Avrasya Tüneli'nin 55 ayda tamamlanması planlanıyor!
Asya ile Avrupa yakasını denizin altından karayolu ile bağlayacak Avrasya Tüneli nin çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (çSED) Raporu na göre, proje yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak
Asya ile Avrupa yakasını denizin altından karayolu ile bağlayacak Avrasya Tüneli 'nin çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi (çSED) Raporu 'na göre, proje yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak.
AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları,
Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün (DLH) İstanbul Boğazı
Karayolu Geçiş Projesi için 'Yap-İşlet-Devret' modeliyle açtığı uluslararası
ihaleyi 30 Haziran 2008 tarihinde Türk-Kore Ortak Girişimi kazandı. Girişim, daha
sonra Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.ş. (ATAş) ismini alarak
çalışmalarına başladı.
Avrasya Tüneli Projesi, İstanbul Boğazı 'nın deniz tabanının altında,
İstanbul 'un Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri arasında kalan 5,4 kilometre
uzunluğunda karayolu tüneli ile toplam 9,2 kilometre uzunluğundaki mevcut
yolların tünele girişlerini sağlamak üzere genişletilmesinden oluşacak. Yol
güzergahı toplam 14,6 kilometre olacak.
Projenin 'Avrupa yakası yaklaşım yolu' başlıklı birinci bölümü,
Kazlıçeşme 'den Cankurtaran sahiline, Kennedy Caddesi boyunca 5,4 kilometre
uzunluğunda 6 şeritten 8 şeride yol genişletme ve bağlantı yollarının
iyileştirmesi çalışmalarını kapsıyor. Deniz tabanının en yakın noktada 27 metre
altından geçecek toplam 5,4 kilometrelik bölümde ise Tünel Açma Makinesi (TBM)
teknolojisinden yararlanılacak. TBM ile geçilecek uzunluk 3,4 kilometre ve TBM
kazı çapı 13,7 metre olacak. Projenin 'Asya yakası yaklaşım yolu' başlıklı
bölümü ise D-100 karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı 'ndan Göztepe
Kavşağı 'na kadar olan 3,8 kilometrelik yolu kapsıyor. Burada yol 8 şeride
çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek.
Projenin, yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması
öngörülüyor. Tünel trafiği otomobil ve minibüsler ile sınırlandırılacak.
Tünel, ATAş tarafından 25 yıl 11 ay ve 9 gün süre ile işletildikten sonra
DLH 'ya devredilecek. Yaklaşım yolları ise inşaatı tamamlandıktan sonra
işletilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesine verilecek.
-çSED RAPORU KAMUOYUNA SUNULDU-
ATAş, tünel hakkında halkın bilgilendirilmesi ve katılımını sağlamak için
Avrasya Tüneli çSED çalışmalarını yürütmek üzere Environmental Resources
Management unvanıyla faaliyet gösteren Environmental Resources Management Limited
şirketini görevlendirdi.
şirketin hazırladığı çSED raporu, 'www.avrasyatuneli.com' internet
adresi üzerinden kamuoyunun tartışmasına açıldı. Vatandaşlar, en geç 8 Mayıs 'a
kadar projeye ilişkin görüşlerini iletebilecek.
çSED raporuna göre, İstanbul 'da otomobile dayalı ulaşım (taksiler ve
diğer servis araçları dahil) kent içerisindeki tüm seyahatlerin yüzde 53 'ünü
oluşturuyor ve bu araçlar tüm yol alanının yüzde 90 'ını kullanıyor. şehrin içinde
günlük dolaşım halinde 1,3 milyondan daha fazla araç bulunuyor.
İstanbul Ulaşım Master Planı 'na (IUMP) göre, kentin nüfusu 2023 'te 20
milyonun üzerine çıkacak. Araç sayısı 3 katı bir artışla 4,19 milyona çıkarken,
araç sahipliliği oranını ise hane bazında yüzde 67 'ye ulaşacak. Bu faktörlerin
tamamının sonucunda şehir içindeki trafiğin daha çok büyümesi ile beraber boğazı
aşan yolculuk sayısının 1,5 katına çıkması bekleniyor.
