AVM'ler bıktırdı, cadde mağazacılığı yeniden gündemde
Son yıllarda kira fiyatları hızla yükselen AVM'ler, cadde mağazacılığını yeniden gündeme getirdi.
Süvari Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun, cadde mağazalarının daha verimli olduğunu savundu. Ahmet Coşkun AVM'lerdeki yüksek kiralara müdahale edilmesi gerektiğini savundu.
Son yıllarda kira fiyatları hızla yükselen alışveriş merkezleri, unutulmaya yüz tutan cadde mağazacılığını kıymete bindirdi. Süvari Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun, cadde mağazalarının daha verimli olduğunu savundu. Yurt dışındaki mağazalar için ödedikleri kiraların Türkiye'deki kiraların yarısı olduğunu belirten Coşkun, "İsviçre'deki kiramızın metrekaresi 25 dolara geliyor. Türkiye'de büyük şehirlerde ortalama 50-60 dolar. Sektör şu an çok büyük sıkıntı içerisinde. Müdahale edilmesi gereken ilk şey de kiralar. Sektör, çok büyük bir sıkıntı içerisinde. İnsanlar zorlanmaya başladılar. Konuştuğumuz herkes zarar ettiğini açıklıyor" dedi.
Caddeye geri dönüş
AVM kiralarının yüksekliği nedeniyle cadde mağazacılığının yeniden ön plana çıkmaya başladığını belirten Coşkun, "Bir dönem alışveriş merkezlerine yöneliş vardı. İlk başlarda alışveriş merkezleri caddelerden daha uygundu ama son dönemde işi abarttılar. Marka olmuş bazı caddeler dışında alışveriş merkezlerinin kirası caddelere göre çok pahalı. Son dönemde caddelerdeki mağazalar, alışveriş merkezlerindeki mağazalardan daha verimli hale geldi. Caddeler sürekli iş yapıyor, alışveriş merkezleri ise sadece hafta sonları" dedi.
Bazı AVM'ler boşalıyor
Birleşik Markalar Derneği Başkanı Ekrem Akyiğit de, son 6 ay içerisinde açılan AVM'lerin, hedeflerini yüzde 50 oranında tutturamadığını söyledi. AVM sayısının 198'e çıkması ile yeni bir pazar oluşmadığını, her açılan AVM'nin mevcut pastadan bir dilim aldığını belirten Akyiğit, 'Belli yerlerde AVM'ler boşalmaya başladı. Eskişehir'de, Bursa'da, özellikle Beylikdüzü'nde AVM'ler yoğun bir şekilde boşalmaya başladı. Sigara yasağının da et-kisiyle cadde mağazacılığının ölmeyeceği anlaşıldı. Cadde mağazacılığında bir önceki yıla, bir önceki aya göre düşüş yok. Hatta artış var. AVM'lerde ise düşüş var" diye konuştu.
Yabancı yatırımcının gözdesi
Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, çok sayıda yabancı şirketin Türkiye'de alışveriş yatırımına geldiğini, birçoğunun da sırada olduğunu belirterek, "Yabancı şirketler Türkiye'nin hemen her yerinde alışveriş yatırımları yapıyor. 10 yıl içerisinde Türkiye'nin yüzde 80'inde büyük AVM'ler olacak. Cadde mağazacılığı Türkiye'de artık hayaldir" dedi. Organize perakendeciliğinin, cadde mağazacılığına kayarak büyüyemeyeceğini öne süren Kiğılı, "Allah muhafaza, dönerse fiyatlar 10 kat artar. AVM'lerdeki kiraları bile arar oluruz. İş olduktan sonra kiralar ödenir. Kira birinci faktör değil. Hiç kimse bize kalkıp da mukaveleye imza attırmıyor. Herkes, hesabını, kitabını iyi yapmak zorunda. Dünyanın hiçbir yerinde AVM'ler açılır açılmaz iş yapmaz. Bir iki yıl geçmesi lazım" diye konuştu. Bir anda marka olmak isteyenlerin AVM'ler için kuyruk oluşturduğu, yer alabilmek için milletvekillerini, bakanları araya sokanlar olduğunu kaydeden Kiğılı, "Bu fiyatların artmasının sebebi de bu arkadaşlar" dedi.
Uzun vadeli düşünmeli
Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, sektörün sıkıntılı bir süreçten geçtiğini, bu süreçte herkesin anlayışlı olması gerektiğini söyleyerek, "Alışveriş merkezlerinin markalarla ilişkilerine uzun vadeli bakmak lazım. Bu süreci geniş perspektifte değerlendirmek lazım" dedi. Alışveriş merkezleri furyasının olduğu dönemde sektör temsilcilerini uyardıklarını hatırlatan Orakçıoğlu, "AVM'lerin kira kontratların 5-10 yıllık bağlayıcılıklar ortaya koyması, genel giderlerin de belirsiz olması ister istemez cadde mağazacılığı gibi alternatifleri gündeme getiriyor" diye konuştu.
Yılmaz YILDIZ / Yeni Şafak