Dış Piyasalar

Beyrut Limanı imar için atılacak adımları bekliyor!

Bir sene önce meydana gelen patlama nedeniyle harabeye dönen Beyrut Limanı çok sayıda uluslararası firmanın ilgi odağı haline gelse de imar çalışmalarından uzak.

Geçen yıl yaşanan patlama sonrası yıkılan Doğu Akdeniz'in önemli ticari merkezlerinden Beyrut Limanı imar edileceği günü bekliyor. Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre;Beyrut Limanı Genel Müdürü Ömer İtani yaptığı açıklamada imar çalışmalarının yapılmaması nedeniyle ekonomik anlamda ciddi gerileme yaşandığını dile getirdi. 

Bir sene önce büyük patlamayla harabe olan Beyrut Limanı'ndaki 16 konteyner vincinden halihazırda bakımsızlıktan dolayı sadece 5'inin çalıştığını belirten İtani, "Patlamada sadece 3 vinç hasar gördü ve bunlar daha sonra tekrar çalışır hale getirildi. Bugün ise bakım ve parça değişimleri için kaynak bulunamadığından vinçlerden 11'i atıl durumda." şeklinde konuştu.

 

Limandaki enkazlar hala kaldırılmayı bekliyor

Başkentte büyük yıkıma sebebiyet veren  patlamanın üzerinden bir sene geçti fakat limandaki binlerce tonluk enkaz ve muhtelif atık halen kaldırılmadı. 

Barındırdığı Suriyeli ve Filistinli mültecilerle nüfusu yaklaşık 6 milyona ulaşan Lübnan'ın sahip olduğu tek tahıl siloları da patlamada kullanılamaz hale geldi. Kuveyt'in sağladığı finansmanla 1960'lı yıllarda betondan inşa edilen 120 bin ton kapasiteli silolar, tümüyle yıkılma tehdidine dair zaman zaman yerel tartışmalara sebep olsa da da bir yıldır hala olduğu gibi duruyor.

Uluslararası firmalardan yoğun ilgi 

Lübnan İnşaat Müteahhitleri Sendikası Başkanı Marun Hilu, resmi veri olmamakla beraber Beyrut Limanı'nı yeniden imar etme maliyetinin yaklaşık 450 milyon dolara ulaşacağını dile getirdi. 

Bu rakamı Beyrut Limanı ve kuzeydeki Trablusşam Limanı'ndaki konteyner istasyonlarını inşa eden yerli bir firma ile ortak hazırladıkları proje taslağına göre ulaştıklarını söyleyen Hilu, yabancı bazı firmaların Beyrut Limanı'nın imarı için sunduğu tekliflerde ise rakamın Lübnan'ı yeni dış borçlara sahip olacak 30 milyar dolara kadar ulaştığını vurguladı.

Yerli firmalar olarak hazırladıkları yeniden imar projesinde öngörülen 450 milyon dolarlık kaynağın 3 yıl boyunca Beyrut Limanı gelirlerinden kazanabileceğini savunan  Hilu, bu projeyle hem siloları hem de limandaki diğer tüm altyapı çalışmalarını yapabileceklerini belirtti.

Aralarında Hamburg Limanlar Şirketinin de bulunduğu bazı Alman firmalar, Nisan'da Beyrut Limanı ve çevresini yeniden imar etme konusunda hazırladıkları projenin detaylarını Lübnan makamlarına aktardı. Almanların, "Dizayn et, yap, işlet ve devret" modeliyle hazırladı ve uluslararası yatırımlarla Lübnan'da 50 bin kişiyi istihdam etmeyi amaçlayan projenin maliyetinin 10-15 milyar dolar seviyesinde olacağı belirtildi. Sonraki aylarda ise Fransa ve Rusya'dan gelen firmaların temsilcileri, Lübnanlı yetkililer ile yaptıkları görüşmelerde, Beyrut Limanı ve kuzeydeki Trablusşam Limanı'na yönelik projeleri değerlendirdi. 

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Türkiye-Lübnan İş Konseyi Başkanı Abdülkadir Akkuş da birkaç hafta önce Beyrut Limanı'nın yeniden inşası için Lübnanlı yetkililerle bir araya geldiklerini aktardı. Patlamadan sonra gelen tepkiler üzerine istifa eden ve geçici olarak görevine devam eden Lübnan hükümeti ise Beyrut Limanı'yla ilgili proje tekliflerini kabul etme kararının yeni kurulacak hükümette olacağını ifade ediyor.

Türk iş insanları Beyrut Limanı'nı inşa etmek istiyor!