Behruz Çinici'ye Hıncal Uluç'tan uğurlama: Üstad mimar, ağabey!
Hıncal Uluç, Sabah Gazetesi'ndeki bugünkü köşesinde "Üstad mimar, efsane boyutuna geçti.." başlıklı yazıyı kaleme aldı. Üstad mimar, efsane boyutuna geçti...
Üstad mimar, efsane boyutuna geçti..
Çarşamba öğlen Ertekin'e gittim, yemeğe.. Ünal (Özüak) orda..
"Başımız sağ olsun" dedi.. "Yaa.." dedim.. "Ne acı değil mi..24 şehit.."
Ünal fısıldadı.. "Behruz ağbiyi de kaybettik.."
Onun hocası, ustası, patronu, dostu.. Benim de dostum olmuştu son yıllarda.. Adını ilk kez askerde duymuştum. Benden evvelki dönemdeydi. Mamak Muhabere Okulu, Yedek Subay Bölüğü "B" binasını askeri kurallar içinde yapmış, ama bölüğün ön bahçesine minik bir anıtla imzasını atmıştı..
Ünal'da öyle bol anısı var ki.. Yani yüzlercesini dinledim desem, inanın..
"Yaz, Ünal" dedim.. Sevgili Behruz Ağabeyimizi yaz.."
Yazdı..
***
Behruz ağabeyin ölüm haberi üstüme karabasan gibi çöktü.
Yaşamımın on yıllık döneminde yanında olmaktan, çıraklığından başlayarak atölye şefliğini yapabilme onuruna ulaşmış olmakla iftihar ettiğim büyük mimar, uygulamacı, kanaat önderi, mimarlık dünyamızın duyarlı kollayıcısı, söyleşi, yazım ve gönül adamı, dolu dolu yaşadığı, birbirinden büyük eserler bıraktığı dünyevi hayatını yitirip mimarlık tarihimizin baş sayfasına "efsane mimar" olarak geçen adam..
Çinici külliyesini karıştıranlar, orada mimarlığın bir "Yaşam biçimi", bir "Adanmışlık" olduğunu bulacaklardır.
Rol model alınası müthiş bir ustaydı.
İçinde yaşadığı yılların her zaman yirmi yıl önünde koşardı.
Kendiyle dahi kavga eden, eksikte uzlaşması olmayan, acımasız bir uygulamacıydı.
"İlklerin mimarı" Behruz Çinici'nin ODTÜ Kampusu ülkeye kazandırdığı yüzük taşlarından sadece bir tanesidir. .
Çorum Binevler'deki kent planlama ölçeğinden tutun Adile Sultan Korusu butik yerleşkesinde site ölçeğindeki yapılarının, fonksiyonel bütünlüğüne, mimari estetiğine öykünen çoktur.
Udunu tıngırdattıktan sonra viskisini yudumlayarak yerleşim planı veya cephe çizimine sepye kalemiyle gece oturur sabaha doğru, ortaya alıp duvarınıza asacağınız kadar güzel ve çarpıcı bir (meslek raconuyla söylüyorum) suluboya "tablo" attırırdı. Bu güzel resmi şantiyede gerçekleştirmek için, işverenden inşaat kalfasına kadar ödün vermeden kavga ederdi.
İddialı konuşuyorum..
Kendine düz açıyı yasaklamış, köşeli yapı düşmanı ünlü Antoni Gaudi'yi "Aykırılıkta, fark edilirlikte, günün önünde olmakta" sollamıştır, Behruz Çinici..
Yaşamın boyu sanatının "Ölümsüzlüğü"nü tasarladın, kavga ettin, başardın ağabey.
Artık rahat ol sen. Nurlar yağacaktır, hep yaşayacak eserlerinin üzerine..
Sabah/Hıncal Uluç