Çelebi, Mumbai Havaalanında `hava kargoya' hazırlanıyor
Çelebi, Mumbai'de `hava kargoya' hazırlanıyor
Delhi Havaalanı'nda yer hizmetleri için gerekli belgeyi alan Çelebi, Mumbai'de `hava kargoya' hazırlanıyor. Çelebi Holding Başkan Yardımcısı Tokgöz, "Bürokrasi ağır ama biz şerbetliyiz" dedi
Hindistan'da Mumbai Havaalanı'nın yer hizmetlerini, Delhi Havaalanı'nın da kargo hizmetlerini üstlenen Çelebi Holding, ihalesini kazandığı Delhi yer hizmetlerinde faaliyete başlamak için gerekli güvenlik belgesini de aldı. Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Canan Çelebioğlu Tokgöz, Mumbai Havaalanı'nın kargo işletmesinin bu yıl içinde yapılmasını beklediklerini belirterek, bu ihaleye de gireceklerini kaydetti. Hindistan'da 14 havaalanının daha yer hizmetleri ve kargo ihalelerine girmek istediklerini anlatan Tokgöz şunları kaydetti:
"Hindistan'da ilk ihaleyi alıncaya kadar, sonunda ne olacağını bilmeden iki üç yıl boyunca sadece seyahatler ve danışmanlık hizmetleri için 1 milyon dolara varan harcama yaptık. İhalelerin zamanlaması konusundaki belirsizlik ve esneklik, işleri ağırlaştıran bürokrasi ve Türkiye'nin 1980 öncesi durumuna benzeyen parasal mevzuat yani ülkeye giren paranın dışarı çıkarılmasındaki zorluklar Hindistan'da yatırım ortamının dezavantajları. Bu nedenlerle pek çok yabancı yatırımcı vazgeçebiliyor. Biraz inatçı olmak gerekiyor. Türk firmaları ise tüm bu konularda şerbetli olduğu için avantajlı."
Tüm zorluklarına karşın Hindistan'daki potansiyelin büyüklüğünün ülkeyi cazip kıldığını vurgulayan Tokgöz, "Şu anda bile kargoda iş hacmimiz, Türkiye'deki hacmimizi geçti, hatta tüm Türkiye'deki hava kargo hacmini bile aştı" dedi.
Hindistan'daki faaliyetlerinin diğer bazı yabancı yatırımcıların da dikkatini çektiğini kaydeden Canan Çelebi Tokgöz, "Srilanka ve Dubai'den bazı yatırımcılar bize kendi bölgelerinde ve Afrika'da birlikte yatırım yapma teklifleri getiriyorlar. İlgimizi çekenler var" diye konuştu.
Gönüllü turizm elçisi
Canan Çelebioğlu Tokgöz, Hindistan'ın zengin kültür ve tarih varlıklarına rağmen yılda sadece 5 milyon turist çekebildiğini vurgulayarak şöyle dedi:
"Hindistan çok daha fazla turist çekebilir. Ayrıca ülkede yaşayan 1.2 milyarlık nüfusun 300 milyonunu yüksek gelir seviyesine sahip. Bu kişiler de ülkelerinin dışında turist olma potansiyelinde.
Ben kendimi Türkiye-Hindistan arasında gönüllü bir turizm elçisi olarak görüyorum. İki ülke arasında turizmin artması için seyahat acenteleriyle toplantılar yapıyorum. Konuyu Turizm Bakanlığı düzeyine taşımayı da planlıyorum."
100 milyon dolarlık yatırım planlıyor
Çelebi Holding Yeni İş Alanları ve Yatırımlar Bölüm Başkanı Cemil Erman, toplam 100 milyon dolarlık yatırım yapmayı planladıkları Hindistan'da 2011'de yine 100 milyon dolarlık ciroya ulaşmayı hedeflediklerini söyledi. Bu ülkede halen 6 bin 500 kişilik istihdamları bulunduğunu kaydeden Erman, Delhi Havaalanı'nda yer hizmeti vermeye başlamalarıyla bu sayının da artacağını kaydetti.
Mumbai'de Slumdog Milyoner filmine de konu olan gecekondularda (slum) yaklaşık 8 milyon kişi yaşıyor. Slum'ların çoğu Mumbai Havaalanı'na `komşu'.
