AVM’lerde yeni ciro hedefi 48.5 milyar TL!
AVM’lerin ciroları ekonomide yavaşlamanın yaşandığı yılın ilk yarısında yüzde 15’lik artışla 23 milyar TL olurken, en büyük hacimli yükseliş yüzde 18 ile giyimde görüldü
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal, Kodal, AVM’lerde 2012 yılının ilk yarısında ciroların yüzde 15 arttığını belirterek, 2012 ilk yarıyılında AVM’lerde 23 milyar lira ciro gerçekleşti. 2012 yılı için 48.5 milyar lira ciro hedefliyoruz. Burada Anadolu’nun payı İstanbul’un üzerindedir" dedi.
AVM'lerin 2012 ilk yarı sonuçları açıklandı. Buna göre, yılın ilk yarısında, bir önceki yılın aynı dönemine göre giyim ve aksesuar ciroları yüzde 18, ayakkabı ve çanta yüzde 16, AVM’lerdeki yiyecek-içecek alanlarının ciroları yüzde 14, hipermarket, süpermarket ve şarküteri cirolarında yüzde 12, teknoloji market ve elektrikli eşyalar cirolarında yüzde 12 artış yaşandı. AVM içindeki diğer mağazaların cirolarında da yüzde 9 arttı.
Yabancı kartları uçuşta
"Türk halkı sosyalleşmeye ve eğlenmeye para harcıyor" diyen Hakan Kodal şunları söyledi: "Haziran ayında yabancı kredi kartlarındaki artış seviyeleri yüzde 60’ların üzerinde. Yabancı, Türkiye’yi bir alışveriş merkezi bakış açısıyla görüyor."
Kodal şöyle devam etti: "İlk yarıda 15 AVM açılmış ve bu toplam 500 bin metrekaredir. Sektörde Anadolu’nun ağırlığı artmaya başladı. Nüfus açısından bakıldığında 1000 kişiye düşen kiralanabilir alan 103 metrekareye ulaştı. 81 ilin 52’sinde AVM bulunuyor. En son Mardin ve Düzce’de AVM açıldı. Metrekare açısından en yoğun AVM bulunan iller, İstanbul, Ankara, Denizli ve Karabük’tür. 52 ilde AVM sayısına bakıldığında toplam nüfusun yüzde 84’üne ulaşılıyor. Diğer illerde yavaş da olsa bir büyüme olacak ama her ilde alışveriş merkezi beklememeliyiz. 20 bin metrekarenin üzerindeki alışveriş merkezlerine bakıldığında 309 olan sayının sadece yarısının alışveriş merkezine ulaştığını görüyoruz. Özellikle İstanbul başı çekiyor. Büyük alışveriş merkezlerinin 55 tanesi İstanbul’da bulunuyor.”
‘Anadolu ziyaretçisi daha sık AVM’ye gidiyor’
Kodal, yılın ilk yarısında 700 milyon ziyaretin gerçekleştiğini ve yılsonunda hedeflenen 1.5 milyar ziyaretin üstüne çıkmasını beklediklerini belirterek, ”Anadolu ziyaretçisi, daha sık AVM’ye gidiyor ama ziyaret başına düşen harcama miktarı daha düşük. Metrekare cirolarında İstanbul daha iyi durumda bulunuyor” dedi. Kodal, ikinci yarıda açılacak yeni AVM’lerle toplam 700 metrekare daha da ekleneceğini ifade etti.
‘Uzakdoğu, Avrupa ve ABD’den girişler olabilir’
AVM, yatırımlarının üçte birini yabancı sermaye oluşturmasına karşın, kira sözleşmeleriyle ilgili kısıtlayıcı düzenlemeyle sektörde son bir kaç yıldır önemli bir yabancı girişi gözlenmezken; borçlar kanununda yapılan geçici düzenleme sonrası önümüzdeki dönemde yabancı sermaye girişinde artış bekleniyor. Söz konusu düzenleme, ticari gayrimenkullerde özellikle döviz cinsi kira artışlarına getirilen sınırlamanın kaldırılmasını içeriyor.
AYD Başkan Yardımcısı Hulusi Belgü, "Yakın zamanda Uzakdoğu, Avrupa ve ABD'den yeni girişler bekliyoruz. Bunlar arasında şu anda Türkiye'de bulunmayan yeni oyuncuların girişi de olacak” dedi.
81 ilin 52’sinde AVM bulunuyor
* 35 milyar dolar yatırım (2015 hedefi 50 milyar dolar)
* 12 milyar dolar yabancı sermaye
* 360 bin kişiye istihdam (2015 hedefi 500 bin kişi)
* 8.1 milyon metrekare kiralanabilir alan
* 309 AVM'nin 102'si İstanbul'da, 207'si Anadolu'da
* 81 ilin 52’sinde AVM bulunuyor
Milliyet