AYD AVM Yatırımları Konferansı sona erdi!
AYD (Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği) AVM Yatırımları Konferansı’nın beşincisi AYD Başkanı Hulusi Belgü ve Yönetim Kurulu ev sahipliğinde 6-7 Mart 2013 tarihlerinde Lütfi Kırdar Kongre Merkezi’nde yapıldı.
Sektörün, bugünü ve geleceğinin tüm yönleri ile irdelendiği, Türkiye ve dünya ekonomisinin değerlendirilip, AVM yatırımcıları ve perakendecilerin, yerli ve yabancı 500’ün üzerinde üst düzey katılımcının bir araya geldiği Konferansın ilk günü AYD Başkanı Hulusi Belgü hoşgeldiniz konuşmasında “Yerli ve yabancı yatırımcıların birbirinden iddialı projeleri başarılı performansları ile Avrupa ve Dünya’da parmakla gösterilecek değerler oluşturdu. Yıllık 50 milyar ciro büyüklüğüne ulaşan alışveriş merkezi sektörü ile Türkiye, Avrupa’da söz sahibi bir konuma ulaştı” dedi. Kuruluşunun 5. Yılını kutlayan Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği’nin organize perakendenin hem yurt içinde hem de yurt dışında büyümesinde önemli bir rol oynadığını belirten Hulusi Belgü, “AYD, Türkiye’yi birçok uluslararası platformda başarıyla temsil etmeye başladı. AYD; sektör içi verileri,yerli/yabancı yatırımcılara ve genel Türkiye ekonomisine yarar sağlayacak sektör bilgisi haline dönüştürerek sektöre değerli katkılar sağlıyor. AYD’nin, sektörün bilgi paylaşımı ve sürdürülebilir büyümesi adına gerçekleştirdiği en önemli oluşumlarından biri de AVM Yatırımları Konferansları oldu” dedi.
Konferansın açılış konuşmalarından sonra keynote- konuşmacı Doç.Dr.Deniz Gökçe “Dünya ekonomisi ve Türkiye” konulu konuşmasında “2013’te Türkiye ve dünya ekonomisini neler bekliyor? Nelere dikkat etmeliyiz?” sorularının yanıtlarını katılımcılarla paylaştı.
Multi Development Türkiye’nin ana sponsorluğunda düzenlenen Konferansın ilk oturumu köşe yazarı ekonomist Dr. Şeref Oğuz’un moderatörlüğünde gerçekleştirilen “Sosyal CRM mi? AVM CRM Kartları mı?” konulu panelde “AVM’lerin hedef müşterilerinin sadakati, iletişimin etkili yolları, sosyal medya sadakat sağlar mı” gibi konular ele alınarak, irdelendi.
2015 yılında kiralanabilir AVM alanı 13 Milyon metrekareyi aşacak
Panel sonrasında AYD’nin katkılarıyla EVA Gayrimenkul Değerleme ile Akademetre tarafından yapılan üçüncü araştırma sonucu Türkiye AVM Potansiyeli Analiz Raporu 2013-2015 açıklandı. Raporda; AVM sektörünü irdelemek, gerçek birikim ve potansiyeli ortaya koymak, Türkiye’deki potansiyel yatırım bölgelerini tespit etmek ve ihtiyaç duyulan AVM tip ve büyüklüklerini ortaya koymak, sektörün genel fotoğrafını çekmek ve gelecek öngörülerini belirlemek hedeflendi. Türkiye’nin AVM Potansiyelinin ve Haritası’nın belirlendiği çalışmada; mevcutta AVM bulunan illerdeki alışveriş merkezleri ziyaret edildi ve incelendi. Çalışmada ayrıca, 2014 sonuna kadar açılması planlandığı tespit edilen inşaat ve proje halindeki 110 alışveriş merkezi de incelendi.
2015 Yılına Kadar 6 İl daha AVM ile tanışacak
Rapora göre, şu an Türkiye’de şu an 48 ilde 299 Aktif AVM mevcut. Sektör 2012 senesini 296 sayısı ile kapatmış durumdaydı.2015 yılına kadar 60 ilimiz AVM ile tanışmış olacak. Bugünden itibaren 2015’de kadar 110 AVM açılışı bekliyoruz. 2014 de bu sayı 30, 2015 de ise 26 olarak bekleniyor.
