Genel

DiaSA 20 milyon dolar yatırıp 150 mağaza daha açacak

Yıl sonuna kadar yüzde 13 büyümeyi hedeflediklerini belirten DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez, 640 olan mağaza sayısını franchise'larla birlikte 790'a çıkaracak

İndirim süpermarket zinciri DiaSA, bu yıl 100'ü franchise olmak üzere toplam 150 Dia- SA mağazası açmaya hazırlanıyor. 1999 yılında Türkiye pazarına giren süpermarket zincirinin toplam 640 süpermarkete ulaştığını kaydeden DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez, 2008'de yüzde 14 büyüyerek 683 milyon lira ciro elde ettiklerini söyledi. Gonzalez, 20 milyon dolarlık yatırım bütçesiyle bu yılki büyüme hedeflerini yüzde 13 olarak belirlediklerini kaydetti.

ZENGİN DE TASARRUF YAPAR
'İndirim mağazaları alt gelirlere hitap ediyor' anlayışına karşı olduğunu dile getiren Gonzalez, "Fiyat yönünden daha hesaplı olduğu için indirim mağazaları alt gelirle özdeşleştiriliyor, bu yaklaşım doğru değil. Kriz nedeniyle tüketiciler gelir düzeyleri ne olursa olsun tasarruf etmek istiyor. Bunun sonucunda 'en uygun fiyatla, en iyi ürün' arayışı önem kazanıyor. O yüzden bu aslında rasyonel bir alışveriş. Kaliteyi daha ucuza alma trendi tüm kesimlerde artıyor. Kriz 'yalnızca yoksullar tasarruf yapar' anlayışını yıkıyor. Belki inanmayacaksınız ama şaşırtıcı bir biçimde Etiler mağazamız en az Gültepe'deki mağazamız kadar iyi satış yapıyor" dedi.

TÜRKİYE'DE ALIM GÜCÜ VAR
Türkiye'nin gelişen pazarlar arasında çok iyi konumda olduğunu belirten Gonzalez, "Türkiye'de alım gücü var. Çin gibi çok nüfusa sahip olup da alım gücü yoksa bu pek bir şey ifade etmeyebilir" dedi. Çin pazarına 2008 yılında girdiklerini belirten Gonzalez, Dia'nın Çinli teknik ekibinin Türkiye'de eğitim gördüğünü söyledi. DiaSA'nın 2010'dan itibaren 'Dia clubcard' çıkartarak müşterilerine avantajlar sunacağını kaydeden Gonzalez, müşteri fişlerinden elde ettikleri verilere göre ortalama sepet fiyatının 8- 10 lira arasında olduğunu söyledi. Gonzalez, kart uygulaması ile kişi başı ortalama harcama bilgilerini daha net tespit edebileceklerini söyledi.
Sabah

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Türkiye'de orta sınıf 'güçlü' dedi krizde 150 mağaza açıyor
 
DiaSA, Türkiye'deki en büyük yatırımını kriz döneminde yapacak. Bu yıl 150 mağaza açacaklarını söyleyen DiaSA Genel Müdürü Somoza: Herkes yatırım için Çin'den, Brezilya'dan bahsediyor, fakat Türkiye'nin orta sınıfı bu ülkelere göre daha güçlü, piramit daha adil

Türkiye'de 200'ü bayii mağazası olmak üzere toplam 630 mağazaya ulaşan DiaSA İndirim Marketleri, pazara girdiği yıldan bu yana en büyük yatırımını kriz döneminde yapacak. 2009 yılında 100'ü bayilik yöntemiyle olmak üzere, toplam 150 mağaza açacaklarını, verimsiz 50 mağazayı ise kapatacaklarını söyleyen DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzales Somoza, 'Yıl sonunda mağaza sayımız 700'ün üzerine çıkacak. Mevcut mağazalarımızda yapacağımız düzenlemelerle birlikte toplam 20 milyon TL'lik yatırımı hayata geçireceğiz. Bu DiaSA'nın şimdiye kadar Türkiye'de yaptığı en büyük yatırım' açıklamasında bulundu.