İlk tahminler Avrasya Tüneli ile Avrupa-Asya geçişlerinde 100 dakikaya
varan yolculuk süresinin 15 dakikaya kadar ineceğini işaret ederken, ulaşım
kolaylığı, azalan seyahat süresi ve artan güvenilirlik gibi büyük ekonomik
faydalar sağlanacak, yakıt tüketimi, sera gazı ve diğer emisyonlarda ve gürültü
kirliliğinde önemli azalmalar meydana gelecek.
Tünel içindeki trafik akışının, açılış yılındaki (2015) günlük ortalama
araç sayısı olan 80 binden 2025 yılında tünelin ulaşacağı maksimum kapasite olan
130 bin rakamına ulaşacağı tahmin ediliyor.
-15,97 HEKTAR ALANA İHTİYAç VAR-
Avrasya Tüneli Projesi, toplam olarak yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki
bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak; bu arazinin 51 hektarlık kısmı mevcut yol
koridoru içerisinde kalacak.
Proje için 11,39 'u Avrupa ve 4,58 'i Asya yakasında olmak üzere 15,97
hektar alana ihtiyaç bulunuyor. Bu miktarın yüzde 59 'unu halka açık alanlar,
parklar, bahçeler ve spor tesisleri, yüzde 23 'ünü pazarlar, ticari, endüstriyel,
kamusal hizmetler ve depolama alanları, yüzde 15 'ini liman, iskele, marina ve
park alanları, yüzde 2 'sini yerleşim amaçlı bahçeler ve yüzde 1 'ini cami
bahçeleri ve mezarlıklar oluşturuyor.
-EN BÜYÜK KAYIP, KAMUYA AçIK ALANLARDA OLACAK-
Arazi kullanımında ve araziyi kullanan kişiler üzerindeki en önemli
kalıcı etki, özellikle Avrupa yakası kıyıları boyunca olmak üzere kamuya açık
alanlardaki kayıp olacak.
Proje kapsamında çoğunlukla park alanlarından oluşan, sahil balıkçılığı,
yürüyüş, antrenman ve bisiklet sürme gibi faaliyetler dahil olmak üzere, resmi ve
resmi olmayan eğlence faaliyetleri için yoğun olarak kullanılan ve şehir için
değerli bir kaynak sunan kıyı park alanının yaklaşık yüzde 20 'sinin kaybedileceği
tahmin ediliyor.
Raporda, 'Etkiyi hafifletici bir şeyler yapılmaması halinde, yoğun
şekilde gelişen şehirde açık hava ve dinlenme tesislerinin önemi de göz önüne
alınarak eğlence alanları, spor tesisleri ve diğer imkanlarda meydana gelecek
kayıpların, üst düzey önemde olumsuz etki yaratacağı düşünülmektedir' denildi.
ATAş, kıyı parkında kaybolan park alanı ve tesislerin telafisi için
kırılan ya da kötü durumda olan oyun parkı ekipmanını ya da diğer park
unsurlarını değiştirecek, mevcut tesislerin sayısını ve çeşidini arttıracak,
proje nedeniyle kaldırılması gereken tüm anıtları parktaki orijinal konumlarına
yakın, kolayca görülen ve kamuya açık yerlerde yeniden konumlandırılacak, toplumu
ve ziyaretçileri bölgenin tarihi özellikleri ve arkeolojik önemi hakkında
bilgilendirmek için kıyı parkına yeni bilgilendirme tabelaları koyacak,
kaldırılan tüm ağaçların ve diğer bitkilerin yerine eşdeğer yeşil alan
kurulmasının yanı sıra ilave ağaçlandırma ve peyzaj alanları oluşturacak.
