24 / 12 / 2024

Baharda canlanan boya sektörü bu yıl yüzde 7 büyüme hedefliyor

Baharda canlanan boya sektörü bu yıl yüzde 7 büyüme hedefliyor

Üretiminin yüzde 60'a yakın kısmının inşaatlarda kullanıldığı boya sektörü, evlerde boyaların tazelendiği ve inşaatlarda dış cephelerin renklendiği bahar ayının gelmesi ile hareketlendi.



Baharla birlikte yeni kampanyalarını bir bir piyasaya süren boya üreticileri, mevsimsel hareketlilikle birlikte bu yıl yüzde 6-7 oranında büyüme bekliyor. Türkiye'de boya sektörünün yüzde 60'ına yakın kısmını inşaat boyalarının oluşturması nedeniyle, bu büyümedeki en önemli faktör de inşaat sektörü. Boya Sanayicileri Derneği (BOSAD) Başkanı Ahmet Yiğitbaşı, 2007 yılının ilk 4 aylık döneminden sonra yaşanan siyasi ve ekonomik gelişmelerin seçim döneminin getirdiği belirsizlikle birlikte durağan bir iç pazar yarattığını, ancak bu yıl sektörün daha umutlu olduğunu belirtiyor. Özellikle konut sektöründeki canlanmanın sektör açısından olumlu etkilerinin gözlendiğine değinen Yiğitbaşı, şu açıklamaları yapıyor:

'En iyi dönem baharda başlar'
"Boya sektörü genel anlamda inşaat sektörü ile entegre bir sektör yapısına sahiptir. Bu nedenle mevsimsel dalgalanmalar oluyor. En iyi dönemlerimiz de baharda başlıyor ve ekime kadar devam ediyor. Bu süreçte kapasiteler en yoğun şekliyle, yüzde 60-65 kullanılıyor. Toplam kapasite ise 800 bin ton civarında."

Dünyadaki payımız yüzde 1.5
Türk boya sanayisinin bu ölçek içinde dünya pazarlarından aldığı payın yüzde 1,5-2 dolaylarında olduğunu söyleyen Ahmet Yiğitbaşı, şöyle devam ediyor: "Türk boya sektörü bugünkü gelişmişlik düzeyi ile başta AB olmak üzere yakın pazarlar dikkate alındığında gelişim düzeyi artan bir sektör olarak ortaya çıkıyor. Yıllık 2 milyar dolarlık sektörel bir katma değer yaratan sektör, direkt ve dolaylı istihdamla birlikte 200 bin kişilik bir işgücü alanını kapsıyor. Son 10 yıllık dönemde Türkiye'nin gelişen ekonomik parametreleri ile beraber yükselen yatırım ve üretim gücü, yabancı sermayenin de ilgisini sektöre çekiyor. Büyük boya üreticilerinin önemli bir kısmı yabancı sermayeli kuruluşlar ile entegre çalışıyor."

Yılda kişi başına düşen boya tüketimi 7 kilo

Son yıllarda kentleşme ve çevre kültürünün artmasıyla, inşaat ve dış cephe boyalarında talebin sürekli bir artış trendi gösterdiğini kaydeden BOSAD Başkanı Ahmet Yiğitbaşı, Türkiye'de 2006 itibarıyla kişi başına boya tüketiminin yılda yaklaşık 7 kilo civarında olduğunu belirtti. Yiğitbaşı, "Bu miktar ABD'de 22, Japonya'da 17, Almanya'da 15 ve Yunanistan'da 12 kilo olarak hesaplanıyor. Türkiye'de bu oranın hayli düşük olduğu görülmekle birlikte, önümüzdeki dönem tüketim miktarında artış bekliyoruz" diyor.

'Perdelerde koyu duvarda ise açık renkler moda oldu'
Türkiye boya sektöründe yüzde 25'lik Pazar payı ile lider konumda bulunan Betek Boya A.Ş-Filli Boya da bahar kampanyalarını başlattı. Filli Boya Genel Müdürü Tayfun Küçükoğlu, son dönemlerde, mobilya, perde ve aksesuarların çok canlı renklere bürünmesi sonucu duvar boyalarındaki tercihlerin açık renklere, hatta beyaz ve tonlarına yöneldiğini belirtiyor. "Bu nedenle yeni koleksiyonumuzu açık tonlardaki renklerin yıla damga vuracağını düşünerek hazırladık" diyen Küçükoülu, nisan itibarıyla yeni koleksiyonun tanıtıldığı geniş çaplı reklamkampanyasını başlattıklarını söylüyor. Küçükoğlu, teknolojideki gelişmelerden yararlanarak hayata geçirilen yeni ürünlerle birlikte, tüketicilere boyalarda sınırsız renk özgürlüğü ve farklı parlaklık alternatifleri sağladıklarını belirtiyor. Küçükoğlu, tüketici tercihleri ile ilgili olarak ise şu yorumlarda bulunuyor: "Genelde boya seçiminde hanımlar, temizlemesi kolay, silinebilen boyaları tercih ediyorlar. Son yıllarda boyalarda renk çeşitliliği ile birlikte farklı parlaklık seçenekleri de sorgulanıyor."
Sabah Emlak

Geri Dön