24 / 11 / 2024

AVM'lerdeki kiracılar TL seçeneği istiyor!

AVM'lerdeki kiracılar TL seçeneği istiyor!

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Sinan Öncel, kurların gerçek değerinin üstünde olduğunu belirterek kiracıya TL seçeneğinin sunulması gerektiğini söyledi..




TÜRKİYE’de en dinamik sektörlerin başında kuşkusuz perakende geliyor. Sektörün çatı kuruluşu Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) kayıtlarına göre, Türkiye’de sadece bu kuruluşa üye 412 marka var. Bu markaların birkaç il hariç Türkiye’nin hemen her yöresine dağılmış 395 alışveriş merkezinde mağazaları bulunuyor. Türkiye, mevcut AVM'lerdeki 11.9 milyon metrekare kiralanabilir alan ile Avrupa’nın en büyük altıncı perakende pazarı konumunda. Caddelerde hizmet verenlerle birlikte 70 bin mağazaya ulaşan sektörde 400 bine yakın kişi istihdam ediliyor.

 

Para Dergisi'nde yer alan habere göre, geçen hafta İstanbul büyük bir organizasyona ev sahipliği yaptı. Soysal Danışmanlık tarafından düzenlenen ve Para Dergisi’nin de sponsor olduğu 17’inci Perakende Günleri “Perakendenin Yeni Dünyası’nı Yakalamak” teması ile Lütfü Kırdar Kongre Merkezi’nde gerçekleştirildi. 19 farklı oturumdaki 21 ulusal ve uluslararası konuşmacı ile sektör bir kez daha masaya yatırıldı.

 

17'NCİ PERAKENDE GÜNLERİ


Yoğun bir katılımın gerçekleştiği etkinlikte perakende fütüris-ti Doug Stephens “Alışveriş Dünyasını Sallayan Güç: Amazon”, Skype’ın kurucularından ünlü girişimci Jonas Kjellberg “Oyunun Kurallarım Değiştirmek”, Twitter eski başkan yardımcısı Mark Litt-le “İşi Start-up Heyecanıyla Yönetmek”, Vakko’nun CEO’su Jaklin Güner “Yaşadığımız Zorluklar ve Çözümleri”, SalesBrain Kurucu Ortağı Patrick Renvoise “Beynin Satın Alma Düğmesini Keşfedin”, Simit Sarayı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kavukcu “Global Markamız: Simit Sarayı” başlıklı konuşmalar yaptılar.


Yüzlerce perakendecinin takip ettiği etkinlikte sektörün önde gelen isimleri de bir araya geldi. Perakendenin bu önemli isimlerini bir arada bulmuşken son günlerde çıkış yapan döviz kurlarının perakende sektörüne etkisini sorduk. Doğrusu aldığımız cevaplar bizi şaşırttı. Çünkü ekonominin nabzım en iyi tutan perakendecilere göre dolar ve Euro kurundaki aşırı artışlara rağmen alışverişlerde her hangi bir sıkıntı yok. Perakende firmaları kurlardaki oynaklığa karşı da tedbirli...

 

"İTHALAT VE İHRACATIMIZ DENGELİ"


Piyasanın en büyük oyuncularından LC Waikiki markasının bağlı olduğu Taha Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, kurlardaki artışın hem ithalatı hem de kira giderlerini ciddi oranda artırmasına rağmen şirket olarak bundan pek etkilenmediklerini söylüyor. Çünkü firmanın ciddi miktarlarda da ihracat gelirinin olduğunu belirtiyor. Küçük, şunları söylüyor:


“Firma olarak ithalatı ve ihracatı dengelemeye çalışıyoruz. Bu dengeyi de sağlıyoruz. Çünkü yurtdışmdaki mağaza sayısını sürekli artırıyo- ’ ruz. Bu açıdan bakıldığında kur riski taşımıyoruz. Kurlardaki artışa rağmen satışlarımız gayet iyi düzeyde. En önemli sorun, hazır giyim sektöründe son dönemde yeni yatırımların olmaması. Bu da ister istemez teminlerde sıkışıklığa yol açıyor. Özellikle hazır giyimde arz talep dengesinde sorun var.”


