Demiryollarında özelleştirme için harekete geçildi!
Demiryollarında beklenen özelleştirme için harekete geçildi. Ciro artışı sağlayan havayolu modeli demiryollarına uygulanacak
Demiryollarının özel sektöre açılması için düğmeye basıldı. Hazırlanan yasa taslağına göre, demiryollarının özel sektöre açılmasında “havacılıkta” uygulanan model uygulanacak. Buna göre, Ulaştırma Bakanlığı bünyesinde bir Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü kurulacak. Altyapı hizmet sunucusu ise Demiryolları İşletmesi olacak. Altyapı kullanıcıları hem özel sektör hem de kamu olacak. Havacılıkta tekelin bitmesi ve rekabetin başlaması ile yolcu sayısının yüzde 488 arttığına dikkat çeken yetkililer, demiryollarında yolcu sayısında rekabetin başlaması ile artış bekliyor. Özelleştirme sonrası tüm ulaştırma kazalarını inceleyecek bağımsız bir kurul da oluşturulacak. Demiryolları için uzun yıllardır öngörülen özel sektöre açılma planı için çalışmalar tamamlanma aşamasına geldi. Hazırlanan yasa taslağının kısa süre içinde Meclis’e sunulması ve bu yasama yılı içinde çıkarılması hedefleniyor. Havacılıktaki ciro arttı Demiryollarında da havayollarında yaşanan sıçramalar görüleceği modeliyle hazırlanan yeni sisteme göre, Ulaştırma Bakanlığı bünyesinde bir Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü kurulacak. Bu genel müdürlük, demiryollarının güvenliği, sektöre girileceklere verilecek lisanslar ve sektördeki rekabetin sürdürülmesinden sorumlu olacak. Ayrıca olası kazalar için bağımsız bir “Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu” oluşturulacak. Bu kurul, sadece demiryollarındaki değil, havayolu, karayolu gibi tüm ulaşım ağlarında yaşanan kazaları incelemekle yükümlü olacak. Sektörün altyapı hizmetleri ise Devlet Demiryolları İşletmesi tarafından verilecek. Demiryolları tarafından verilecek hizmeti, hem kamu hem de özeldeki firmalar kullanacak. Demiryolu sektöründeki kamu ve özel sektörden altyapı kullanıcılarının Türktren AŞ adı altında şirketleşmesi öngörülüyor. Ancak şu an için isim konusunda bir netlik bulunmuyor. Yasa taslağının son rötuşlarının yapılmasının ardından hedef, bu yıl içinde demiryollarını özel sektörün de kullanımına açmak olarak belirlenmiş durumda. Yetkililer, havacılık sektöründe rekabetin başlamasının ardından yaşanan yolcu sayısı ve ciro artışlarının, demiryollarında da görülmesini beklediklerini belirtiyor. Alman demiryollarının yeniden yapılandırılmasıyla 1994-2007 arasında 115 milyar euro tasarruf sağlandığı vurgulanıyor. Radikal