Kira

AVM'lerdeki mağazaların kira bilmecesi çözüldü! Önemli olan kira artışı değil, rayiç!

AYD Alışveriş Ekonomisi Zirvesi’nde konuşan AYD Başkanı Nuri Şapkacı, BMD’nin fahiş kira artışları ve fesih hakkı ile ilgili eleştirilere yanıt vererek önemli olanın kira artış oranı değil ilgili AVM’nin kendi dinamikleri içinde oluşan rayiç kira bedeli olduğunu vurguladı.

AYD Alışveriş Ekonomisi Zirvesi’nde konuşan AYD Başkanı Nuri Şapkacı'dan BMD’nin fahiş kira artışları ve fesih hakkı ile ilgili eleştirileri yanıtladı. Yüzdesel artışlardan kamuoyu yaratmaya çalışıldığından bahseden Şapkacı, ne yerli ne de yabancı markaların AVM’lerde yer bulamadığını vurguladı. 

TİCARİ GAYRİMENKUL KİRA MEVZUATI OLUŞTURULMALI

Şapkacı gelişmiş pazarlarda olduğu gibi Türkiye’de de ticari gayrimenkul kira mevzuatının oluşması gerektiğine dikkat çekti.

Ekonomim'de yer alan habere göre; geçmişte iyi niyetli atılan adımların AVM yatırımcılarını güç durumda bıraktığını ve hakkaniyet ilkesi çerçevesinde ivedi adımlar atılması için çalıştıklarını açıkladı.

ÖNEMLİ OLAN KİRA ARTIŞI DEĞİL, RAYİÇ... 

Son dönemde özellikle Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) tarafından gündeme getirilen fahiş kira artışları ve fesih hakkı ile ilgili açıklamaları işaret eden Şapkacı, bazı perakende sektör temsilcilerinin AVM’lerde fahiş kira artışları olduğu yönündeki söylemlerinin sektöre zarar verdiğini belirtti.

2018’de kirada dövizden TL’ye dönülmesi, döviz kredisi borcu olan AVM’lerde gelir kaybına yol açtığını açıklayan Şapkacı bu süreçte bazı AVM’lerin bankalara geçtiğini veya konkordato ilan ettiğini söyledi.     

Şapkacı '' Bununla birlikte 5. kira yılının sonunda ancak kira tespit davası açılarak kiralar mahkemenin belirlediği rayiç bedele getirilmesi belki mümkün olmaktadır. Düşünün ki serbest piyasa koşullarına göre bir AVM’de kirası 30 bin TL olan bir mağazanız var.

Bunun yanında da aynı büyüklükte kirası 10 bin TL seviyesinde kalmış başka bir mağaza var. 10 bin TL olan kirayı 100 bin TL yapsak ne çıkar ki yüzdesel artışlar üzerinden kamuoyu oluşturmak isteyen bazı perakendecileri anlamakta güçlük çekiyorum” dedi. 

Şapkacı, bu konuda önemli olanın kira artış oranı değil ilgili AVM’nin kendi dinamikleri içinde oluşan rayiç kira bedeli olduğunu vurguladı.

Kiralar yüzde 400'e varan oranlarda arttı: Esnaf kepenk indiriyor, lüks markalar da AVM'lere kaçıyor! 

Markalardan kiralar için 'acil' mevzuat değişikliği çağrısı! Kira artışları mercek altında!