AVM'lerde değişen konseptle semt merkezleri güçleniyor!
AVM'lerde konsept değişiyor. Artık moda merkezleri, güç merkezleri, bölgesel merkezler ve semt merkezleri gibi formatlar geliyor
Yatırım yapılan bölgede ihtiyaca en iyi yanıt verebilecek bu formatlar da, yatırım öncesinde yapılan anketlerle belirleniyor. Bu alanda İngiltere'de yapılan Bluewater isimli bir AVM'den örnek vermek istiyorum.
İngiltere'de 1999 yılında yapılan Bluewater, Avrupa'nın en geniş ve en inovatif AVM'si seçildi. Açıldığı günden itibaren İngiltere perakende sektörünün imajını geliştiren ve İngiliz perakendesi için bir kıyaslama ölçüsü haline gelen AVM, çeşitli bölümlerden oluşuyor.
Bu AVM'nin kısa sürede bir fenomen haline gelmesinin arkasında önemli çalışmalar var. Bunların en önemlisi de AVM yapılmadan önce, yakın çevrede yaşayan tam 22 bin kişiye anket yapılmış. Kişilerin nasıl bir AVM istediği tespit edilmiş. Türkiye'de de artık benzer anketler yapılıyor. Son dönemde adından sıkça söz ettiren Kozzy isimli bir AVM var. Rönesans Gayrimenkul Yatırım Kozzy, Kozyatağı'nda faaliyet gösteriyor. Sadece 58 mağazası var. AMPD tarafından 2010-2011 "Türkiye'nin En İyi Alışveriş Merkezi" ve ICSC tarafından da 2011 yılı "Avrupa'nın En iyi Alışveriş Merkezi" ödülünü aldı. İstanbul Anadolu Yakası'nda bünyesinde tiyatro bulunduran tek alışveriş ve kültür merkezi. Hem küçük bir AVM olup çok çeşitli markaları bir arada sunması, hem de kültür alanındaki farklılığı Kozzy'i popüler yapıyor. Semt merkezi olgusu da bundan sonraki AVM'lerde yatırımcılar için ön planda olacak gibi gözüküyor.
Özge Yavuz/Ekonomist