Aydın Yurdum:AVM'lerde yer kiralanırken 40 toplantı yapılıyor
Aydın Yurdum, eskiden alışveriş merkezlerinde yer kiralanırken 10 tane toplantı yapıyorlarsa şimdi bu sayının 40'a çıktığını savundu
Avm mfi partners Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Yurdum, "Perakende sektörü indirimlere bu şekilde devam ederse geleceği bugünden satmaya başlayacağız" dedi.
Yurdum, perakende sektörü ve alışveriş merkezlerinin son günlerdeki durumunu değerlendirmek için düzenledikleri basın toplantısında, özellikle kriz döneminde perakendecilerle alışveriş merkezlerinin çok fazla karşı karşıya geldiğini belirterek, arada alışveriş merkezi işletmeci ve yöneticilerinin çok "dayak" yediğini söyledi.
Son dönemlerde piyasalarda tekrar pozitif bir ivmenin görülmeye başladığını anlatan Yurdum, şöyle konuştu:
"Cirolar artmaya başladı. Ancak, karlılıklar bu oranda yükselmedi. Perakendeciler karlılık konusunda çok acı çekiyor. Sektörde finansman konusunda çok ciddi zorluklar yaşanıyor. Özkaynak yapısı da Türk perakendecisinde çok sağlam değil. Perakendeciler de ihtiyacı olan paraları tüketicilerden tahsil etmek istediler. İndirime girdiler. Bu perakendecilerin sıkıntılarını bir süreliğine çözdü. Ancak karlılıkları çok düşürdü. Perakendeciler hep ağlıyor gibi görünür. Fakat bunlar perakendecinin timsah gözyaşları değil. Perakende sektörü indirimlere bu şekilde devam ederse geleceği bugünden satmaya başlayacağız. Perakendecinin yüksek indirimleri çaresizlikten oldu. İndirimlerin aynı şekilde devam ediyor olması tüketicinin sezonda alışveriş yapmasını engelliyor. Türk perakende sektörü hep aynı yüzleri görmemize rağmen, çok kuvvetli bir sektör. Ama ciroların yüzde 40'ının outletten geldiğini düşünürsek. Herkes bunu finansal para getirme aracı olarak düşünüyor. Outletler de birer marka oldu. Outlet amacının dışında kullanılıyor. Her yerde bir outlet açılır oldu. Ukrayna gibi ülkeler outlet kriziyle uğraşıyor. Biz de gol yemeyelim. Tüm bunlar perakendeciliği yaralayıcı şeyler."
Yurdum, şehir içinde outlet açılmasına karşı olduğunu ifade ederek, firmaların outlet mağaza açmak yerine, ulusal perakende markalarının alt markalarını yaratması gerektiğini belirtti.
-"SEKTÖRDE DENGELER OLUŞMAYA BAŞLADI"-
Kriz döneminde tüketici tarafından kabullenilmiş alışveriş merkezlerindeki kiralarda indirime gidildiğini, ancak yeni açılmış olanların neredeyse hepsinin proje ve banka finansmanından yapıldığını ve bu alışveriş merkezlerinin kiraları düşürmede zorlandıklarını dile getiren Yurdum, perakendecinin de sorunun sadece kira olmadığını anlamış durumda olduğunu belirtti.
Yurdum, eskiden alışveriş merkezlerinde yer kiralanırken 10 tane toplantı yapıyorlarsa şimdi bu sayının 40'a çıktığını, artık herkesin koşulları daha çok sorgulamaya başladığını bildirdi.
"Eskiden telefonla yer kiralanıyordu" diyen Yurdum, sektörde dengelerin oluşmaya başladığını ve artık alışveriş merkezi yatırımcılarının da perakende mağazalarının da daha çok araştırarak iş yaptıklarını vurguladı. Yurdum, bir alışveriş merkezinde mağaza açabilmek için yaklaşık 4 bin markanın yönetime başvurduğunu, ancak tüketiciye cevap verebilen markaların 300-400'ü geçmediğini ifade etti. Türkiye'nin en önemli eksiklerinden birisinin yeniliklerin getirilmesi olduğunu savundu.
Yurdum, şunları kaydetti:
"Alışveriş merkezlerinde olmayan yenilikleri getirmek açısından Aziz Torun önemli adımlar attı. Türkiye'de artık bu yönde adımlar atılıyor. O değişiklikleri yapacak yatırımcı çok az. Gelişmekte olan projelerimizde biz de
akvaryum gibi, kayak merkezi gibi farklı alanlara yönelmeyi düşünüyoruz. Bu anlamda yurtdışı ile görüşmelerimiz sürüyor. Türkiye'de sadece kiralamakla işler bitmiyor. Yönetmek de çok önemli. Anadolu'da alışveriş merkezleri İstanbul'da ifade ettiğinden daha fazlasını ifade ediyor. Sosyal bir buluşma alanı oluşturuyorsunuz. Yaratılan istihdam ve kayıtlı ekonomi de çok önemli."