Ebru Sungur / Milliyet
Konu ile ilgili basında yer alan diğer haberler
Hindistan hava trafiğinin yarısı Çelebi'ye emanet
Çelebi Hava Servisi, Mumbai'nin ardından Yeni Delhi'de de yer hizmetlerine başlıyor. Şirket böylece Hindistan'ın uluslararası hava trafiğinin yüzde 50'sine hizmet verecek. Sırada diğer şehirler var
52 yıl önce bir merdiven ve beş işçi ile kurulan Türkiye'nin ilk özel yer hizmetleri şirketi Çelebi Hava Servisi, küresel oyuncu olma yolunda adım adım ilerliyor. Hindistan'da ülkenin en yüksek hava trafiğine sahip 2 havalimanından biri olan Mumbai Chhatrapathi Shivaji Uluslararası Havalimanı'nda yüzde 51'ine iştirak ettiği Çelebi-Nas India ile Temmuz 2009'da yer hizmetleri vermeye başlayan Çelebi Hava Servisi, 20 milyon yolcu kapasiteli Delhi Havalanın'nda da 1 Haziran'da yer hizmetleri faaliyetlerine başlayacak. Burada da yüzde 74 hissesine sahip olduğu Celebi Delhi Cargo Terminal Management India ile faaliyet gösteren Çelebi Hava Servisi böylece Hindistan uluslararası hava trafiğinin yüzde 50'sine de hizmet veriyor olacak.
TÜRKİYE'Yİ GERİDE BIRAKTI
Macaristan ve Belçika'daki yatırımlarından sonra yöneldiği Hindistan'daki faaliyetleriyle Türkiye'deki iş potansiyelini geride bırakan Çelebi Hava Servisi, Delhi Kargo'da yılda 430 - 500 bin ton arası iş yapmayı planlıyor. Şirket Türkiye'de ise yılda 340 bin ton kargo servisi veriyor. Her yıl yüzde 10 artan Delhi'deki kargo kapasitesinin gelecek 10 yılda 1 milyon tona ulaşacağı tahmin ediliyor. Hindistan'daki yatırımlarının toplam 100 milyon doları bulması beklenen şirket önümüzdeki aylarda açılacak Mumbai kargo ihalesine de girmeyi planlıyor. Hindistan faaliyetlerinin tanıtıldığı toplantıda konuşan Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkanvekili Canan Çelebioğlu Tokgöz, bu ihalede şanslarının yüksek olduğu kanaatinde. Türkiye'de inatçı strateji ile başarıya ulaştıklarını söyleyen Tokgöz, Mumbai ve Delhi'de ihaleler alınmadan önce 3 yıl uğraştıklarını dile getirerek, burada da aynı stratejiyi uyguladıklarını kaydetti. Çelebi Hava Servisi'nin radarında Kalküta, Haydarabat, Bengalore, Madras gibi dört büyük şehrin hava alanları da var.
Naime Sert / Sabah
Hindistan'a inandı 3 yılda 100 milyon dolar ciroya ulaştı
Çelebi Holding, Hindistan'da ilk ihalesini 2008 sonunda aldı. 2009-2010'da toplam 100 milyon dolar yatırım yapıp, Delhi ve Mumbai'de 2011 yılı sonu 100 milyon dolar ciro yapacak
Havacılık sektöründe yer hizmetleri, yolcu ve kargo terminali işletmeciliği alanlarında hizmet veren Çelebi Holding, Türkiye, Avrupa, Rusya ve Ortadoğu'daki faaliyetlerinin yanında dünyanın yükselen yıldızı Hindistan'da önemli işlere imza atıyor. Çelebi, 20 milyona yaklaşan nüfusu ile Hindistan'ın en büyük kenti Mumbai'deki Chhatrapati Shivaji Uluslararası Havalimanı'nın yer hizmetleri ihalesini 10 yılllığına almıştı. Bu operasyon için Hindistan'da kurulan Celebi-NAS Airport Services şirketinin yüzde 51'i de Çelebi Holding'in çatısı altında bulunuyor.
BA, LUFTHANSA VE THY İLE ANLAŞTI
Başkent Yeni Delhi'deki Delhi Uluslararası Indira Gandhi Havalimanı'nda kazanılan 25 yıllık hava antrepo işletmeciliği lisansı ihalesi çerçevesinde kurulan Çelebi Delhi Cargo Terminal Management şirketinin ise yüzde 74'ü Çelebi Holding'in kontrolünde. Çelebi Grubu, ayrıca geçtiğimiz kasım ayında kazanılan ihale çerçevesinde, Delhi Uluslararası Indira Gandhi Havalimanı'nın yer hizmetlerini de 10 yıllığına almıştı. Böylelikle, Çelebi 2008 yılı sonundan beri Hindistan'da kazandığı ihaleler ve yapılacak yeni yatırımlarla birlikte 2010 yılı sonuna kadar toplamda 100 milyon dolar yatırım yapmış olacak. Çelebi, şimdiden Hindistan'a uçan büyük hava yolu şirketlerinin de gözdesi. Lufthansa, British Airways, Swiss ve THY gibi şirketler daha ilk günden beri Hindistan'da Çelebi ile çalışıyor...