AVM sektörü endeks ile ölçülebilir ve hesap verebilir duruma nasıl geldi?
“AVM sektörünün endeks ile ölçülebilir ve hesap verebilir duruma nasıl geldiği”ni anlatan AYD Genel sekreteri Nihat Sandıkçıoğlu AYD’nin kuruluşundan beri her ay yapılan AVM Endeks’inin sunumunu yaptı.
Marka İletişiminden Etkinliğe
İlk günün son panelinde farklılaşmanın yollarını arayan AVM’lerin iletişimleri ve etkinlikleri tartışıldı. Panelin moderatörlüğünü As Merkez AVM Genel Müdürü Fahir Çam yaptı. AG Event Ajans Başkanı Ali Gürak, İstanbul&Marmara Forum Yönetici Direktörü Joao Xavier, Ankara KentPark AVM Genel Müdürü Mehmet Akalın ve Yurddaş & Partners Yönetici ortağı Murat Yurddaş panelist olarak katıldı.
Konferansın ikinci günü AYD Başkanı Hulusi Belgü ve Avrupa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış’ın açılış konuşmaları ile başladı…
AYD Başkanı Hulusi Belgü Türkiye’nin en önemli sektörlerinden biri haline gelen alışveriş merkezlerinin de içinde yer aldığı organize perakende sektörünün artık Türkiye’yi dünyada temsil eder konuma geldiğini vurgulayarak “1988 yılında başlayan modern AVM’ciliğin dünya üzerindeki en güzel örneklerini vererek bugün aktif olan 300 alışveriş merkezi ile büyük bir sektörün ev sahibine dönüştü. Önümüzdeki iki yıl içerisinde açılacak çok önemli projelerle birlikte bugün 8,3 milyon metrekare olan bu büyüklük 350 adet ile 10 milyon metrekarelere ulaşmış olacak” dedi. Henüz 25 yaşında olan Türkiye AVM Sektörünün özellikle son 10 yıl içerisinde hızlanan gelişimi ile çok özel ve önemli projelere imza attığını ifade eden Hulusi Belgü “AVM sektörü Dünyada ve Avrupa’da parmakla gösterilecek değerler oluşturdu. Geliştirilen projeler, gerçekleştirilen önemli etkinlikler, büyük ödüllere layık oldu. AVM Geliştiricisi, yöneticisi yerli ve uluslararası kurumların birbirleriyle rekabetlerinin sonucu gelen bu başarılar, Türkiye AVM sektörünün genel performansını da yukarılara taşıdı. Yıllık 50 milyar liralık ciro büyüklüğüne ulaşan alışveriş merkezi sektörüyle Türkiye, Avrupa’da söz sahibi konuma geldi. Yükseliş trendi yatırımcının ve Avrupa'nın dikkatini çekmeye başladı." dedi. Fransa’da yapılacak, dünyanın en büyük gayrimenkul fuarı MIPIM’de parlayan yıldız Türkiye’nin ‘Onur Ülkesi’ olarak yer alacağını hatırlatan Hulusi Belgü, “Türkiye AVM sektörü, gerek yatırımcısı, gerek içinde bulundurduğu kiracılarının ticareti, gerekse tüketicilerin memnuniyeti açısından, son yıllarda hep yükseliş trendi içerisinde oldu. Türk ekonomisinin en canlı sektörlerinden olan AVM ve perakende sektörleri birçok yatırımcı için çekiciliğini koruyor” dedi.
Avrupa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış AYD’nin sektöre katkısının önemini vurgulayarak “AYD’nin sektöre katkısı yadsınamaz. Eskiden biz alışveriş için yurtdışına giderdik, şimdi ise yabancılar Türkiye’ye geliyorlar. Özellikle İstanbul yabancılar için alışverişte tercih edilen bir şehir oldu. Türkiye artık yatırım için çok cazip hale geldi. Bu yatırımların arkasında AB sürecinin büyük önemi var. Bu yatırımlar istihdamı getirdi. Biz size destek vereceğiz siz de ortak sorunlarımızın çözümüne destek olacaksınız. Fransa’ya sektör olarak yapacağınız MIPIM çıkartmasını çok önemsiyorum. Sektörünüzün önünün çok açık olduğuna inanıyorum. OECD rakamlarına göre 2050 yılında Türkiye Avrupa’nın ikinci büyük ekonomisi olacak. Hepimizin buna çok iyi hazırlanmamız gerekir. AB’ye de birlikte mesaj vermeliyiz. Her birinizi AB müzakere heyetinin doğal üyesi kabul ediyorum Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği’nin kuruluşunun 5.yılında 5.kez bu Konferansı düzenliyor olmasının AYD’nin sektöre getirdiği ivmenin bir göstergesidir” dedi.
