25 / 11 / 2024

Betonart, İtalyan mimarlığına odaklanıyor!

Betonart, İtalyan mimarlığına odaklanıyor!

Betonart dergisinin yeni sayısı, 2. Dünya Savaşı sonrası İtalyan Mimarlığına bakış atıyor. Dosya konusu seçilirken, yeni kurulmuş cumhuriyetin ve savaştan hasar görmüş kentlerin kurulumunda mimarların  rol ve politik olmayan mimar söylemi etkili oldu




Betonartın bu sayısında ayrıca farklı coğrafyalardan dört farklı projeye de yer veriliyor.
Betonartın yeni çıkan sonbahar sayısı 2. Dünya Savaşı sonrası İtalya Mimarlığına kısa bir bakış atıyor. Dosya editörlüğünü Tomris Akının üstlendiği dosyaya İstanbul Teknik Üniversitesi ve Yeditepe Üniversitesinde Çağdaş İtalyan Mimarlığı ve Tasarımı üzerine dersler veren Yard. Doç. Dr. Luca Orlandi ile bu dönem İtalyan mimarlık dünyasına özel bir ilgisi ve arşivi olduğunu bildiğimiz mimar Şevki Pekin yazıları ile katkıda bulundular.

Luca Orlandi, dönemin siyasi gelişmeleri ve mimarlık ortamının bu gelişmeler ile nasıl hareket ettiğini; dönemin öne çıkan yapıları, mimarları, yayınları ve organizasyonları üzerinden genel bir çerçeve çizerek anlatıyor. Tomris Akın, Milanoda 1950lerde tasarlanmış Pirelli ve Velasca Kulelerinin karşılaştırmalı okuması ile uluslararası üslup ile İtalyan modernizmi arasındaki gerilimi ortaya koymaya çalışıyor. Şevki Pekin ise İtalyaya ilişkin kişisel yolculuğunu, özellikle savaş sonrası Floransasına olan ilgisini, bizlere etkilendiği resimleri, yapıları ve mimari kişilikleri tanıtarak aktarıyor.

Dosya konusunun seçim nedenleri arasında; Yeni kurulmuş cumhuriyetin ve savaştan hasar görmüş kentlerin kurulumunda mimarların oynadığı aktif rol, politik olmaktan çekinmeyen mimar söylemi, bugünün mimarlık dünyasında bile son derece etkili olan Domus, Casabella gibi dergilerin bu söylem ile ilişkisinin yanında, uluslararası anlamda yaygın bir biçimsel benzerlik üretmeye dönüşmüş modernist söylemin alternatifini üretmeye çalışan dönem mimarlarının son derece nitelikli mimarlık faaliyetleri geliyor.
Betonartın bu sayısında ayrıca farklı coğrafyalardan dört farklı projeye yer veriliyor.  Projelerden biri Roseta Vaz Monteiro Arquitectosun imzasını taşıyan Senhora da Boa Nova. Derya Karadağın proje müellifleriyle yaptığı ropörtajla yapı kompleksinin tasarım ve uygulama süreçleri irdeleniyor. Proje bölümünde yer verilen bir diğer proje ise, Christophe Gulizzinin tasarımı olan lise ek yapısı. Prag'da, Mimar Peter Burianın tasarımı olan çok işlevli apartman projesi ve Tahranda Arsh Design Studio tarafından tasarlanan ofis yapısı, derginin güz sayısında yer alan diğer projeler.

Derginin öncüler bölümü ise, Giancarlo de Carloya ayrıldı. Bu bölümde Luca Molinari tarafından yazılan metnin çevirisine yer verildi. Gündem bölümünde Pınar Gökbayrak ve Yadigar Esen, Depo İstanbul'da "kısa bakış uzun bakış" adlı bir sergi açan Knut Asdam ile filmleri, kamusal mekn ve mimarlık üzerine bir söyleşi gerçekleştirdi. Fokus bölümünde, bu yıl onuncusu gerçekleşen Betonart Yaz Okulu yer alıyor. Çanakkalenin Üvecik köyünde, Can Kayanın küratörlüğünde gerçekleşen yaz okulunun teması "yeri tasarlamak". Mekndışında ise, Butong adlı yarısaydam beton paneller üreten firmanın iki yeni mekn enstalasyonu inceleniyor.
BETONARTa seçkin kitabevlerinden ulaşılabilir veya www.pab.com.tr/betonart websitesinden abone olunabilir.

BETONART hakkında

BETONART, yerel ve evrensel mimari kültürü geliştiren, çağdaş ve yaratıcı örneklere yer veren, Türkiyenin nitelikli mimarlık yayınları arasındayer alan, 3 ayda bir yayınlanan bir mimarlık dergisidir. Sektör içinde nitelikli içeriği, ticari kaygı gütmeyen yapısı ve hedeflenen okuyucu kitlesine doğrudan ulaşabilmesi ile ayrışan ve 2004′ten beri yayın hayatına devam eden Betonart, 6. yılında duruşundan ödün vermeden kaliteli çizgisini devam ettiriyor.  BETONART,  mimarlık kültürünü destekleyecek şekilde çeşitli etkinliklere de sponsor olmaktadır.


Geri Dön