Perakende

Demsa gelecek 3 yılda 200 mağazaya ulaşacak!

Demet Sabancı Çetindoğan ile eşi Cengiz Çetindoğan'ın Sabancı Holdingden ayrılıp Demsa'yı kurmalarının üzerinden 15 yıl geçti. Demsa, bu süreçte lüks perakendenin en önemli adreslerinden biri oldu.

Demet Sabancı Çetindoğan ile eşi Cengiz Çetindoğan'ın Sabancı Holdingden ayrılıp Demsa'yı kurmalarının üzerinden 15 yıl geçti. Demsa, bu süreçte lüks perakendenin en önemli adreslerinden biri oldu. Demsa Group Yönetim Kurulu Başkan Vekili Demet Sabancı Çetindoğan, 20 markaya ve 130 mağazaya ulaştıklarını söylüyor. Çetindoğan, gelecek üç yılda mağaza sayısını 200'e taşıyacaklarını da ifade ediyor. 


Sabancı Holding'ten 1999'da ayrılarak kendi yolunıı çizen Demet Sabancı Çetindoğan ile eşi Cengiz Çetindoğan'ın kurduğu Demsa, lüks perakendenin en önemli adreslerinden biri oldu. Demsa, Harvey Nichols, Brandroom, Michael Kors, DKNY ve Guess'in de içinde yer aldığı yaklaşık 20 markada 130 mağazaya ulaştı. Şirket, yeni getireceği markalarla önümüzdeki üç yıl içinde ise 200 mağazaya ulaşmayı hedefliyor. 



Demsa Group Yönetim Kurulu Başkan Vekili Demet Sabancı Çetindoğan, perakendenin yanı sıra turizm, gayrimenkul, sağlık ve medya sektörlerinde faaliyet gösteren Demsa'nın 2017'de Galeries Lafayette'yi getirmek üzere çalışmalar yürüttüğünü ifade ediyor. Çetindoğan, grup olarak pek çok markayı yakından takip ettiklerini ve önümüzdeki süreçte yeni markaları Türkiye'ye taşımaya devam edeceklerini ifade ediyor. Önümüzdeki süreçte marka satın alma veya ortaklıklara da açık olduklarını ifade eden Demet Sabancı Çetindoğan, sorularımızı aşağıdaki gibi yanıtladı: 


Demsa deyince akla ilk olarak lüks perakende geliyor. 2015 yılı için lüks pazarı açısından ne gibi gelişmeler bekliyorsunuz? 


2015'in genel olarak bir "bekle gör' yılı olacağı yönünde görüşler var. Bu gerçekleşse bile bizim sektörümüz yine de sanayi sektörüne, hizmet sektörüne göre daha ciddi bir büyüme kaydedecek. Biz kesinlikle kötümser değiliz. Lüks tüketim pazarının genel ekonomik yönelimlerden bağımsız olması beklenmez ama tam paralel bir ilerleme de söz konusu değil. Örneğin 2015'in bir seçim yılı olmasını biz olumsuz gelişme olarak kaydetmiyoruz. Belki Rusya-lJkrayna gerginliğinin sonuçlarını test edebiliriz ama Arap tüketicinin belli bir standardı koruyacağını görüyoruz. 20'15'te bizim iki büyük hedefimiz var. Birincisi yurtiçindeki talebin yurtdışına kaçmasını engellemek. İkincisi ise Batılı tüketicilerin alışveriş için Türkiye'yi seçme oranını artırmak. 


Talebin yurtdışına kaçmasını nasıl engelleyeceksiniz? 

Bunu yeni markalarla, yeni koleksiyonlar ve yeni sunumlarla sağlayacağız. 


Bu anlamda Türkiye'ye taşımayı planladığınız yeni marka var mı? 

Elbette. Bu süreç devam edecek.  Türkiye hızlı yol alsa da çok geriden geliyor. Milano, Paris, Londra, Berlin, Amsterdam, New York, Los Angeles gibi şehirlerde olan ne varsa yakın bir zamanda Türkiye'de de olacak. Bu noktada en yakın olarak gelecek yıl mart ayı gibi, Fransa'nın lüks çok katlı mağaza zinciri Galeries Lafayette'yi İstanbul Çamlıca'da Emaar Squire'de açmaya hazırlanıyoruz. 


Galeries Lafayette'de hedef mağaza sayısı nedir? 

Harvey Nichols gibi Galeries Lafayette de Türkiye'de iki tane olsun dedik. Biri Anadolu diğeri Avrupa yakasında olacak. Bizimki Berlin projesine benzeyecek. Paris'teki ile mukayese etmemeliyiz. 


Ne farkı olacak? 

Tabii büyüklük farkı olacak. Biraz daha Türk tüketicisinin sevdiği markalar olacak. 


Yıllık müşteri sayısı hedefi var mı? 

Anadolu Yakası'nda ciddi bir potansiyel olduğu fikrindeyiz. Trafikten dolayı, insanlar bir yerden bir yere gitmek istemiyor. Baktığınızda da mağazalar için Anadolu Yakası hep ikinci alternatif olmuş. Lüks marka anlamında bu bir ilk olacak. Net rakam vermek zor ama belli hedefimiz var. Mağazaya girecek tüketici istatistiklerine göre beklentimiz yüzde 95 yerli müşteri olacağı yönünde. 


Demsa olarak şu an kaç marka ve mağazaya ulaştınız? 

Getirdiğimiz markaların sayısı 20'yi aştı. Fransa, İngiltere, Amerika, italya olmak üzere dört ülke merkezli bu markaların Türkiye temsilciliğini yapıyoruz. 


Peki grubun büyüklüğü ne kadar? 2015 yılına ilişkin beklenti ve hedefleriniz neler? 

2014 bizim için marka bilinirliğimizin zirve yaptığı bir yıl oldu. Büyüme sürecindeki bir grup olarak Türkiye'nin yüzde 4 civarında kalan genel büyüme oranının oldukça üzerinde bir büyüme kaydettik. 


Net olarak ifade etmek gerekirse, ne kadarlık bir büyümeden söz ediyorsunuz? 

Yaklaşık yüzde 8-9 civarında bir büyüme oldu. Ancak bu oran planladığımız ve piyasanın potansiyelini yansıtan bir oran değildi. Çünkü Türkiye'de ve özellikle de İstanbul'da lüks tüketim konusunda ertelenen bir talebin varlığını görebiliyoruz. Bu sektör gelecek 10 yılda Türkiye'de dev adımlarla büyüyecek. Yüzde 2025'ler civarında büyüme oranlarına şahit olacağız. Bizim ihtiyacımız olan tek şey belirsizliklerin azalması. 


Ciroda nereye geldiniz? 

Önümüzdeki beş yıl için 1 milyar dolar hedefimiz var ve bu değişmedi. Fakat halka açık bir şirket değiliz ve o nedenle rakamlar konusunu yuvarlak geçmek istiyoruz. 


Bu yıl açmak istediğiniz mağaza sayısı nedir? 

Mağaza sayısından çok verimlilik önemli. Metrekare başına düşen satış miktarı, servis kalitesi, iade oranları önemli göstergeler. İş mağazayı açtıktan sonra başlıyor. Bizim de bu alandaki deneyimimiz 15 yıla yaklaştı. Artık bu işte tecrübemiz olduğunu düşünüyorum. Mağaza sayısından bakıldığında ise lükste çok fazla mağaza olmaz. Bizim hedefimiz 130 olan mağaza sayımıza bu yıl sekiz yeni adres daha eklemek. Üç yıl sonra ise toplamda 200 mağazaya ulaşmayı planlıyoruz. 



Ekonomist