Sinan ÖNCEL / BMD Başkanı: “Kiracıya TL seçeneği sunulsun"

 

AVM lerdeki kiracılar TL seçeneği istiyor!


Biz bugünden bir yıl sonrasının üretimini planlamak durumundayız. Ancak bir yıl sonra kurun hangi seviyelerde olacağını ön göremediğimiz için sağlıklı plan yapıp gerçekçi bir maliyet çıkarmakta zorlanıyoruz. Bir diğer problem TL'deki aşırı değer kaybı. Kur yükseldikçe kirasını dövizle ödeyen firmaların üzerindeki maliyet baskısı da artıyor. Son üç yılda dolar kuru yüzde 68, Euro yüzde 67 arttı. Kiranın perakende firmaları için en büyük gider kalemlerinden birini oluşturduğu bir piyasada bu durumun sürdürülebilir olmadığını herkesin bilmesi gerekiyor. Döviz üzerinden yapılan eski kira kontratları günün gerçeklerine uygun hale getirilmeli. İsteyen kirasını yine dövizle ödeyebilir ancak markalara mutlaka TL seçeneği sunulmalı. Yasal mevzuat markalarımızı döviz kuruna esir etmeyecek şekilde güncellenmeli. Kiralamalarda KDV oranı mutlaka yüzde 18'den yüzde 8'e indirilmeli.


"AVM'LERİN YAKLAŞIMI OLUMLU"


Ayakkabı perakendeciliğinde Polaris, Flo ve Kinetix markalarıyla faaliyet gösteren Ziylan Grup Yönetim Kurulu Başkam Mehmet Ziylan da bu konuda rahat. Kurların son üç yıldır artış trendinde olduğunu hatırlatan Ziylan, dolar ve Euro’nun iniş çıkışından etkilenmemek için hedge yaptıklarım vurguluyor. Ziylan, “Firma olarak faaliyet dışı kardan veya zarardan etkilenmek istemiyoruz. Sadece yapmış olduğumuz ticaretten kar veya zarar etmek istiyoruz. Bu yüzden bütçe yaparken alacağımız ve borçlu olduğumuz dövizi hedge ediyoruz. Çünkü kurların ne olacağını bilemiyoruz, kimse de kestiremiyor. Bana göre kurlar şu anda gerçek değerinin çok üzerinde” diyor.

 

Mağaza kiralarının dövizle ödenmesi nedeniyle kurlardaki aşırı artışın sektörde karsızlığa yol açtığını ifade eden Ziylan, birçok AVM yönetiminin bir süredir perakendecilere karşı iyi yaklaşım gösterdiklerini de dile getiriyor. Ziylan, “Grup olarak 60’ı yurtdışında olmak üzere 508 mağazamız var. Yeni mağaza projemiz çok fazla yok, çünkü AVM yatırımları durmuş vaziyette” diye konuşuyor.

 


"MAĞAZASINI KAPATAN OLMADI"

 

Son dönemde AVM yatırımlarıyla dikkat çeken Özdilek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek ise kurlardaki artıştan dolayı mağaza kapatan perakende zinciri olmadığını vurguluyor.


Elinde sermayesi olup da işi daha önceden bilmeyen bazı girişimcilerin perakende sektörüne yatırım yaptıklarına işaret eden Özdilek, bu tür yatırımcıların mağaza kapattıklarını söylüyor. Özdilek, şu değerlendirmeleri yapıyor:

 

“Kiracısız alışveriş merkezi olmaz. Perakendecilerin de AVM'lerin de para kazanması lazım. Biz kiracılarımızla dengeyi kuruyoruz. Kiracının performans düşüklüğü kendisinden kaynaklanıyorsa ona yapacak bir şey yok. Herkes dersini iyi çalışacak. Hırsı mantığının önüne geçip yatırım yapan amatör ruhlu yatırımcılar var. İşi bilmedikleri için kaybediyorlar maalesef. Aksaray, Samsun ve Merzifon’da AVM yatırımlarımız olacak fakat bekleme dönemindeyiz. Çünkü çok hızlı büyüdük. Özdilek Holding beş yılda ikiye katlandı.”

 


Geri Dön