Genel

Dedeman, Orta Doğu ülkelerinde büyümeyi hedefliyor!

Türkiye'de 45'inci yılını kutlayan Dedeman, 1966 yılında Ankara'da başladığı yolculuğuna bugün global bir oyuncu olma yolunda devam ediyor

Yurt içi ve yurt dışında 18 oteli olan Dedeman, özellikle Orta Doğu ülkelerinde büyümeyi hedefliyor. Şirketin ayrıca Avrupa başkentlerinde olma planları da var.

Turizm denilince akla gelen ilk markalardan Dedeman. Türkiye'de henüz büyük uluslararası otellerin tek tük varlığından söz edilirken 1966 yılında Ankara'da açtığı ilk 5 yıldızlı oteliyle başladı yolculuğu. Bugün 6 tanesi yurt dışında 12 tanesi de yurtiçinde olmak üzere 18 oteli var. 2008 yılında faaliyet gösterdiği otellerini yenileme çalışmalarına başlayan Dedeman, bunun için 30 milyon dolarlık bir yatırım yaptı, halen yenileme çalışmaları devam ediyor.

Türkiye'nin hızla sanayileşen ve gelişen illlerinde şehir otelleri yapmaya devam eden marka, aynı zamanda dikkatini Suriye, Irak, Suudi Arabistan, Türk Cumhuriyetleri ve Rusya'ya da odaklamış durumda. İki yıl içinde bu ülkelerde oteller açmaya hazırlanan Dedeman; emin adımlarla büyüyor. Özellikle çevre ülkelerde Dedeman markasının iyi tanındığını anla¬tan Dedeman Hotels& Resorts International CEO'su Tamer Yürükoğlu ile Dedeman'ın marka değerini ve gelecek planlarını konuştuk...

Dedeman markası nasıl doğdu, isim niye Dedeman seçildi

Bu hikayeyi grubumuzun kurucusu rahmetle andığımız Mehmet Kemal Dedeman'ın ağızdan aktarmak is¬terim: "Otel yapılırken birçok arkadaş, parlementerler, isim konusunda fikirler verdiler. Osmanlı padişahlarının saraylarının isimlerini teklif edenler oldu, başka teklifler de geldi. Bense bir isim icat ettim ve o ismi soyadı olarak da benimsedik.. "Dede", zaten ecdadımızdan kalan bir kelimeydi, ona sadık kaldım. Benim adım Mehmet, küçük oğlumun adı Murat, vefat eden oğlumun adı Ahmet Yaşar, annemin ve kızımın adları da Nazire... Bunların baş harflerini birleştirip "Dede"nin sonuna ekleyince "Dedeman" oldu. Böyle bir ismin yabancı dillerdeki telaffuzu da kolay olacaktı. Bütün aileyi toplayarak bu hususu onlara da danıştım. Ailem de "Dedeman" adını almamızı uygun bulunca hepimiz soyadımızı "Dedeman" olarak değiştirdik. Otelin adı da "Ankara Dedeman " oldu."

Dedeman'ın kuruluşundan bu yana büyümesini anlatır mısınız

İlk otelimiz olan Dedeman Ankara, 6 Haziran 1966 tarihinde hizmete girdi. Bu tarih aynı zamanda otelcilik şirketimizin kuruluş tarihi. Bu yıl kuruluşumuzun 45. yılını kutluyoruz. Ankara'da hizmete başladığımız ilk günden itibaren gerek yurt içinde gerekse yurt dışında hızla büyümeye devam ediyoruz. Dedeman Hotels & Resorts International olarak, yurt içi ve yurt dışında toplam 18 otelimiz var. 4 bin 300'e yakın misafir odamız, 22 bin kapasiteli konferans ve toplantı odalarımız var. Yurtdışında Suriye'de Şam, Halep ve Palmyra, Bulgaristan'da Sofya ve Filibe ile Özbekistan'da Taşkent dahil olmak üzere top¬lam 6 şehirde bulunuyoruz. Ülkemizde ise Ankara, İstanbul, Antalya, Konya, Rize, Erzurum, Gaziantep, Diyarbakır, Şanlıurfa, Kapadokya /Nevşehir'de hizmet veriyoruz.

Turizmde marka yaratmak, diğer sektörlere göre daha mı zordur Turizmde marka, şirkete ne katıyor

Kişiye özel hizmetlerin öne çıktığı sektörümüzde konukların kendilerini özel hissedebileceği ayrıcalıklı hizmetler, her türlü ihtiyaca cevap altyapı, farklı lezzetleri barındıran kaliteli yeme içme hizmeti, hizmet değerine uygun fiyatlandırma politikası gibi detaylar uluslararası bir marka olabilmek yolunda yapılması gerekenlerdir. Güçlü bir pazarlama ve satış ağınız olmalıdır, dünyanın her noktasından erişilebilinir olmalısınız. Uluslararası kabul görmüş bir marka olmak zorlu bir süreçtir, ancak doğru politikalar ve stratejiler uygulandığı takdirde başarı rahatlıkla yakalanabilmededir.Grup bünyesine geçtiğimiz yıl kattığımız 'Marka Yönetimi Birimi', zincirimizin marka bilinirliğinin artırılması, kalite standartlarının yükseltilmesi için çalışmalarını sürdürüyor.