Türkiye, Çin'den daha tatminkar

11 yıl önce Türkiye'ye gelerek, pazarı araştıran ve ilk DiaSA mağazasını açan Fernando Gonzales Somoza, o döneme göre Türk perakende pazarının çok daha organize ve rekabetçi olduğunu belirtti. Somoza, şöyle devam etti: 'Bence Türkiye'de perakende sektörünün inanılmaz bir potansiyeli var. Herkes yatırım için Çin'den, Brezilya'dan bahsediyor, fakat Türkiye'nin 'orta sınıfı' bu ülkelere göre çok daha güçlü. Çin'de zenginler çok zengin fakat yoksul kesim de aşırı fakir. İki kesim arasındaki uçurum çok yüksek. Dolayısıyla Türkiye pazar olarak çok daha tatminkar.  Ayrıca Türkiye'nin yasal altyapısı da perakende açısından daha tahmin edilebilir ve istikrarlı. Diğer gelişmekte olan ülkelerle karşılaştırıldığında Türkiye'nin perakendedeki potansiyeli kıyas kabul etmez.

Türk girişimci Avrupalı'dan çok daha istekli ve başarılı

Dİa'nIn dünyada 6 bin 300 mağazası bulunduğunu, bunlardan bin 500'ünün franchise olduğunu ifade eden Somoza şöyle devam etti: Türkiye franchise açısından en karlı pazarlardan biri. Ayrıca Türkiye'de girişimcilik ruhunun da çok fazla olduğunu söyleyebilirim. Avrupa ile kıyaslandığında Türk girişimciler çok daha istekli ve başarılı.

Zengin de tasarruf ediyor, Etiler'de yok satıyoruz

DiaSA'da sepet başına harcamanın 8-10 lira seviyesinde olduğunu, kriz nedeniyle ortalamalarda düşüş yaşamadıklarını vurgulayan Somoza, 'Müşteri profilimiz çok ilginç. Kimsenin beklemediği bir şekilde en iyi iş yapan mağazalarımızdan biri Etiler. Bizi bile şaşırtacak kadar inanılmaz satışlar yapıyor. Ama öte yandan Gültepe mağazamızda da durum çok iyi. Yani sadece gelir düzeyi düşük aileler tasarruf etmeye dikkat ediyor diye düşünmemek lazım' şeklinde konuştu. 

Hızlı koşup BİM marketi geçeriz

İndirimli perakende pazarında BİM'in ilk, DiaSA'nın ikinci sırada yer aldığını vurgulayan Somoza, Dia'nın girdiği her pazarda liderlik hedefediğini, Türkiye'de de hızlı koşup, BİM'i geride bırakmayı planladığını belirtti. 2008 yılını 683 milyon lire ciro ile kapattıklarını ifade eden Somoza, 'Bu yıl ciromuzu yüzde 10-14 seviyesinde artırmayı hedefliyoruz. Bu rakam geçen sene de böyleydi. Genelde çift haneli rakamlarla büyüyoruz'diye konuştu.
Akşam

`Tasarrufu düşük gelirli yapar' fikri krizle bitti

İndirimli market zinciri DiaSA'nın Genel Müdürü Somoza, krizde Türkiye'de tüm gelir gruplarının tasarrufa yöneldiğini, Gültepe ve Etiler mağazalarının aynı satışı yaptığını söyledi

İspanyol indirim marketler zinciri Dia ile Sabancı Holding'in Türkiye'deki indirim marketleri zinciri DiaSa'nın Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, ekonomik krizin `yalnızca düşük gelirli tasarruf yapar' anlayışını yıktığını söyledi. Somoza, "Şaşırtıcı bir biçimde Etiler mağazamız en az Gültepe'deki mağazamız kadar iyi satış yapıyor" dedi.
Türkiye'de perakende sektörünün krizin etkilerini Fransa ve İspanya'daki gibi yaşadığını söyleyen Somoza, Türk tüketicilerin gelir düzeyleri ne olursa olsun tasarruf etmek istediğini gözlemlediğini belirtti.
En uygun fiyatla, en iyi ürün arayışının özellikle son dönemde önem kazandığını belirten Somoza kriz dönemlerinde indirim marketlerinin hızlı büyüme içine girdiklerini belirterek, "2008'de ciromuz yüzde 14 büyümüştü. Bu yıl yine yüzde 14 civarı büyüme hedefliyoruz. Private label ürünler (market markaları) her ülkede olduğu gibi burada da öne çıkıyor. Toplam ciromuz içinde market markalarının ağırlığı yüzde 42 - 44 arası değişiyor. Ancak kriz nedeniyle market markaları son bir yılda 6 - 6.5 puan arttı" dedi.

