Braas ve Başak çatı sistemleri sektörüne `renk' getirdi
Büyüklüğü 1.5 milyar dolara yaklaşan çatı sistemleri sektöründe, yeni trend 'renkli' çatılar.
Klasik renkleri dışında futbol takımlarının renklerinde bile üretilmeye başlayan kiremit ve çatı sistemleri, bu şekilde sektördeki daralmayı aşmayı hedefliyor. Çatı onarım ve yenilemesinin sektöre katkısı da 150 milyon doları buluyor. Türkiye'de çatıların yarısı yıllardır kullanılan toprak kiremitten yapılırken, geriye kalanlar ise, 'selülözik levhalar ve şingıl'dan oluşuyor.
Türkiye'deki çatı sektörü yeni eğilimlerle 60 milyon metrekarelik büyüklüğe ulaşırken, çatı sistemlerinde yeni trend çok renkli çatılara kaydı. Klasik kiremit ve çatı renkleri dışındaki farklı renklere kayan sektörde, futbol takımlarının rengindeki çatılara gösterilen talep artıyor. Türkiye'de çatı sektörünün büyüklüğü 1.5 milyar dolara ulaşıyor. Onarımın sektöre katkısı ise, 150 milyon doları buluyor. Türkiye'de çatıların yarısı yıllardır kullanılan toprak kiremitten yapılırken, geriye kalanlar ise, selülözik levhalar ve şingıl ağırlıklı.
Çatı sadece kaplama değil
Braas Çatı Sistemleri Türkiye Genel Müdürü Daniş Navaro, Türkiye'de eğimli konut çaltılarına yönelik üretimyapan 70-80, ithalat ve uygulama alanlarında faaliyet gösteren yüzlerce firma olduğunu belirterek, çatının çözülmesi gereken bir sistem olduğu felsefesini yerleştirmeye çalıştıklarını söyledi. Bundan on yıl önce çatının sadece belirli kaplama malzemeleriyle kaplanan bir alan olduğunu hatırlatan Navaro, bugün artış pazara sistem ürünleri sunulduğunu ve tüketicilerin de sistem mantığını kabul ettiğini ve benimsediğini kaydetti.
Navaro, çatı sistemlerinde inşaat sektöründeki küçülme paralelinde daralma yaşandığını dile getirerek, "2008'de de sektörde belirgin büyüme olmasını öngörmüyoruz. Özellikle yeni inşa edilen yüksek katlı binaların önemli bir kısmında eğimli çatı olmaması çatı pazarının istenilen ölçüde gelişmesini engelledi. Ancak toplam çatı pazarı büyümemesine karşın özellikle üst segment konut çatı pazarında pazar payları sürekli büyüyor" diye konuştu.
Çatıları aktarma kültürü yanlış
Çatıdaki yenileme pazarını da değerlendiren Daniş Navaro, her malzeme ve sistemin ekonomik ömrünün bulunduğunu, çatıda bu ömrün 20-30 yıl civarında olduğunu belirterek, şunları söyledi:
"Bu zaman içerisinde yapıyı dış etkenlerden koruma görevini edinmiş bir çatı, artık görevini yerine getiremediğinde, bölgesel tamiratlarla iyileştirilemeyecek. Bu yüzden belli bir zamandan sonra, altyapısından kaplamasına kadar çatının tümünün yenilenmesi daha doğru bir yaklaşım. Türkiye'de bir çatı aktarma kültürü var. Bu uygulamalarda görevini yerine getiremeyen bir kaplama malzemesi ya da bir detay yine aynı malzemeyle bölgesel olarak değiştiriliyor. Yeni uygulanan malzeme genelde var olan eski çatı yüzeyine uyum sağlamıyor ve sorun yaşanmaya devam ediyor. Bu nedenle aslında çok daha büyük olması gereken yenileme pazarının çok hızlı büyüyemiyor."
Yenileme pazarı 5 milyon metrekare
Yeni çatı sistemleri kurma yanında yağmurlar gelmeden önce çatıların yenilenmesi de sektörde önemli bir yer tutuyor. Onduline Avrasya Pazarlama Müdürü Osman Nuri Özpay, 5 milyon metrekarelik çatı yenileme pazarı bulunduğunu ve bundan en büyük payı konutların aldığını söyledi. Türkiye'de çatıları tamir etmek için temmuz, ağustos ve eylül aylarının seçildiğini belirten Özpay, şunları söyledi: "Kiremitli bir çatıda kiremitlerin aktarılması, 250-300 metrekarelik ortalama bir konut çatısı alanında altyapının tamiri gibi doğru bir uygulama ekibiyle yaklaşık bir haftada tamamlanıyor."
Çatılara 'taraftar' rengi
Renkli kiremit üretmeye başlayan Başak Grubu, 'taraftar uygulaması'yla isteyen taraftarın çatısını tuttuğu takımın renkleriyle kaplıyor. Başak Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Firuz Karık, ilk taraftar uygulamasını bu yıl Süper Lig'e çıkan Eskişehirspor için yaptıklarını söyledi. Üç yıllık bir çalışma sonunda renkli kiremit üretimine geçen Başak Grubu, futbolseverlerin çatılarını isterse tuttuğu takımın renkleriyle kaplamaya başladı. Başak Grubu, Galatasaraylı, Fenerli, Beşiktaşlı veya herhangi bir Anadolu takımı taraftarının oturduğu evin veya binanın çatısını, istendiğinde, o takımın renkleri ile kaplıyor.
Konutta 5.5 milyon açığınız olacak dedi, Türkiye'ye geldi
Dubai World'ün 9 ülkede 100 milyar dolar değerinde proje gerçekleştiren global arazi ve emlak geliştirici kolu Limitless; Türkiye'deki ilk ofisini açtı. İstanbul Esentepe'de açılan Limitless ofisi'nin şirketin tüm aktivitelerinin ana üssü olacağı belirtildi. Limitless'in 9'uncu uluslararasi ofisi olan Türkiye ofisi, emlak ve arazi geliştirme, tasarım, satış ve yönetim personelinden oluşacak. Şu anda Türkiye emlak ve yatırım sektöründe yaşanan gelişmeleri yakından takip ettiklerini belirten Limitless Doğu Akdeniz ve Türkiye Bölge Direktörü Bahaa Abouhatab, "Türkiye'nin gelişen popülasyonu ve kentselleşmeye yonelik trendi, gelecek 8 yılda 5.5 milyon dolayında konut açığı yaratacaktır. Araştırmalarımıza göre Türkiye'de perakende alanındaki talep de gittikçe yükseliyor" dedi.Dubai merkezli Limitless, 100 milyar dolar değerindeki dokuz global projesi ile Rusya, Ürdün, Suudi Arabistan, Hindistan, Vietnam, Malezya ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde çalışmalarını sürdürüyor. Toplamda 30 bin hektarlık alana ulaşan projeleri ile 3 milyon insana konut sağlayan şirket, 2008 itibariyle Avrupa, Kuzey Afrika, Güney Asya, Uzak Doğu ve Körfez Bölgesi'nde birçok projeyi hayata geçirmeye hazırlanıyor..
Hanife BAŞ / Hürriyet