-ETKİLENECEK BÖLGELER-
Proje için Yenikapı Feribot Terminali, Balıkhan Camisi ve Kennedy Caddesi
boyunca uzanan araç park yerleri ve otobüs tesislerinden arazi alınacak. Buna
rağmen feribot terminali ve cami işletimde kalmaya devam edecek, sadece park
yerleri ve otobüs tesislerinin yerleri değiştirilecek.
Proje için alınacak arazilerin mevcut sınırları, üzerinde binalar da
bulunan 18 adet parseli tamamen ya da en azından kısmen içeriyor. Proje sınırları
içinde 3 bina veya bina grubu (bir otobüs terminali, kullanılmayan bir restoran
ve kullanılmayan bir benzin istasyonu) yıkılacak.
Güzergah, Merkez Balık Hali ve ona komşu perakende balık tezgahları, ufak
kafeler ve kıyı parkında yer alan restoranlardan oluşan Kumkapı Balık Pazarı 'ndan
geçecek. Belediye, Merkez Balık Hali 'ni yakın bir gelecekte İstanbul 'un
batısındaki yeni bir yere taşıyacak ve bu nedenle bu mekan uzun vadede projeden
etkilenmeyecek.
Rapora göre, projeden 3 tezgah ve kafelerin bazı kısımları ile bir
restoranın bir bölümünün kaybedilmesi nedeniyle Kumkapı Balık Pazarı daha çok
etkilenecek. Raporda, 'Kumkapı Balık Pazarı 'nda bazı iş yerlerinin kısmen
yıkılması ufak bir etki olarak değerlendirilebilir ama eğer inşaat sırasında ya
da uzun vadede yeni yolun yakınlaşması nedeniyle tüm tesisin işleyişi olumsuz
şekilde etkilenirse, bu büyük ve önemli bir etki olacaktır. Bunun olup
olmayacağını kesin bir şekilde şimdiden söylemek olası değildir çünkü bu
işletmecilerin ve müşterilerin tepkisine bağlı bir durum olacaktır. Ancak, eğer
gerçekleşirse, etkinin hafifletilmesi gerekecektir' görüşüne yer verildi.
Kumkapı Balık Pazarı 'nda inşaat sırasında ya da uzun vadede herhangi bir
işletmecinin oluşabilecek kayıplarının uygun bir şekilde nasıl telafi edileceğini
tespit etmek üzere ATAş, DLH ve belediye ile birlikte çalışacak.
Göztepe Köprülü Kavşağı yakınlarındaki 4 konut binası ve 3 ticari ve
endüstriyel bina da projeden etkilenebilecek. Tasarımda yapılacak çok ufak
değişiklikler ile arazi alımı yapılmaması mümkün olabilecek, ancak eğer bu durum
önlenemez ve anlaşmalı alım yapılması ya da kamulaştırma gerekli olursa ikamet
eden 64 kişinin ve bir dizi küçük iş yerinin muhtemel yer değiştirmesi
gerekecek.
Göztepe 'deki bir bağlantı yolu, yol tuzu deposunun da bulunduğu yolun
güneyinden arazi alınmasını gerektirecek. Burada bağlantı yolu yanında yer alan
Aziz Bayraktar Camisi de projeden etkilenecek. Raporda, 'Bu caminin kaybı önemli
bir etki olarak değerlendirilebilir, ancak tasarımda yapılacak küçük
değişikliklerle bu durumun önlenmesi mümkün olabilecektir' denildi.
Eyüp Aksoy Kavşağı 'na ait yeni kavşak şeritlerinden biri için Karacaahmet
Mezarlığı 'nın güneybatı köşesinden küçük bir arazi şeridi gerekli olacak.
Belediyeye ait Bitki/Fidan Satış Yeri 'nin önemli bir bölümü, yeri yeniden
düzenlenen Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı gelecek.
Medipol Hastanesi otoparkındaki kafenin başka bir yere taşınması
gerekebilecek.
AA