırlı işlem’ gerçekleştiren klinikleri ‘promosyon amaçlı’ kullanıyor. Belli hacimde alışverişte bulunan müşteriler için ‘bedelsiz’  uygulamalar da yer alıyor. Daha çok aşı, tansiyon ölçümü, şeker testi gibi basit hizmetleri bedava sunuyorlar. Yalnızca gözlük tavsiyesi, şeker tespiti, alerji taraması gibi sıradan hizmet yapanlar da ön plana çıkıyor. Genellikle pratisyen hekimler ile hemşirelerin bulunduğu hızlı kliniklere basit vakalar geliyor. Kliniklerin toplam gelirlerinin yüzde 37.5’ini laboratuar analizleri teşkil ediyor. Yapılan bir araştırma kurumunun yaptığı tespitlere göre klinik faaliyetlerin dağılımında yüzde 42 ile ‘koruyucu aşı’ en başlarda yer alıyor. 

Alışveriş merkezlerinde yer alan klinikler insan trafiğinin yoğun olduğu yerlerde yapılıyor. Acil bakım sınıfından olanlar ise kapsamlı poliklinik işlevi barındırıyor. Bu kurumlarda ufak cerrahi müdahalelerden tıbbi cilt bakımına kadar geniş hizmet veriliyor. Kovid-19 salgını sürecinde ise AVM - Karma projelerde PCR testleri ve aşılar da yapılabilir. 

ABD’deki bazı AVM’ler ve büyük perakende zincirleri hastane zincirleriyle işbirliğinde bulunup, onların ‘alt markalar’ oluşturmasını sağlayarak ‘sağlık taraması’ gerçekleştiren daha kapsamlı klinikler hayata geçiriyor. Amaç müşteri sayısını yükseltmek ve sosyal hizmetlerle kamuoyunun dikkatini çekebilmek. Ancak daha hızlı hizmet sunan ayaküstü tedaviye yönelmiş benzer klinik uygulamaları da bulunuyor. Bunlar bağımsız nitelikte olup en çok kent merkezlerinde mevcut. Amerika’da markalaşmış hızlı perakende temelli bir tıp kliniği en fazla 500 metrekare büyüklüğünde bir alanı bulunuyor. Operasyon için ölçüm, analiz ve muayene odaları yer alıyor. Metrekare başına alışveriş merkezine kira ödeniyor. Klinikler alışveriş merkezlerinin işlek fakat sessiz köşelerinde hayata geçiriliyor. Bazı zincirlerde ise eczanelerin hemen yanında konumlanıyor. Şimdi bu hizmeti ‘bağımsız sosyal faaliyet’ şeklinde değerlendirip eczanelerden ayırma eğilimi bulunuyor. 

Hızlı kliniklerin bir başka özelliği ise temel tarama analizlerini anında gerçekleştirebilecek modern donanımlarının bulunması. Randevusuz çalışan ve serbestçe girilen klinikler, ‘az maliyetli bir seçenek olarak’  halkın sempatisini kazandı. Kliniklerin bir diğer yararı da OTC şeklinde bilinen ‘tezgâh üstü’ reçetesiz ilaçların bu klinikler sayesinde sürekli denetlenmesi. Basit nitelikli tarama hizmeti yanında birçok gizli hastalığın ortaya çıkmasını sağlamaları da ön plana çıkarıyor. Yükselen trendi gören kimi hastane zincirleri de yeni nesil ‘tarama merkezleri’ hayata geçirerek bu kervana katılmayı planlıyor. Üstelik çoğu hizmet sponsorlar marifetiyle parasız yapılabilecek.

Bizde de hızlı klinikler açılabilir; İşitme, göz, diş, saç ekme, diyetisyen, psikiyatri, çocuk sağlığı, dahiliye gibi dallar başta olmak üzere küçük ölçekli klinikler, laboratuvarlar hayata geçirilebilir. Zaten bazı Alışveriş Merkezlerinde bulunan fitness, SPA birimleride yaygınlaştırılabilir. Bu birimler hem sağlıklı yaşama hem de alışveriş merkezlerine ilgiyi daha da artıracaktır.

AVM yatırımı yaparken hangi özelliklere dikkat edilmeli?