3 yıl uğraştık ama Türkiye'nin toplam kargosunu geçtik
ÇELEBİ Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Canan Çelebioğlu Tokgöz, Hindistan'daki ihaleleri kazanabilmek için üç yıl uğraştıklarını söyledi. Canan Çelebioğlu Tokgöz şunları söyledi: Buraya başka yabancılar da geldi. Ama fazla yatırım yapmadıkları için havayolları için değişen bir şey olmadı. Çelebi bu ülkeye yatırım yaptığı için hizmetleriyle fark yarattı, hava yolu şirketleri de bizi seçti. Şu an elimizde Delhi Cargo, Mumbai Handling ve gelecek ay başlayacağımız Delhi Ground Handling işletmeleri var. Şimdi de Mumbai Cargo ihalesini kazanmayı bekliyoruz. Çelebi olarak Hindistan'da kargo hacmi bakımından 340 bin tonluk tüm Türkiye kapasitesini geçmiş durumdayız. Hindistan'daki personel sayımız da yakında 6 bini geçerek Türkiye'deki toplam çalışan sayımızı aşacak.
İşçi maliyetimiz aylık 200 dolar
CANAN Çelebioğlu Tokgöz, faaliyet gösterdikleri Türkiye ile Hindistan arasındaki işçi giderleri bakımından da kıyaslamalar yaptı: Hindistan'da sendikalar sanılandan güçlü. Her siyasi partinin bir sendikası var. Partinin gücüne göre de sendikaların gücü belirleniyor. Bu nedenle Delhi ve Mumbai'de işçilerle yaptığımız sözleşmeler birbirinden farklı. Ama genel olarak Hindistan'da 'mavi yakalı' işçiler için maliyetimiz Türkiye'den 7-8 kat aşağıda. Burada Türkiye'deki gibi çalışanlara yemek ve servis gibi hizmetler yok. Hindistan'da bir işçinin maliyeti aylık 180-200 dolar arası. Türkiye'de ise sosyal yardımlarıyla birlikte işçi başına aylık 2 bin doları buluyor. Ama Türkiye'de bir kişinin yaptığı işi Hindistan'da iki kişiye yaptırıyoruz.
Hintli yürümeyi sevmiyor 20 yolcu 'tekerlekli' istiyor
CEMİL Erman, 'Hint yolcuların en değişik tüketici alışkanlığı ne?' sorusuna ise şu ilginç istatikle cevap verdi: Uçaktan indikten sonra en sağlıklı olanları bile alanda yürümeyi pek sevmiyor. Hint yolcularından yüksek sayıda tekerlekli sandalye talebi alıyorduk. Normalde bir uçaktan 2-3 tekerlekli sandeyle talebi gelir. Bazı durumlarda bu 3'e 5'e çıkabilir ama bizim servis verdiğimiz Mumbai'de bu rakam uçak başına 19-20'den aşağı düşmüyor. Mecburen, hizmet verdiğimiz şirketlere 'Tavanımız 5' dedik, fazlası için ücret istedik.
Delhi'nin kargo yükü 25 yıl Çelebi'de
HİNDİSTAN'DAKİ yatırımları hakkında bilgi veren Çelebi Holding Yeni İş Alanları ve Yatırımlar Bölüm Başkanı Cemil Erman, 1.2 milyar nüfusu ile dünyanın en kalabalık ikincisi ülkesi Hindistan'daki iş hacmi ile ilgili şunları anlattı: Delhi Cargo'yu 25 yıl süre ile işleteceğiz. Hindistan'daki toplam kargo taşımacılığı yılda 1.2 milyon ton. Buna karşın Türkiye'nin toplam kargo kapasitesi 340 bin ton düzeyinde. Burada sadece Delhi'nin tek başına kargo kapasitesi 430 bin ton ile Türkiye'den fazla. 2010 yılı sonunda Delhi Cargo'da 500 bin tonu aşmayı bekliyoruz.
EN HIZLI BÜYÜYEN PAZAR
Yani Çelebi'ye Hindistan'da daha çok iş düşecek gibi görünüyor çünkü burası çok hızlı büyüyen bir pazar. Tüm Türkiye'de 740 bin uçuş ile 70 milyona yakın yolcu taşınırken Hindistan'da 120 milyon yolcu taşınıyor. Mumbai'de ise şimdilik yılda 25 milyon yolcu kapasitesine sahip havaalanının yer hizmetlerini sağlıyoruz. Yıl sonuna kadar yapılacaklarla birlikte bu ülkeye yatırım miktarımız yaklaşık 100 milyon doları bulacak. 2011 yılı sonunda ise Hindistan'daki ciromuzun 100 milyon dolara ulaşmasını bekliyoruz...
Levent Erhem / Akşam