Dedeman markasını farklı kılan ana özellikleri nelerdir Başarı getiren stratejinin arkasında neler var

"Geleneksel Dedeman Misafirperverliği" üzerine kurduğumuz değerlerimiz bizim için çok önemli. Bu nedenle de mutlu çalışanlar bizim olmazsa olmazlarımız arasında. Misafir memnuniyeti için önce çalışanlarımızın memnuniyeti ve işe bağlılıkları bizim başarı anahtarımız. Bu nedenle misafir memnuniyetini ölçümleme çalışmalarımızı çalışan memnuniyeti ile paralel götürüyoruz. Diğer bir faktör ise birlikte çalıştığımız iş ortaklarının, büyük emek harcayarak yapmış olduğu otelinin işletilmesi için Dedeman'ı tercih eden mal sahiplerinin güvenini kazanarak, başarılara birlikte imza atmak.

Geçmişi olan bir markaya sahipsiniz. Markayı yenileme ve döneme uydurma konusunda çalışmalarınız oluyor mu, olacak mı

Dedeman, Türk turizmine damgasını vurmuş bir kuruluş. Yapılan araştırmalarda otel isimi sorulunca akla gelen ilk üç markadan biri. Biz bunun değerini çok iyi biliyoruz ve bu güçlü markayı daha da güçlendirmek ve her geçen gün artan rekabet ortamına rağmen bu başarıyı artırmak için çalışmalar yapıyoruz. Bu çalışmalara Dedeman çatısı altında ikinci bir marka yaratarak yelpazemizi büyütmek de dahil.

Dedeman markasının geleceği için neler planlıyorsunuz Markayı gelecekte nerede görüyorsunuz

Türkiye'nin en köklü otel zinciri markası olarak Türk turizminin gelişmesinde başrolü oynayan öncü kuruluşlar arasında yerimizi aldık. Türkiye'de elde ettiğimiz bu başarıyı Türkiye ile ortak tarihi geçmişe sahip, ekonomik işbirliğimizin yanı sıra kültürel bağımızın bulunduğu ülkelerde otellerimizle sürdürmeyi planlıyoruz. Ortadoğu ve CIS ülkelerinin yanı sıra Avrupa'nın önemli başkentlerini de büyüme planlarımıza dahil ettiğimizi söyleyebilirim.
Ülkemizde ise sanayi, ticaret ve kültür turizmi açışından gelişmiş ve gelişmekte olan şehirlerimizde, yeni otellerimiz ile yer alacağız.

Yurt dışındaki büyüme hedeflerinizden biraz daha bahsedebilir miyiz

Şu anda yurt dışında Bulgaristan. Suriye ve Özbekistan'da 6 otelimiz var. Yine Suriye ve İran'da yapımı devam eden iki otelimiz var. Biz bu ülkelerde büyümek istiyoruz. Rusya ve Suudi Arabistan da hedef ülkelerimiz arasında. Açacağımız yeni otellerin yüzde 65'i yurt içinde gerisi yurt dışında olacak.

Geçen yıl ne kadarlık bir ciro elde ettiniz Bu yılki büyüme hedefiniz nedir

Geçen yıl 120 milyon dolarlık bir ciroya ulaştık. Bu yıl ise yüzde 15 büyüme ile 140 milyon dolarlık bir ciro hedefliyoruz.

"Avrupa başkentlerini inceliyoruz"

Dedeman, yakın coğrafyada tanınan bir marka ancak Avrupa'ya da açılmak istiyor. Bunun için Türkler'in de yoğun olarak yaşadıkları başkentler inceleniyor. Tamer Yürükoğlu, dünyanın birçok şehrinden teklifler aldıklarını söylüyor. Geçen aylarda Venedik'ten bir teklif aldıklarını açıklayan Yürükoğlu, "Bu teklifleri değerlendiriyoruz halen." diyor. Peki Türkiye'den turizmde global bir marka çıkabilir mi Dedeman'ın böyle bir planı var mı

Yürükoğlu, "Elbette çıkabilir. Türkiyede otelcilik, gerek tesis kalitesi gerekse iş gücü ve hizmet kalitesi açısından dünyada ön sıralarda yer almaktadır. Ancak global bir marka olmak için sadece bunlar yeterli değil. Global bir marka olabilmek için otel sayısı ve bunların coğrafi dağılımları da çok önemli" diyor. Dedeman'ın gelecek planlarında daha fazla ülkede hizmet vermek var. Ancak öncelikli hedef yakın coğrafyada etkin bir oyuncu olmak. Yürükoğlu bu konuda şunları söylüyor: "Öncelikle bulunduğumuz coğrafi bölgede markamızı yaygınlaştırarak daha güçlü hale gelmek ikinci adım olarak global bir zincir markası olma yolunda tüm çalışmalarımızı sürdürüyoruz."
Ekonomist