AYD Kurucu başkanı Hakan Kodal’a plaket
Açılış konuşmasından sonra AYD Başkanı Hulusi Belgü Avrupa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış’la birlikte AYD Kurucu Başkanı Hakan Kodal’a bir teşekkür plaketi sundu.
Dünyanın lider AVM yatırımcıları Türkiye ve Bölgedeki yatırımları değerlendirdi
V. AVM Yatırımları Konferansı’nın ikinci gününde Avrupa’nın en büyük yatırımcıları buluştu. Konferansın önemli oturumu “Yatırımlar” paneli AYD Kurucu Başkanı ve Krea Group İcra Kurulu Başkanı Hakan Kodal moderatörlüğünde gerçekleştirildi. Panelde; Torunlar GYO ve GYODER YK Başkanı Aziz Torun, Multi Asset Management and Multi Mall Management CEO Arie den Hartog, Metro Properties CEO Jean Cristophe Bretxa, Blackstone Küresel Perakende Danışmanı Robert Welanetz ve ECE Proje Yönetimi Yatırımdan Sorumlu Bşk. Yrd. Josip Kardun yatırımları, Türkiye’yi ve Bölge’yi değerlendirdiler.
Torunlar GYO ve GYODER YK Başkanı Aziz Torun yaptığı konuşmada; “AVM yatırımcısı profili gelecekte çok farklı olacak. Bu değişimi başaramazsak stok fazlasından ve kapanan AVM’lerden bahsetmek zorunda kalacağız. Son günlerde alışveriş merkezlerini taşlayan çok taraf var. En başta perakendeciler olmak üzere kamuoyunda alışveriş merkezlerine sahip çıkılmadığını görüyoruz. Halbuki alışveriş merkezleri yediden yetmişe herkes için lazım. Aynı şekilde her müşteri de alışveriş merkezlerinin vazgeçilmezidir” dedi. Algı konusuna özellikle dikkat çeken Aziz Torun, “En ciddi problem olarak perakende sektörünün AVM yatırımlarına sahip çıkmamasını görüyorum” şeklinde konuştu.
Metro Properties CEO Jean Cristophe Bretxa da “Türkiye ve Metro arasındaki ilişki çok daha farklı bir hikaye. 20 yıllık bir aşk hikayesi. Şirketimizin şu an itibarıyle 67 çocuğu, yani mağazası var. Türkiye’nin Metro Grubunun operasyonu olan 29 ülke içinde Çin ve Rusya ile birlikte en üst sırada yer almaktadır. Artık Bana göre bugünün ihtiyaçları farklı. Bir ülkede 300 AVM bulununca rekabet konusu tabii ki önemli hale geliyor. Ama bundan da önemlisi müşteriye hitap etmektir” dedi.
Blackstone Küresel Perakende Danışmanı Robert Welanetz, Blackstone perakende de dahil olmak üzere her türlü gayrimenkul yatırımı ile ilgilendiği için, korunması gereken çok hassa bir denge olduğunu belirterek, “Makro ekonomik koşulların sağlıklı ve iyi durumda olması, pazardaki gayrimenkulun kalitesi ve son olarak da insan kaynakları, yani profesyonel varlık yönetimi ve
gayrimenkulün yönetimi için gereken beceriler, pazarda bulunan gayrimenkul geliştirme ile ilgili beceriler. Bu bileşenlerin üçü bir arada bulunduğunda bence yatırım için en doğru zaman demektir” şeklinde konuştu.
