Cityscape Turkey 2017 Fuarı için çalışmalar şimdiden başladı!
Türkiye'de ilk kez yapılan Cityscape Fuarı, 23-26 Mart tarihleri arasında gerçekleştirildi. Cityscape'i Türkiye'ye getiren ISTexpo Genel Müdürü İsmail Sezen, emlakkulisi.com'a Cityscape Turkey 2016 Fuarı'nı değerlendirdi.
- Cityscape'in Türkiye'deki ilk yılı. Fuar sizin hedeflediğiniz gibi oldu mu? Katılımcıların ve ziyaretçilerin beklentilerini karşıladı mı?
Fuarın ilk gününden itibaren konuştuğumuz katılımcılar ve ziyaretçiler, fuardan hem çok tatmin olduklarını hem de beklentilerinin çok üstünde olduğunu belirttiler. Katılan firmaların kalitesi, ziyaretçilerin sayısı artı basının olan ilgisinden dolayı. Ziyaretçilerimizle de konuşma fırsatı oldu. Hem sektör mensubu hem de yerel konut alıcılarıyla. Onlar da bir çok iyi projeyi böyle bir çatı altında görmekten çok mutlu olduklarını dile getirdiler. Fuarın genel olarak gezmesinin çok kolay olduğunu ve yapısından dolayı projeleri çok rahat inceleyip, karşılaştırabildiklerini söylediler. Bu anlamda bakarsak bir hedeflerimizi tutturmuş durumdayız. Çünkü ilk sene olduğu için hiç bir şekilde karşılaştırmamız mümkün değil. O yüzden de bizim için de soru işaretleri vardı. Başka bir ülkeyle karşılaştırmamız mümkün değildi.
- Cityscape Turkey'in tanıtımı yeterince yapıldı mı?
İki yıldır zaten fuarı birlikte düzenlediğimiz Informa Cityscape ekibiyle birlikte çok uzun bir çok çalışmalarımız oldu. Başta fuarı nasıl organize edeceğimiz ve nereyi hedefleyeceğimizle ilgili. Sonrasında da birbirine paralel olarak fuar alanının satışı ve pazarlama çalışmalarına ağırlık vermeye başladık. Pazarlamamızın iki ayağı vardır. Birincisi Körfez bölgesine Suudi Arabistan, Katar, Kuveyt, Birleşik Arap Emirlikleri'ne yaptığımız pazarlama çalışmaları, diğeri yandan da yerel hem konut alıcısı hem de yatırımcıya yaptığımız çalışmalardı.
Körfez tarafına yaptığımız çalışmalarına gelirsek, öncelikli olarak o bölgedeki gayrimenkul editörlerini ülkemizde ağırladık. Proje yerlerini gösterip, onların incelemesine imkan verdik. Ülkelerine döndüklerinde bununla ilgili haberler yaptılar. Aynı zamanda radyo, internet, gazete, dergilerde geniş pazarlama faaliyeti sürdürdük. Ama unutmayalım ki bizim en büyük silahımız Cityscape'in 15 yıldır bu bölgede edinmiş olduğu tecrübeyle oluşturduğu veritabanı. Veritabanımız hiç bir şeyle karşılaştırılmayacak kadar kuvvetli. Bunun da faydasını gördük. İç pazarda da medya kanallarını kullanarak geniş bir kitleye ulaştığımızı düşünüyorum.
- Yabancı yatırımcı katılım açısından nasıldı?
Herkes şu anda gördükleri ilgiden çok memnun. Çünkü zor zamanlardan geçiyoruz bir çok açıdan. Bu kadar insanı bir arada aynı çatı altında toplamak biraz güçtü. Gördüğüm kadarıyla herkes çok memnun durumda ve tahmin ettiklerinden daha çok yabancı yatırımcıyı gördüklerini söylediler.
- Fuarda bir çok büyük firma katılımcı olarak bulunuyor. Buna karşın fuarda katılımcı olmayan başka büyük firmalar da var. Katılmayan firmaların patronlarını fuarda gördük. Sizce fuarın ilk olması sebebiyle mi?
Çok doğru bir noktaya değindiniz. Fuara katılmayan ancak bizim sektörden tanıdığımız, yıllardır fuarlarımıza gelen bir çok büyük firma, hepsi sağolsun fuarı ziyaret ettiler, tebrik ettiler. Tabi ilk olduğu için karşılaştıracak bir şey olmadığı için, bazen soru işaretleri oluşabiliyor. Yalnızca bununla ilgili değil, kendi yoğun programları, lansman öncesi çalışmaları, yeni satacak ürünleri olmaması gibi faktörler de var.