Türkiye, Çin'den tatminkâr
Dia'nın İspanya, Fransa, Portekiz, Yunanistan, Türkiye, Arjantin, Brezilya ve Çin olmak üzere 8 ülkede bulunduğunu belirten Somoza, Türkiye'nin diğer gelişmekte olan ülke pazarlarıyla farkını ise şöyle anlattı:
"Herkes Çin'den, Brezilya'dan bahsediyor. Fakat Türkiye'nin `orta sınıfı' bu ülkelere göre çok daha güçlü. Mesela Çin'de çok zengin var. Ama kalan kesim çok fakir. Alışveriş potansiyeli yok. Türkiye ile kıyaslanamaz. Ayrıca Türkiye'nin yasal altyapısı da perakende açısından daha tatmin edici."
DiaSa'da sepet başına harcamanın 8 - 10 TL olduğunu söyleyen Somoza, bu rakamın geçen sene de aynı olduğunu, krizle değişmediğini kaydetti.

20 milyon lira yatırım
Somoza, Türkiye'de indirim marketler zinciri arasından BİM'in ardından ikinci sırada yer alan DiaSa'nın 2008 yılını 683 milyon TL ciroyla kapattığını belirtti. Somoza, şöyle devam etti:
"Halen Türkiye'de Marmara ve Ege bölgelerinde 200'ü franchise (bayi) olmak üzere 630 mağazamız var. Bu yıl 100'ü franchise, toplam 150 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz. Dia, dünyada franchise (bayilik) veren tek indirimli marketler zinciri. Bu yıl daha önce hiç olmadığı kadar büyük parayı Türkiye'ye yatıracağız. 2009 yatırım bütçemiz 20 milyon lira. Bu yatırım bütçesiyle 50 yeni mağaza açacağız ve mağazaların bazılarını da yenileyeceğiz."
Milliyet

DiaSa: Krizden etkilenmedik, hem büyüyeceğiz, hem çok yatırım yapacağız

Krizde 'en uygun fiyatla, en iyi ürün' arayışının arttığını belirten DiaSa Genel Müdürü Somoza, 'Bu yıl Türkiye'ye büyük para yatırıp, 50 mağaza açacağız. Yatırım bütçemiz 20 milyon TL' dedi

İspanyol indirim marketler zinciri Dia ile Sabancı Holding'in Türkiye'deki indirim marketler zinciri DiaSa krize meydan okuyor. DiaSa Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, "Bu yıl daha önce hiç olmadığı kadar büyük parayı Türkiye'ye yatıracağız. 2009 yatırım bütçemiz 20 milyon TL" dedi.

`Tüketici tasarruf ediyor'
DiaSa bu yatırım bütçesiyle 50 yeni mağaza açacak ve kendisine ait eski mağazaların bazılarını da yenileyecek. Gonzalez Somoza'ya göre, Türkiye'de perakende sektörü krizin etkilerini bir Fransa, bir İspanya'daki gibi yaşıyor. Yani tüketiciler gelir düzeyleri ne olursa olsun tasarruf etmek istiyor. Bunun sonucunda `en uygun fiyatla, en iyi ürün' arayışı önem kazanıyor. Somoza, bu nedenle kriz dönemlerinde indirim marketlerinin hızlı büyüme içine girdiklerini belirterek, şunları söyledi:

`Çift haneli büyüyeceğiz'
"2008'de ciromuz yüzde 14 oranında büyümüştü. Bu yılki hedefimiz de çift haneli büyümek, yani yine yüzde 14 civarında bir büyüme hedefliyoroz. Hem ulusal markaları, hem de tüketici için iyi bir alternatif olan private labelları (market markaları) uygun fiyatlarla sattığımız için müşteri sayımız arttı. En uygun fiyatla, iyi kaliteli ürün, private labeller her ülkede olduğu gibi burada da öne çıkıyor. Toplam ciromuz içinde `private label'ların ağırlığı bugün yüzde 42-44 arasında değişiyor. Kriz nedeniyle son bir yılda 6-6.5 puanlık bir artış var."