Multi Asset Management and Multi Mall Management CEO Arie den Hartog,ve ECE Proje Yönetimi Yatırımdan Sorumlu Bşk. Yrd. Josip Kardun da konuşmalarında rekabetin her zaman piyasanın ve ekonominin sağlıklı olmasını sağladığını ve o sebeple de bu konferansın sektör için çok önem taşıdığını belirttiler.
Bu yıl ilk kez AVM Hizmet Başarı Ödülleri verildi
Konferansta bu yıl ilk kez AYD ve Soysal Danışmanlık işbirliği ile AVM HİZMET BAŞARI ÖDÜLLERİ düzenlendi. 365 gün hizmet veren AVM’lerin yönetimlerini teşvik ve takdir etmek amacıyla verilen ödülleri bu yıl; Antalya Özdilek Park Alışveriş Merkezi, Gordion Alışveriş Merkezi ve Meydan Ümraniye Alışveriş Merkezi’ne verildi.
Kazanan üç AVM’nin ödüllerini AYD Başkanı Hulusi Belgü ve kurucu Başkan Hakan Kodal verdiler. Ödülleri Antalya Özdilek Park Alışveriş Merkezi adına Şadi Asıroğlu, Gordion Alışveriş Merkezi adına Hakan Altın, Meydan Ümraniye Alışveriş Merkezi adına Hasan Akol aldı.
Rekabet
Moderatörlüğünü Teknosa CEO’su Mehmet Nane’nin yaptığı Rekabet konulu panele; AVM Mfi Partners YK Başkanı Aydın Yurdum, GfK Türkiye Genel Müdürü Fulya Durmuş, Boni Paz. Ve ilt. Hizm. CEO & Co-Founder Soner Casur, Koton YK Başkanı Yılmaz Yılmaz panelist olarak yer aldı. Panelde “AVM ve Perakende Sektörü genelinde sürdürülebilir ticari bir faaliyet için nasıl bir fark yaratmak gerekir? AVM yönetimle Biz daha iyiyiz demek yetmiyor her seferinde müşterileri cezbedecek yenilikler gerekiyor. Tüketiciler bu yenilikleri nasıl değerlendiriyor? Tüketici tercihlerini belirlemede etkili olan faktörler neler” konuları ele alındı.
Rekabette Mülk Yönetiminin Rolü
JLL-Mülk Yönetim ve Kiralama Direktörü Ercüment Alptekin’in “Rekabette Mülk Yönetiminin Rolü” konulu sunumundan sonra;
“Kentleşme ve AVM’ler”
“Mevcut AVM projelerinin niceliklerikadar nitelikleri de yeterli mi? Sektörün sağlıklı gelişimi için regülasyon şart mı? Yerel yönetimlerin AVM yapımına izin kriterleri nasıl belirleniyor? Açılan
AVM’lerin küçük esnafa zararı dokunuyor mu? Halkın AVM’lere bakışı değişiyor mu? AVM’ler bir bölgenin gelişimi için ne kadar önemli? Kentsel dönüşüm fırsat mıdır, tehdit midir? Nasıl
değerlendirilmelidir?” konularının irdelendiği “Kentleşme ve AVM’ler” panelinin moderatörlüğünü ODTÜ Mimarlık Fakültes’nden Prof.Dr. Celal Abdi Güzer yaptı. JLL Türkiye Başkanı Avi Alkaş,
Via Development CEO’su Coşkun Bayraktar, Şehir Plancısı Kentsel Strateji Kurucu ortağı A.Faruk Göksu ve BDP mimar Direktör Terry Davenport panelist olarak katıldı.
Spor Dünyasının Duayenleri SELAHATTİN BEYAZIT, ALİ ŞEN ve ÖZKAN SÜMER “FUTBOL’DA REKABET” i değerlendirdiler
Konferans’ın finali “Futbol’da Rekabet” paneli ile yapıldı. Organize perakendenin dinamosu olan AVM sektörünün yerli yabancı en büyük oyuncularını buluşturan ve Konferans’ın finalinde; spor ve futbol dünyasına ve fairplay’e büyük katkıları olan Selahattin Beyazıt, Ali Şen ve Özkan Sümer bir araya geldi.
