Ekonomi

Çip krizi Avrupa’yı vurdu! En büyük darbeyi Almanya aldı?

Allianz Trade’in otomotiv sektöründeki çip sorununa yönelik yaptığı araştırma, küresel yarı iletken krizinden en çok otomotiv üretiminin zarar gördüğünü ortaya koyuyor. Araştırmada, otomobil üretiminin 2021 yılında 13 milyonla benzeri görülmemiş bir seviyelere gerilediği belirtildi.Araştırmaya göre, çip krizinin Avrupa ülkelerindeki otomotiv sektörüne maliyeti 2021 ve 2022 genelinde 100 milyar euroyu bulabilecek

Allianz Trade tarafından yapılan araştırmada, 2020 yılının ikinci yarısında otomobile olan talebin tahmin edilenden çok daha hızlı toparlandığı ancak buna karşın, çip krizi sebebiyle otomotiv üretiminde 18 milyondan fazla araç eksiğinin yaşandığı vurgulanıyor. Araştırmaya göre, çip krizinin Avrupa ülkelerindeki otomotiv sektörüne maliyeti 2021 ve 2022 genelinde 100 milyar euroyu bulabilecek.

Yapılan araştırmaya göre, çip krizinin en fazla otomotiv sektörünü vurmasının bir başka nedeni ise çip üreticilerinin üretim kapasitelerini bilgisayarlar ve veri merkezleri gibi ihtiyacın hızla artışa geçtiği nihai pazarlara kaydırması oldu.

Çip sorunu nedeniyle otomobil üretiminin 2019 seviyesinin çok altında kaldığı vurgulanan söz konusu araştırmanın sonuçlarına göre, sektörün küresel olarak toplam üretim kaybı 18 milyon adedin üzerine çıktı. Araştırmada, araç üretiminin 2021 yılında 13 milyon adetle benzeri görülmemiş seviyelere gerilediği Avrupa’da durumun daha da kötü olduğu belirtilirken, Çin’deki korona virüs kapanmaları ve Rusya’nın Ukrayna’yı işgal girişimiyle ortaya çıkan ek tedarik zinciri aksaklıkları nedeniyle üretimdeki toparlanmanın tekrar sekteye uğradığı ifade ediliyor.

KRİZDE EN BÜYÜK DARBEYİ ALMANYA ALDI

Çip sorununun yol açtığı üretim yavaşlamasının Avrupa ekonomisine maliyetini görmek için 2021 ve 2022 üretiminin 2019 seviyeleriyle karşılaştırıldığını belirten Allianz Trade Türkiye CEO’su Ahmet Ali Bugay, “Hesaplamalarımıza göre 2021 yılında 50 milyar euro üzerinde bir kayıp yaşandı; bu da bölge GSYH’sinin yüzde 0,4’üne eşit olan bir rakam. Avrupa’da otomotiv üretiminin 2022 yılında bir kez daha yüzde 1 azalacağını öngörerek 47 milyar euroluk bir kayıp daha yaşanabilir ve toplam kayıp 98 milyar eurolara ulaşabilir.

Otomotiv sektörü toplam katma değerin çok daha büyük bir payını temsil ettiği için Almanya, 2021 ve 2022’de 47.5 milyar euro katma değer kaybıyla birlikte en büyük darbeyi aldı. İşin iyi yönünden bakılırsa, perakendecilerdeki bu tarihi düşük stok seviyeleri de göz önüne alındığında, üretimin 2023 yılında yeniden hareketlenmesi yukarı yönlü güçlü bir potansiyel yaratabilir” dedi.

Çözüm için Avrupa’daki desteklerin acil ve makul rakamlara odaklanması gerektiğini ifade eden Bugay, “2021 yılında dediğimiz gibi, Avrupa ülkelerinin yarı iletkenler konusunda özerklik kazanması düşük bir ihtimal. Ancak politika yapıcılar, destekleri tüketici elektroniğinden ziyade otomotive odaklayarak, yerli üretimi pekiştirerek ve ortak girişimler başlatarak krizin çözümü için doğru adım atabilirler” diye konuştu.