Bahçeşehir'de neredeyse herkese bir ev düşüyor!
Bahçeşehir, konutta arz fazlasının en yoğun olduğu bölgelerden. Nüfusu yaklaşık 35 bin olan yerleşkede 37 bin 500 civarı konut bulunuyor. Rekabet fiyatları aşağı çekse de marka kabul edilen Bahçeşehir adı, ibrede belli bir limitin altını göstermiyor
Emlak Bankası'nın 1990'lı yıllarda planladığı ve hayata geçirdiği bir uydukent projesi Bahçeşehir. Zamanında çok insanın `Fazla uzak' veya `Çok pahalı' dediği bu bölge, bugün, o dönemde planlanan 16 bin konutun neredeyse iki katına çıkmış arzıyla korkutan ama çekiciliğiyle yine de akıl çelen bir yer. Özellikle Ispartakule ve Boğazköy kısımlarına yayılan yapılaşmayla her geçen gün biraz daha genişleyen Bahçeşehir'de 25 binden çok konut ve 35 bin yaklaşan bir nüfus söz konusu. Yani, her eve 1.4 kişi düşüyor. Bu durum tabii ki konut fiyatlarında rekabet kaynaklı düşüş demek. Bahçeşehir'de ilk projelendirildiği dönemlere oranla çok daha ucuz evler bulmak bugün mümkün. Hatta, tamamlanan pek çok konut projesi boş evlerle dolu. Yatırım için konut alanlar, değerinin altına düştüğünden veya talep darlığından satış yapamadı. Fakat son dönemde kıpırdanma başladı. Turyap Bahçeşehir ofisinden Ümit Sarıbay, iki aydır satılık fiyatlarında artışlar yaşandığını belirtiyor. Sarıbay, "Kriz etkisinin yavaş yavaş dağılması bunda etken olurken, deprem geçirmiş bölgenin sağlamlık referansı da önemli katkı sağlıyor" diyor. Kiralık konutlarla ilgili de bilgi veren Sarıbay, şunları söylüyor: "Kiralık fiyatları her geçen ay düşüyor. Çünkü durmadan yeni proje tamamlanıyor ve bir rekabet ortamı var. 15 yeni projeden söz edebiliriz. Alternatif çok olunca kira gelirinden fedakarlık yapılıyor."
Yol sorunu çözülüyor
Öte yandan, Bahçeşehir kalabalıklaşırken yol sorunu ve trafik çilesi de sakinler için çekilmez hale gelmişti. Son seçimlerde ilçe olan Başakşehir'e bağlanan Bahçeşehir, yol sorununda da önemli aşama kaydetti. Başakşehir Belediyesi'nden alınan bilgilere göre, yapımını TOKİ'nin üstlendiği, TEM Otoyolu'ndan TIR Parkı üzerinden Ispartakule-Bahçeşehir-Esenkent'e doğrudan giriş ve bağlantı yolları projesinin birinci etabı (gişe ve bağlantı yolları) tamamlandı ve haziranda hizmete açıldı. Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü tarafından yapılan açıklamada ise diğer etabının ve kalıcı bağlantı yollarının yapımına devam edileceği bildirildi. Ancak, Belediye tarafından yapılan açıklamada, Bahçeşehir için en uygun ulaşım şeklinin toplu taşımaya daha fazla ağırlık veren bir sistem olduğu da aktarıldı.
`Gösteri sanatları merkezi yapmak için çalışıyoruz'
Başakşehir Belediye Başkanı Mevlüt Uysal, Bahçeşehir'in altyapısıyla, plan ve projesiyle önemli bir proje ve bir marka olduğuna dikkat çekerek, "Bu nedenle bugüne dek yapılan yatırımlar da belediye olarak bizim uygulamaya koyduğumuz projeler de ağırlıklı olarak sosyal donatı projeleri" dedi. uysal, kentsel anlamda sosyal donatı projelerinin tamamlamasıyla Bahçeşehir'in kültürel aktiviteler ve özellikle gösteri sanatları anlamında İstanbul'a katkı sunan bir yer haline geleceğini kaydetti.
`Aileler bir üst düzeyde eve uygun fiyatla geçebiliyor'
Epos Gayrimenkul Danışmanlık ve Değerleme Yönetici Ortağı Neşecan Çekici, şu anda Bahçeşehir'de proje aşamasındakilerle beraber markalı konut sayısının 37 bin 500 olduğuna dikkat çekerek, bunun yüzde 32'sinin 2009-2011 arasında teslim edileceğini belirtiyor. Yani arz her geçen yıl artmaya devam ediyor. Bunun yanı sıra Dumankaya ve Soyak gibi önde gelen firmalar da Bahçeşehir'de yatırım için adeta gün sayıyor. Çekici de, arzın ve rekabetin yüksek olması, satışta hızlı bir ivme yakalanamamasının fiyatlarda gerilemelere yol açtığını ancak yerlesim olarak düzgün bir bölge olan ve genelde nitelikli konutların yapıldığı Bahçeşehir'de fiyatların yükselme marjının hala bulunduğuna işaret ediyor. Çekici, "Bahçeşehir'in şu anki ortalama satış fiyatları konut yatırımını destekler seviyelerde. Yaşadıkları konutlarını bir üst düzeye taşımak isteyen ailelerin Bahçeşehir'in sunduğu olanakları bugünkü fiyat düzeyinden değerlendirmeleri çok mantıklı" diyor.
`Kira geliri için ev almak anlamsız'
İstanbul Emlakçılar Odası Başkan Yardımcısı Nizamettin Aşa da, Bahçeşehir'de kiraların gerilemesindeki en büyük etkenlerden biri olarak donanımlı sitelerin aidatlarındaki yüksekliği gösteriyor. Aşa, "Zaten alternatif çok. Bir de aidat yüksek olunca evi kiralamak için kiradan fedakarlık gerekiyor. Bahçeşehir'de kira geliri elde etmek için ev almak çok da anlamlı değil. Çünkü bu arz hep olacak" diyor. Aşa, Bahçeşehir'in adıyla bir marka olduğunu ve o nedenle konut fiyatlarının belli bir seviyenin altına düşmesini beklemediklerini söylüyor.
Avantajlar
-Deprem geçiren eski konutlar sağlamlığını kanıtladı. Yeniler ise güven veriyor.
-Konut yapılaşması planlı ilerliyor. Çevrede alışveriş merkezleri, okullar ve sosyal hayat için gerekli her koşul yerine getiriliyor.
-Fiyatlar geçmişle kıyaslayınca yüzde 10-25 daha düşük. Ama artış potansiyeli var.
-Bölgenin en yerleşik konut alanı. O nedenle çevre fabrikalar veya iş alanalrında yaşayanların talebi hep canlı.
-Ulaşım için yeni bağlantı yolları yapılıyor.
Dezavantajlar
-TEM bağlantısındaki gişelerin kalkması isteniyor. Ancak kısa ve orta vadede Bahçeşehir'e gişeden geçmeden gitmek mümkün görünmüyor.
-Evleri kiralamak çok zor. Çünkü tüketici için alternatif fazla. Fiyatı düşürmek gerekebiliyor.
-Şehir merkezine 25 kilometre gibi bir mesafede yer alıyor. Bu uzaklık zamandan kaybetmek istemeyenleri caydırıyor.
Menekşe Ataselim/Gazete Habertürk