Genel

AVM'lerin ziyaretçi sayısı artıyor!

Krizin etkisiyle müşteri kaybetmemek için indirim üzerine indirim yapan perakende sektörü, son dönemdeki canlanma ve ciro artışına rağmen karların erimesinden kurtulamadı.

Sektörde rekabetin kızışması ile indirim kampanyalarının hız kazanması, müşterilerin yüzünü güldürürken perakendecilerin karlarına darbe vurdu.

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından yapılan "Alışveriş Merkezi Endeksi"nin 2009 Temmuz ayı verilerine göre, ciro endeksi geçen yılın temmuz ayına göre yüzde 8 arttı. Bu durumu krizden çıkışın ilk adımı olarak gören sektör temsilcileri, buna rağmen perakende sektöründe karlılıkların düştüğüne dikkat çekti.

YKM Yönetim Kurulu Üyesi Nuşin Oral, alışveriş merkezlerinin ziyaretçi sayılarına bakıldığında sektörde canlanma olduğunun görüldüğünü, ancak bu durumun karlara yansımadığını vurguladı. Oral, karlılıktaki düşüşün en önemli nedenini ise sektördeki aşırı rekabetle birlikte fiyatların sürekli geri gitmesi olarak açıkladı. Birçok markanın krize yatırım aşamasında yakalandığına işaret eden Oral, "Özellikle 2008 son çeyreği ve 2009'un ilk çeyreğinde herkes biraz yara aldı. Nakit akışları ve karlılık yara aldı. Birçok firma bayilik sistemini yeniden yapılandırıyor. 2009 biraz 'bekleyelim görelim' yılına döndü. Birçok alışveriş merkezinin açılışı da 2010'a ertelendi. Bunun etkilerini sonbahar ve kış aylarında daha da çok hissedeceğiz. Bu durumun pozitife dönmesi hükümetin açıklayacağı orta vadeli plana bağlı" dedi.

Olivium Alışveriş Merkezi Genel Müdürü Aytaç Özçiçek ise, mayıs ayından bu yana cirolarda bir artış sağlanmasına rağmen sürekli hale gelen indirim kampanyaları nedeniyle perakendecilerin karlılıklarında ciddi düşüşler yaşandığını söyledi. Özçiçek, "Olivium olarak bu yılın ilk çeyreğinde ciro olarak geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 gerideydik. Nisan ayından bu yana ise ciro ve ziyaretçi sayısı açısından geçen yılın önündeyiz. Bu yükseliş indirim kampanyalarından kaynaklanıyor. Bizim karımız artsa da perakendecilerin aynı oranda şanslı olduğunu söyleyemeyiz. Konuştuğum tüm perakendeciler geçen yıla göre karlılıklarında azalma olduğunu söylüyor" diye konuştu.

İndirim alışverişi körüklüyor
Sinpaş Yatırım ve İşletme AŞ Yönetim Kurulu Üyesi Serhan Ercivelek de, Deposite Outlet Alışveriş Merkezi'ne mayıs ve haziran aylarında gelen ziyaretçi sayısı ve mağazaların ciro oranının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40 arttığını ifade etti. Bu artışın mağazaların sürekli hale getirdiği indirim kampanyaları sayesinde olduğunu vurguladı.

Cevahir Alışveriş Merkezi Pazarlama Müdürü Yusuf Esenkal da, ziyaretçi sayısı ve mağaza cirolarının artmaya başladığını ancak karların geçen yıla göre düştüğünü söyledi. Esenkal, "Eskiden yılda 2 kez indirim yapılırdı. Bu yıl ise her gün indirim var. Bu kampanyalar ve halkın kriz korkusunu üzerinden atması alışverişi yeniden canlandırıyor. Bu durum elbette perakendecinin karını düşürüyor. Eskiden bir üründen 5 kazanırken şimdi 3 kazanıyor" dedi.
Referans/Özgül Öztürk