Multi Development Türkiye’nin sponsorluğunda gerçekleştirilen AYD V. AVM Yatırımları Konferansı’nın son oturumunda spor ve futbol dünyasına imzasını atan duayenler Fairplay, Kurumlaşma ve Rekabet konularında deneyimlerini aktardılar. Panelin moderatörlüğünü Radyo Spor Genel Yayın Yönetmeni ve Fotomaç yazarı Barış Ertül yaptı.
Rekabetin aydınlık ve karanlık yüzünü ele alan Başkanlar şu görüşleri dile getirdi:
Galatasaray Spor Kulübü eski Başkanı Selahattin Beyazıt; Fairplay’den bahsederek “ Başkanlar ve yöneticiler eskiden birbirini çok iyi tanırdı. Ailece görüşülürdü. Rekabetimiz tabii ki vardı ama bizim ilişkilerimiz kardeşliğin ötesinde idi. Muhakkak Fairplay Kupası konulmalı, bu teşvik edilmeli, taraftar ve medya bunu desteklemeli, yoksa bu hiddet ve şiddetin önü alınamaz” dedi.
Trabzonspor eski Başkanı ve Teknik Direktörü Özkan Sümer; “Rekabetin pozisyon alınmadığı yerde ürettiği enerji şiddete dayalıdır. Bu tür bir rekabet sonucunda hiddet ve şiddet çıkar. Bir kulübün
sermayesi bilgidir, deneyimdir, taraftardır. Taraftarın üretken ve sadık olması gerekir. Ölmeye ölmeye geldik diyen bir taraftar neyin ölmesine gelmiştir, burada şiddete dönük duyarlılık var. Kulüpler taraftarlardan oluşur. Kulüplere paralel taraftar derneklerinin oluşturulması niye? Taraftar bir kimliktir. Futbol öyle bir noktaya geldi ki sadece sonuç üretme iddiasıyla battıkça batıyor. Kalite düşüyor” dedi.
Fenerbahçe Spor Kulübü eski Başkanı Ali Şen; “Hulusi kardeşimi bu paneli düzenlediği için kutluyorum. Bizim zamanımızda bu AVM’ler bir rüyaydı. Ne zaman bu tesisler Türkiye’de olacak diye düşünürdük, işte şimdi var. Bizim AVM’ler sınıfta kalmaz. Dünyadakilerle birebir yarışır. İçinde satılan ürünler ve fiyatlar hemen hemen aynı ama fark yöneticilerin yaratacağı eğlence, etkinlik ve mimarilerde olacaktır. Rekabet esas sporun içindedir. Herkes birbiriyle de kendisiyle de yarışır. En fazla rekabet futbolda vardır. GS ve FB arasındaki rekabetin bir eşi Türkiye’de yok. Dünyada var ama, din ayrılığı, siyasi görüş ve etnik kimlik gibi sebeplere dayanıyor. Peki nasıl oluyor da Türk futbolundaki rekabet dünyada ilk beşe giriyor. Bunun sebebi kulüplerin tarihinde yatıyor. Türkiye de her şeye rağmen holigami diğer ülkelere göre daha az. Kulüplerimizin mali yapılarını, gelir giderlerini iyi dengelemeleri gerekir. Adalet eksikliği her yerde olabilir. Türk futbolunda haksız rekabet var. Anadolu kulüpleri ile büyük kulüpler arasındaki fark ne kadar açılırsa haksız rekabet de o kadar artar. Bugünkü yöneticiler daha genç ve imkanları çok daha fazla. Tekrar söylüyorum kulüplerin mali durumlarını karanlık görüyorum düzeltilmesi gerektiğine inanıyorum” dedi.
Kısa Sunumlar…
Konferans kapsamında; Türkcell Perakende Yön. ve Tic. Paz. Bölüm Bşk. Sait Ayaydın, Watsons Genel Müdürü Ahmet Yanıkoğlu ve JLL-Mülk Yönetim ve Kiralama Direktörü Ercüment Alptekin kısa sunumlar yaptılar…
AYD Bilardo Turnuvası şampiyonuna kupası verildi Panel sonrasında AYD Bilardo Turnuvası’nı kazanan Carousel Alışveriş ve Yaşam Merkezi’nden Yaşar Cezayirli’ye AYD Kupası verildi. Futbol Kulübü Başkanları ve AYD Başkanı Hulusi Belgü tarafından verildi.