Çanakkale Köprüsü ihalesinde sona yaklaşıldı!
Çanakkale Boğazına yapılması planlanan köprü ihalesinde son aşamaya yaklaşıldı. 2011 yılında ihaleye çıkılması planlanan köprünün ÇED raporundan muaf olamaması ihalenin 2012ye sarkmasına sebep olmuştu. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin en
Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü ve 370 kilometrelik otoyolun, yap-işlet devret (YİD) yöntemiyle ihale edilmesi için Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK) başvurmuştu. Ancak ÇED raporu için bekleyen ihalenin 2012’nin başında gerçekleştirilmesi bekleniyor.
Otoyol projesinin toplam maliyetinin 6 milyar TL düzeyinde olduğu belirtilirken, proje kapsamında Çanakkale'ye 2 bin 800 metre uzunluğunda bir asma köprü inşa edilecek.
İstanbul'a kurulacak olan 3'üncü Boğaz Köprüsü ve İzmit Körfez Geçişi Projesi'yle birlikte ulaştırma sektörünün üçüncü büyük boyutlu yatırımı olan Çanakkale Boğaz'ı Köprü Geçiş Projesi de sessiz ve derinden ilerliyor.
Çanakkale'nin de iki yakasını köprüyle bir araya getirecek projede ihale aşamasına geldi. Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü, proje kapsamında çıkılacak ihaleyle ilgili 'izin' almak üzere Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK) başvurdu. Çanakkale Boğazı'na yapılacak köprü için daha önce belirlenen Sarıçay-Kilitbahir güzergâhı, tarihi Gelibolu Yarımadası'na zarar vereceği endişesiyle, Sütlüce (Gelibolu)-Şekerkaya (Lapseki) olarak değiştirildi. Güzergahın değişmesi ile köprünün boyu da uzadı. Sançay- Kilitbahir arasındaki eski güzergahta bin 400 metre olan iki ayak arasındaki uzunluk, Sütlüce-Şekerkaya arasındaki yeni güzergahta bin 600 metre olacak.
Dünya 4.’sü olacak
Dünyanın en uzun 4'üncü asma köprüsü olacak yeni köprünün direklerden sonraki bölümleriyle birlikte toplam uzunluğu 2 bin 800 metre olacak. Bağlantı yollarının da eklenmesiyle köprü projesinin toplam uzunluğu 3 bin 860 metreye çıkacak. Üç gidiş üç geliş olmak üzere toplam altı şerit olarak inşa edilecek köprü, 370 kilometre uzunluğunda olacak. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'nin en önemli parçalarından birini oluşturuyor. Maliyeti yaklaşık 6 milyar TL olarak tespit edilen otoyol projesi içinde yer alacak Çanakkale Köprüsü'nün maliyetinin ise 1.5 milyar TL civarında olması bekleniyor.
Çanakkale Köprüsü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi ile birlikte yap-işlet-devret modeli ile ihale edilecek. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Aralık ayı başında Gelibolu-Keşan duble yolunun açılış töreninde yaptığı konuşmada hedeflerinin Çanakkale Boğaz Köprüsü'nü 2023 yılına kadar yapmak olduğunu söylemişti.
Gelibolu-Keşan Korudağ arasındaki 44 kilometrelik duble yol sathi kaplama olarak ulaşıma açılırken, yaklaşık 34 milyon TL harcanarak yapılan yolun sıcak asfalt çalışmasının ise 2012 yılında tamamlanması planlanıyor.
Araziler değerlendi
Köprü güzergahının Sütlüce (Gelibolu)-Şekerkaya (Lapseki) olarak değiştirilmesi bölgedeki arazilerin değerlenmesine neden oldu. Sütlüce ve Şekerkaya’da arazi fiyatlarının 3-5 katı arttığı belirtiliyor. Çanakkale Emlakçılar Dayanışma Derneği Başkanı Lütfi Dara, Çanakkale Merkez-Lapseki arasındaki arazilerin yüzde 50 oranında değerlendiğini söylüyor. Çanakkale köprüsünün Çanakkalelilerin gündeminden düştüğüne işaret eden Dara, “Köprü söylentilerinin başladığı dönemde bir heyecan yaratılmıştı ama şimdi halkın gündeminden düştü. Köprünün bağlantı yollarının Çanakkale kent merkezinden geçmeyecek olması da esnafta heyecan yaratmıyor. Şu anda köprü Çanakkalelilerin gündeminde değil” diyor.
Gelibolu’da emlakçılık yapan Dondurmacılar Emlak Ofisi’nin sahibi Burhan Dondurmacı, Keşan-Eceabat arasındaki yola sınırı olan arazilerin dönümünün bundan iki yıl öncesine kadar 5-15 bin TL arasında satılırken bugün 25-50 bin TL arasında değişen fiyatlardan satıldığını söylüyor.
Bölgede arazi fiyatlarının köprü haberlerinin gündeme gelmesiyle 3-5 misli arttığına işaret eden Dondurmacı, “Özellikle Sütlüce Köyü’nün tersane yeri ilan edilmesiyle birlikte bölgede arazi bulmak güçleşti. Köprü haberleriyle birlikte de arazi sahipleri arazilerini tutmayı tercih ediyorlar” diyor.
Köprünün güzergahı üzerinde yer alması planlanan Lapseki’de de arazi fiyatlarında yükselme gözlemleniyor.
Gür Emlak’ın sahibi Nihat Gür, otoyol güzergahında yer alan Lapseki-Çan-Biga gibi ilçeler ve köylerinde arazı fiyatlarının 2-3 katı arttığını söylüyor.
Köprü söylentilerinin ardından bir müddet arazi fiyatlarında değişim yaşanmadığına işaret eden Gür, “Bahsettiğimiz güzergahta bundan iki yıl önce dönümü 400 lira ile 10 bin lira arasında değişen arazilerin şu anda fiyatları 800 lira ile 25 bin lira arasında değişiyor. Bölgemizde fiyatlar çok fazla artmadı. Gelibolu’da artışlar bölgemize oranla çok daha yüksek” diyor.
Köprü güzergahı nasıl olacak
İstanbul'un trafik sorununa çözümün de parçası olan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa'dan gelerek Ege ve Akdeniz'e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu, Kınalı Kavşağı'nda Kuzey Marmara Otoyolu ile buluşacak. Ardından, Tekirdağ'dan geçip, Çanakkale'nin Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce köyünden Çanakkale Boğazı'na ulaşacak. Boğaz'ı asma bir köprü ile geçecek olan otoyol, Anadolu yakasında ise Çanakkale'nin Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkiine ulaşacak. Tekirdağ-Çanakkale- Balıkesir Otoyolu, daha sonra Lapseki-Çan-Yenice ve ivrindi güzergahını izleyerek, Balıkesir'in Savaştepe ilçesinde Gebze-izmir Otoyolu ile birleşecek.
Levent Gökmen/Ekonomist