Yeni Şirketler

Chery'den Sakarya-Karasu'daki bataklık araziye yatırım!

Ford'un ardından Çinli Chery de 500 milyon dolarlık yatırım planını `bataklık arazi'ye göre yaptı

Ford'un ardından Çinli Chery de 500 milyon dolarlık yatırım planını `bataklık arazi'ye göre yaptı. İller arasında rekabete neden olan yatırım için Chery'e Sakarya-Karasu'daki bataklık arazi `süresiz' verilecek

Yaklaşık bir yıldır Türkiye'de yapacağı 500 milyon dolarlık yatırımı konuşulan Çinli otomotiv devi Chery, tüm planlarını Sakarya'nın Karasu ilçesindeki bataklık araziye göre yaptı. Liman sahasındaki 2 bin dönümlük arazi Chery'ye, Ford yatırımı gibi 49 yıllığına değil `süresiz' verilecek. İller arasında rekabete neden olan yatırım konusunda bilgi veren Mermerler Otomotiv Genel Müdürü Murat Mermer, yatırımın gecikmesinde birçok neden olduğunu belirterek arazinin mera alanından sanayi arazisine dönüştürüldüğünü ve bu işlemlerin 8 ay sürdüğünü belirtti.

MALİYE İLE YENİ PAZARLIKLAR VAR

2010 Pekin Uluslararası Otomotiv Fuarı sırasında Chery Başkan Yardımcısı Zhou Biren ile birlikte soruları yanıtlayan Mermer "Gecikmede en önemli unsur arsa oldu" dedi. Bundan sonraki süreçte ÇED raporuyla ilgili çalışma yapacaklarını anlatan Mermer "Tabii ÇED raporu ile de iş bitmiyor. ÇED raporunu alabilmek de 6 ile 8 ay sürüyor. Olayı ciddi şekilde yürütüyoruz" diye konuştu. Mermer, arsanın ortasında bataklık olması nedeniyle maliyette 150 milyon dolarlık artış yaşanacağını belirterek bu konuda Maliye ile görüşmelerin sürdüğünü anlattı.  Mermer "Son olarak Sayın Babacan ile görüşüp konuyu gündeme getirdiğimizde nihai kararın Maliye Bakanı'nda olduğunu söyledi. Kendisiyle teşvik kanunuyla ilgili, özellikle de arsa dışında nelerin verilebileceği konusunu görüştük" dedi.

B PLANIMIZ DA VAR

Mermer "Yatırım için düşünülen Sakarya'daki arazide geçmiş yıllarda başka yabancı yatırımcılar da yatırım yapmak istemiş ama ÇED raporuna takıldıkları için yatırım başka illere  kaymış. Bu yatırım sürecini göz önünde bulunduruyoruz. Aksaması durumunda bir B planımız da mevcut" dedi. Fabrikanın 2 bin dönüm arazi üzerine kurulacağını anlatan Mermer, arazinin liman gelişmesine uygun olması gerektiğini, bu nedenle Karasu Limanı'nın önemli avantaj sağladığını vurguladı.

`Bu iş yüzde bir milyon olacak'

Yatırımın hangi ilden ziyade Türkiye'de olup olmayacağının önem taşıdığını, projenin gerçekleşmesi halinde Chery ile ortaklıklarının yüzde 50 olacağını belirten Murat Mermer, şunları söyledi: "Yüzde bir milyon bu iş oluyor, bu konuda iddialı konuşuyorum. 2010 yılı teşvik yasası bitmeden bu projeyi gerçekleştirerek Türkiye ekonomisine ivme kazandıracağız, tarihi İpek Yolu'nu tekrar oluşturacağız."

Biren: Gümrük birliği bizim için avantaj

Chery Başkan Yardımcısı Zhou Biren, fabrikanın Türkiye'de kurulması halinde Chery'nin A3 ve G3 serisi otomobilleri ile Rely'nin Türkiye'de üretileceğini söyledi. Türkiye'nin, Chery için çok önemli bir pazar olduğunu belirten Biren,"Türkiye'den Avrupa'ya açılacağız. Türkiye en önemli stratejik noktamız. Türkiye'deki yatırım için koşulların oluşması gerekiyor. Yatırımla ilgili son olarak bir fizibilite çalışması yapıyoruz" dedi. Biren, Türkiye'nin gümrük birliğine dahil olması ve lojistik maliyetinin diğer ülkelere göre çok daha düşük olmasının kendileri için avantaj olduğunu sözlerine ekledi.

Mermerler'e `en iyi satış ve tanıtım' ödülü

Chery'nin, dünya çapında distribütörler arasında yaptığı değerlendirmede `en iyi satış ve tanıtım' ödülü Mermerler Otomotiv'e verildi. Ödülü, firma adına Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Yücel Mermer aldı. Chery'nin ayrıca, distribütörleri arasında yıl boyunca yaptığı performans değerlendirmesinde Mermerler Otomotiv'den 4 personele `en iyi yedek parça',  `en iyi servis', `en iyi garanti' ve `en iyi teknik' ödülü verildi. 

Konya işçinin parasını 5 yıl ödemeyi önerdi

Murat Mermer, Chery yatırımını çekmek için yarışan illerden Konya'nın 5 sene işçinin parasını ödemeyi teklif ettiğini söyledi. Eskişehir'in ise bina, altyapı ve ucuz elektrik önerdiğini anlatan Mermer "Fabrika kurulabilecek alternatif yerler arasında Sakarya dışında şu anda gözüken Eskişehir var. Ayrıca Balıkesir ve Mersin'den geldiler. Türkiye'nin hemen hemen her yerinden birileri bu yatırımı kendi bölgelerine çekmek için uğraşıyor" dedi.
Yaşar Kızılbağ / Star