AVM

AVM’lerde köklü dönüşüm başlıyor!

COVID-19 tüm sektörleri olduğu gibi perakende sektörünü de değiştiriyor ve geliştiriyor. Bu kapsamda hem AVM’lerin hem de markaların iş yapma şekilleri önemli ölçüde dönüşecek.

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını tüm sektörleri olduğu gibi perakende sektörünü de derinden etkiledi. Bu kapsamda hem AVM’lerin hem de markaların iş yapma şekillerinde önemli değişimler yaşanacak. Dünya Gazetesi'nden Yener Karadeniz'in haberine göre; Esas Gayrimenkul CEO’su Cem Eriç, dijitalleşmenin bu alanda öncelik olacağından bahsetti. Eriç, “Aslında bu değişim başlamıştı. AVM’ler kabuk değiştirme sürecindeydi. Koronavirüs bu değişimi hızlandırdı” diye konuştu. Koronavirüs salgını sürecinde online alıverişin çok hızlı büyüdüğünden bahseden Eriç, “Bundan sonraki dönemde AVM’lerde fiziki mağazalar ile online alışverişin birleştiği noktalar artacak. Online ticaret teslim noktaları oluşacak. Temassız ödeme noktaları artacak. Markaların büyüklüğü değil toplum için nasıl fayda ürettikleri önemli olacak” ifadelerini kullandı.

 

Markalara önemli destek

Bu zamana kadar sektörüne 600 milyon Euro’luk yatırımda bulunan Esas Gayrimenkul’ün portföyünde 7 adet AVM, 3 adet ofis binası, 1 adet hastane ve arsalar bulunuyor. Firma ayrıca 3 adet AVM'nin de yönetimini yapıyor. 420 bin metrekarelik kiralanabilir alan ile Türkiye’nin toplam AVM portföyünden yaklaşık yüzde 4’lük paya sahip olduklarını söyleyen Cem Eriç, karantina sürecinde kendi yatırımları olan AVM’lerin hiçbir perakendecisinden kira ve ortak gider istenilmediğini söyleyen Eriç, sonraki 3 aylık süre için de sabit kiradan feragat ettiklerini, sadece sözleşmelerde yer alan ciro kirasını alacaklarından bahsetti. Eriç, yanı sıra 20 Mart öncesi döneme ait borçlarda ise erteleme fırsatı sağladıklarını anlattı ve eylül ayı ile normalleşmenin başlayacağı, 2021’in ilk çeyreği itibari ile de koronavirüs öncesi rakamlara ulaşılacağı tahminin etti.

AVM’lerde yaz döneminin geçiş dönemi olacağından bahseden Eriç, “Şu an markaların yüzde 40’ı açıldı. İlk günlerde ziyaretçi girişi koronavirüs öncesinin yüzde 30’lar seviyesinde kalırken, cirolar ise 50 seviyesinde gerçekleşti. Bu da gelen misafirlerin hedef odaklı olduğunu gösteriyor. Cafe ve restoranların açılması ile bu rakamlar artacaktır” açıklamasında bulundu.

AVM yönetimlerine odaklanacak

Yurt içinde Burda markası ile AVM açan Esas Gayrimenkul bundan sonraki dönem içerisinde daha çok AVM yönetimine odaklanacak. Cem Eriç, “Yatırımcısı olmadığımız projelerin yönetiminde bir fırsat gördük. Zaman içinde fırsat olursa mevcut alışveriş merkezleri içinde satın alma fırsatlarına her zaman sıcak bakabiliriz” şeklinde konuştu. Firma en son Konya’da Kent Plaza’nın yönetimini aldı. Eriç, yılsonuna kadar bir ya da iki projenin daha sonuçlanmasını amaçladıklarını anlattı.

AVM yatırımları bekleyecek

AVM yatırımcıları için şartların değiştiğini anlatan Eriç, “Yeni yatırımlar bekleyecek. Bugün piyasa koşulları yeni yatırımı teşvik edecek koşullarda değil. İnsanlar çok kısa vadeli bakıyor. Orta ve uzun vadeli planlama yapmak kolay değil. Yeni AVM yatırımı yapacak yatırımcı ise açık alan kapalı alan dengesini gözetecek. Malzeme seçimlerinde kendini temizleyebilen ya da kolay temizlenebilen hijyene uygun malzeme tercihi öne çıkacak” açıklamasında bulundu. Esas Gayrimenkul olarak kendilerinin sektörü bilinçlendirmek için birkaç araştırma kurumu ile webinarlar  gerçekleştirdikleri ve önümüzdeki dönem de sürdüreceklerini anlattı. 

Perakendeci caddelere dönüyor, ofislerde ortak kullanım artıyor!

Emlakta 2020 beklentileri!