Burhan Silahtaroğlu: Antalya turizmi artık yön değiştirmeli!
Lykia World grubunun sahibi Burhan Silahtaroğlu, 'Antalya turizmi artık yön değiştirmeli' görüşünde
1983'te dönemin turizm bakanının 'havuza atar gibi' turizm sektörüne girmeye teşvik etmesiyle Antalya'daki ilk turizm yatırımlarından birini yapan Lykia World grubunun sahibi Burhan Silahtaroğlu, 'Antalya turizmi artık yön değiştirmeli' görüşünde...
Bugün Türkiye'nin farklı turizm çeşitlerine hitap eden 3 ayrı oteli, bir golf sahası ile yılda 550 bin geceleme gerçekleştiren Lykia World grubunun 1983 yılında başlayan turizme giriş hikayesinden bugün geldiği nokta Türk turizminin de bu süreçte geçirdiği evreleri yansıtıyor. 27 yıllık turizmci Silahtaroğlu 80'li yılların başında turizmden hiç anlamayan bir işadamı olarak dönemin turizm bakanı Barlas Küntay tarafından, kendi deyimiyle "havuza atılarak" girdiği turizm sektöründe en büyük gruplardan birini yarattı. Silahtaroğlu, animasyon (eğlence) kelimesinin bile anlamını bilmezken sektöre atılmasını şöyle anlatıyor: Turizm ile tanışmam dönemim turizm bakanı Barlas Küntay'ın beni 'havuza atmasıyla' oldu. 1982 yılında kazara bu sektöre girdim. Ben turizmi hiç bilmiyordur. Robert Kolej'de okumama rağmen animasyon kelimesinin anlamını bilmiyordum, animal (hayvan) sözlüğünden mi geliyor acaba diye düşünmüştüm. Turizmde bir hamle olacağı söylenince 'peki o zaman başlayalım' dedik.
ISRARLA KEMER TURİZMİ
Dönemim Dünya Bankası başkanı olan Robert Mc Namara Kemer bölgesinin altyapısının yapılmasını teklif etmişti. 125 milyon dolarlık bir projeydi. Biz de o zaman turizme Kemer'den başlayalım dedik. Turizmi hiç bilmediğimiz için Avrupa'yı dolaşalım neler yapıyorlar görelim diye düşündük. En büyük şirket TUİ dediler. TUİ ile görüştük. Türkiye'ye gelmeye ikna etmeye çalıştık. O dönemde 'Türkiye'ye girmeyi düşünmüyoruz' dediler. Sonra ısrarlarımız sonucunda 1985 yılında Robinson markasıyla Kemer'den Türk turizmine girmeye karar verdiler"
İLKLERİN YATIRIMCISI
Silahtaroğlu, 1984 yılında TUİ'nin Türkiye'ye ilk charter uçuşuna başlamasını ise şöyle alatıyor: İlk olarak 110 kişilik bir uçak ayarlandı. Ancak 40-50 kişilik rezervasyon yapıldı, uçak dolmadı. TUİ birkaç kez, 'uçuşu iptal edeceğiz' dedi. Biz ısrarla 'biraz daha bekleyin' dedik. En sonunda Alman milli takımı o dönemde Türkiye'ye geldi ve uçağı doldurdu. Böylece seferler başlamış oldu. Silahtaroğlu'nun 1985'te Robinson ile başlayan turizm öyküsü daha sonra 1996 yılında kendi turizm grubu LykiaWorld'ü kurmasıyla devam etti. Silahtaroğlu'nun turizmde başka ilkleri de var. Kapadokya'ya da ilk yatırım yapan gruplardan biri olan Lykia World grubu, bu bölgede ilk balon turları başlatan grup oldu. Turizmdeki ilk yatırımcılardan biri olan Silahtaroğlu'nun sektöre girdiği 1985 yılında 60 bin yatak kapasitesi ve 300 milyon dolar turizm geliri olan ülkemizde aradan geçen 25 yılda ise 1 milyon yatak kapasitesi ve 25 milyar dolar turizm gelirine ulaşıldı.Silahtaroğlu aradan geçen yıllar boyunca turizmde çok şey öğrendiklerini ancak aynı zamanda çok hatalar da yaptıklarını kaydediyor. Örneğin verilen teşviklerle yatırımcıların acele hareket ettiği ve çok pahalı yatırımlar yaptıklarını bunun sonrasında bu yatırımları finanse etmek için ucuza satmaya başladıklarını anlatıyor. Silahtaroğlu'nun artık Antalya turizminin yön değiştirmesi gerektiğine inanıyor. "Antalya'da beş amfitiyatro var. Şehre 10 milyon turist geliyor. Bunların yüzde 5'i buraya gelirse 25 milyon TL ek gelir elde ederiz. Antalya'yı deniz-kum-güneş üçgeninden çıkarıp kültür festivalleri şehri haline getirebiliriz" diyor.
Dilek Taş / Sabah