- Cityscape Turkey'in 2017 yılı çalışmaları ne zaman başlayacak?
Valla fuar daha devam ederken, aldığımız geri dönüşleri toplayarak, üstüne bir çalışma yaptık. Gelecek sene kaç metrekare alanda, ne yapabilirizi konuşmaya başladık. Bir iki ön çalışmamız oldu.
- Cityscape Turkey'de firmalar satış açısından memnun kaldı mı?
İki taraflı da var. Bir müşterimle görüştüm, hafta sonu satış ofisine 20 kişilik bir ekip götüreceğini söyledi. Başka bir müşterim, satış ofisine direkt yatırımcıları götürdüğünü söyledi. Açıkcası biz bazen çok sormak istemiyoruz. Bu kadar fazla bilgiye de sahip olmak bizi yanlış yönlendirebiliyor. Ama genel aldığımız izlenim. satış olduğu ya da satışa gidecek kanala girdiği yönünde. Mesela daha önce projeyi satış ofisinde gören biri, fuardaki kampanyadan faydalanıp ev aldığını duydum.
- Fuarın pazar gününe kadar olması gerektiğini söyleyenler oldu. Siz ne düşünüyorsunuz?
Aslında bizim fuarlarımızın hepsi üç gün. Bunu gelecek sene değerlendireceğiz, ben de bunu duydum. En azından şöyle bir şey olacak. Hangi gün kaç ziyaretçi, hangi saat aralıklarında geldi. Gelen ziyaretçilerin profillerine göre elimizde daha iyi bir data olacak. Ona göre önümüzdeki yıl daha farklı bir karar verebiliriz.
- Önümüzdeki yıl için daha büyük bir tanıtım düşünüyor musunuz?
Tabi ki. En azından Türkiye'de bu fuara yönelik, nelerin iyi işlediğini, nelerin iyi işlemediğini daha iyi görmüş olduk. Hangi kanallar bizim işimize yaradı, hangi kanallar bize ziyaretçi getirdi hepsini çok iyi analiz etme şansımız oldu. Önümüzdeki sene de pazarlama çalışmalarına başlarken, oradaki geri dönüş analizini çok iyi yapıp
- 2017 için fuarda yerini ayıran oldu mu?
Oldu. Hatta fuar esnasında, bizim ön kayıt dediğimiz, bizimle kontrat yapan firmalar oldu.
- Ülkedeki terör olaylarından dolayı, yabancı ziyaretçilerin fuara katılımında bir endişe oldu mu? Katılıma etkisi nedir?
Bizim kontrolümüzde olan yabancı ziyaretçilerde herhangi bir iptal almadık. Tabi ki zor günlerden geçiyoruz. Hiç birimiz için kolay değil ama hayat devam ediyor. Sonuçta biz de yaptığımız işleri profesyonelce devam ettirmek zorundayız. Bize de tabi iptal edecek misiniz, erteleyecek misiniz gibi sorular geldi. Ancak bu ülkeye yatırım yapılmasının güvenli olduğunu göstermek adına hiç bir şekilde geri adım atmamız gerekiyordu. Bu kararımızda da doğru olduğumuzu gördük. Ben bizi çok etkilediğini düşünmüyorum. Ama tabi önümüzdeki günlerde, bir kaç analize bakarsak daha iyi anlayacağız ancak çok majör bir etkisi olduğunu düşünmüyorum.
- Son olarak eklemek istediğiniz bir şey var mı?
Bizim için tabi bu ilk sene olduğu için kıyas yapmak çok zordu. Bu tip bir fuar ilk defa yapılıyor. Tabi başka pazarlarda tecrübelerimiz bize bazı sinyaller veriyordu ama yine de Türkiye için çok özel bir durumdu. O anlamda bakarsak eğer, normalden çok fazla çalışmamız gerekti. Belli hedefler koymuştuk kendimiz ve müşterilerimiz için. Onların ötesinde gitmiş olduğumuzu görmek bizi mutlu etti. Umarım gelecek sene daha iyi yerde olacağız.
Gülcihan YELKENCİ/Emlakkulisi.com