-"YABANCI YATIRIMCI İTİŞ-KAKIŞTAN ÜRKTÜ"-
Aydın Yurdum, yabancı yatırımcıların kriz döneminde perakendecilerle alışveriş merkezi yatırımcıları arasındaki itiş-kakış"tan ürktüğünü ve bazılarının yatırımlarını durdurduğunu, yatırım yapmak isteyen bazılarının da vazgeçtiğini ifade etti.
Son zamanlarda yabancı yatırımcıların da dönmeye başladığını anlatan Yurdum, bunların arsa alarak sıfırdan başlamayı istemediklerini, ancak, yürüyen projeyi satın alma konusunda oldukça iştahlı olduklarını bildirdi.
Alışveriş merkezlerinin iyi yönetilmesinin çok önemli olduğuna değinen Yurdum, bir alışveriş merkezinde yürüyen merdivenlerin yönünü değiştirerek, orada bulunan Mudo mağazasının cirolarını yüzde 30 artırdığını gördüklerini dile getirdi.
Alışveriş merkezleri danışmanlığı ve yönetilmesi konusunda Balkan ülkelerine de hizmet vermeye başlayacaklarının altını çizen Yurdum, Irak ve İran'da alışveriş merkezi yatırımlarının konuşulduğunu, buraların alışveriş merkezi için çok bakir alanlar olduğunu ve orada "Know-How" olarak Türklere da ihtiyaç duyulduğunu söyledi.
Aydın Yurdum, yurtdışından yeni markaların Türkiye'ye gelmeye başladığına dikkati çekerek, Elektronik mağazası Best Buy'ın Avrupa'da ilk mağazasını Türkiye'de açmasının çok önemli olduğunu bildirdi. Yurdum, yurtdışında faaliyet gösteren H&M ile de projelerinde yer alması için görüştüklerini dile getirdi.
-YABANCI YATIRIMCILAR KÜÇÜKLERE İLGİ GÖSTERİYOR-
Avm mfi partners Yönetim Kurulu Üyesi Dora Şahintürk ise, yatırımcıların kriz sonrasında sürdürülebilirlik ve doğru yatırımın önemini anladıklarını belirterek, perakendecilerin de tek sorunun kira olmadığını gördüklerini ve iki tarafın da daha makul iş yapmaya başladığını ifade etti. Kiralamaların son zamanlarda yeniden hızlanmaya başladığını bildiren Şahintürk, "Sektör kendi kendini optimize etmeye başladı" dedi. Şahintürk, son iki senede Anadolu'daki perakendecinin ciro kabiliyetinin öğrenildiğini ifade ederek, şunları kaydetti:
"Türkiye bir kaç yıl sonra nüfus olarak Avrupa'nın en kalabalık ve en genç ülkesi olacak. Eğer Avrupa'ya yatırım yapacaksanız Türkiye cazip duruyor. İleriki dönemlerde yurtdışından birkaç alım söz konusu olabilir. Şu anda, yabancı yatırımcılardan küçük yatırımlara daha çok ilgi var. Biz de en az 3 yatırımcı ile görüşüyoruz. Bunlar, cazip olan alışveriş merkezlerinden bir grup oluşturmamızı istiyorlar. Biz de bu konuda çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Türkiye'de satışa açık alışveriş merkezleri 10'un üzerinde. Anadolu'daki bazı önemli büyük projeler yabancı yatırımcılar tarafından yapıldı. Ancak yeni yürüyen projelerdeki merak İstanbul'a yönelik. Türkiye'de müthiş bir büyüme kapasitesi olduğunu düşünüyorlar. Daha önce Trabzon'daki kapanan kepenkler yabancı yatırımcıyı kaçırdı. Güvenleri sarsıldı."
-"MİNARE PROJESİ"NE DESTEK ÖDÜLÜ-
Avm mfi partners'ın ortağı MFI Management für Immobillien AG tarafından Almanya'da mimarlık projeleri ile ilgili düzenlenen "MFI Ödülleri 2010 Yarışması"na ibadet yerleri damgasını vurdu. Hannoverli sanatçı Timm Ulrichs'un, inşa ettiği kilise ile MFI partners ödülüne layık görüldüğü ve Hamburg doğumlu sanatçı Boran Burchhardt da Minare Projesi (Minarettprojekt) ile destek ödülünü kazandığı belirtildi. Bu yıl birinci olan Timm Ulrichs, 50 bin avro ödül kazanırken, Boran Burchhardt da İstanbul'da atölyesi olan bir dairede üç ay konaklama imkanı elde etti.
AA