Ekonomi

Bakanlıktan 22 sosyal medya fenomenine 22 Milyon TL ceza

Reklam Kurulu, vatandaşı aldatıcı ve yanıltıcı tanıtım yapan firma ve sosyal medya fenomenlerine yılın ilk 6 ayında toplamda 22.8 milyon lira ceza kesti. Kurul tarafından yapılan incelemeler sonucu, 25 dosya karara bağlandı ve 22 dosya için yaptırım uygulandı.Kurul tarafından indirimli satışlara ilişkin reklamlarla vatandaşları yanıltıcı ve aldatıcı uygulamaların önüne geçilmesi için yoğun çaba yürütüldü

Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı verilere göre, Reklam Kurulu bu yıl haziran sonu itibarıyla gündeme aldığı bin 101 dosyadan 949'unda mevzuata aykırılık tespit ederken bunlardan 721'ine durdurma cezası verdi ayrıca 228 kuruma da toplamda 22 milyon 788 bin 684 lira idari para cezası kesti.

Kurul tarafından indirimli satışlara ilişkin reklamlarla vatandaşları yanıltıcı ve aldatıcı uygulamaların önüne geçilmesi için yoğun çaba yürütüldü. 

Bakanlığa ulaşan tüketici başvuruları ve resen yürütülen inceleme ve değerlendirmeler toplamında, 2022 yılının ilk 6 ayında Reklam Kurulu tarafından 82 indirimli satış dosyası sonuca bağlandı ve 4 milyon 186 bin lira idari para cezası kesildi.

Kurul ayrıca reklam veren, reklam ajansları, mecra kuruluşları, satıcı, sağlayıcı, aracı hizmet sağlayıcılar ve reklamcılıkla ilgili tüm kişi, kurum ve kuruluşlara yol haritası belirlemek amacıyla 'Fiyat Bilgisi İçeren Reklamlar ile İndirimli Satış Reklamları ve Ticari Uygulamaları Hakkında Kılavuz' yayınladı.

Dijital mecraların artan kullanım oranlarıyla birlikte birçok sosyal medya platformunda sosyal medya etkileyicileri (influencer) tarafından yapılan mal/hizmet tanıtımlarındaki artışlar da dikkati çekti.

2022 yılının ilk 6 ayında, sosyal medya fenomenleri olarak da bilinen sosyal medya etkileyicilerine ilişkin 25 dosya sonuca bağlandı ve kurallara aykırılık tespit edilen 22 dosya hakkında da yaptırım kararı uygulandı. 19 dosya için ise durdurma cezası verilmesi, 3 dosya hakkında idari para ve durdurma cezaları uygulanmasına karar verildi.

Reklam Kurulu, Reklam Özdenetim Kurulunun iş birliğin ile 'Yapay Zeka ile Dijital Medya Reklamlarını Tarama Projesi'ni de mart ayı itibarıyla hayata geçirdi.

Söz konusu proje ile Instagram'da sosyal medya etkileyicileri tarafından yayımlanan reklam içeriğine sahip paylaşımların taranmasıyla bu paylaşımlarda reklamı yapılması yasak ürün/hizmetlerin bulunup bulunmadığı, 'Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz' ile getirilen kriterlerin uygulanıp uygulanmadığı ve anahtar kelimelerle yapılan taramada da paylaşımların uygun olmayan 'sağlık beyanı' içerip içermediği takip edilebilecek.