`Etiler'de işler arttı'
Krizin `yalnızca yoksullar tasarruf yapar' anlayışını yıktığını belirten Somoza, "Belki inanmayacaksınız ama şaşırtıcı bir biçimde Etiler mağazamız en az Gültepe'deki mağazamız kadar iyi satış yapıyor. Ürün yelpazesini mağazanın bulunduğu noktadaki müşteri taleplerine göre belirliyoruz" diye konuştu.

Türkiye'de indirim marketler zinciri arasında BİM'in ardından ikinci sırada yer alan DiaSa, 2008 yılını 683 milyon TL ciroyla kapattı. Halen Türkiye'de Marmara ve Ege bölgelerinde 200'ü franchise (bayi) olmak üzere toplam 630 mağazası var. Bu mağazaların 400 kadarı Marmara, 200'ü ise Ege bölgesinde. Şirket bu yıl 100'ü franchise olmak üzere toplam 150 yeni mağaza açmayı hedefliyor. Dia, dünyada franchise (bayilik) veren tek indirimli marketler zinciri. Bu politika Türkiye'de DiaSa için de geçerli.

Franchise (bayi) olarak mağaza açmak isteyenler DiaSa'ya  bir kerelik 5 bin TL franchise ücreti yatırıyor. Yapacakları mağaza yatırımı da 80 ile 100 bin TL arasında değişiyor. Franchiselar sisteme dahil olduktan sonra DiaSa'nın bilgi birikiminden, lojistik imkânlarından yararlanıyorlar. Malları DiaSa'dan uygun fiyatla temin edebiliyorlar. Ancak meyve ve sebzeyi daha uygun filyatla bulabilirlerse istedikleri yerden temin etme özgürlükleri var. (Radikal)

`Çin pazarı Türkiye ile kıyaslanamaz bile'
Fernando Gonzalez Somoza, Türkiye'deki perakende pazarını diğer gelişmekte olan ülke pazarlarıyla şöyle karşılaştırdı: "Herkes Çin'den, Brezilya'dan bahsediyor, fakat Türkiye'nin `orta sınıfı' bu ülkelere göre çok daha güçlü, dolayısıyla pazar olarak çok daha tatminkâr. Mesela Çin'de çok zengin vardır ama kalan kesim çok fakirdir, perakende açısından alışveriş yapacak potansiyeli yoktur. Türkiye ile kıyas kabul etmez. Ayrıca Türkiye'nin yasal altyapısı da perakende açısından daha tahmin edilebilir ve istikrarlı."

`Harcamalar değişmedi'
DiaSa'da sepet başına harcamanın 8-10 TL olduğunu belirten Fernando Gonzalez Somoza, bu rakamın geçen sene de böyle olduğunu, krizle birlikte değişmediğini kaydetti. 1500-1800 arasındaki ürün çeşidinde çok büyük artış olmadığına dikat çeken  Somoza, "Ürün çeşitliliğimiz çok büyük miktarda artmamasına rağmen iki haneli büyümüşsek kriz yılında müşteri sayımız artmış demektir. Bu yıl da müşteri sayısında artış bekliyoruz. Daha önce hipermerkete gidip çok alışveriş yapanların bir kısmı bize gelmiş, daha sık alışveriş yapar olmuşlar" dedi. Somoza, hedeflerinin BİM'i geçip liderliğe oturmak olduğunu da ifade etti.
Dia, dünyada Türkiye dahil sekiz ülke de var. Bunlar pazara giriş sırasına göre İspanya, Fransa, Portekiz, Yunanistan, Türkiye, Arjantin, Brezilya ve Çin. Dia Türkiye'de ilk mağazayı 1999 yılında İstanbul Ümraniye'de açmış. Somoza da o tarihlerde Türkiye'ye gelip pazar araştırması yapan ekipteymış. Türkiye'de kurulan DiaSa o kadar başarılı olmuş ki, Ticaret Direktörü Dr. Yonca Boyacı Eldener, "Dia 2008 yılında Çin'e girdi. Açılıştan önce Çin'den geldiler burada bizden eğitim aldılar" dedi.

`Değişim inanılmaz!'
2008 yılının temmuz ayında Türkiye'ye gelen Somoza, her gün iki saat Türkçe dersi alıyor. DiaSa Genel Müdürü Somoza, perakende sektörü ve İstanbul'daki değişimi `inanılmaz' sözcüğüyle tanımlıyor.
İspanya'nın başkenti Madrit'te Real Madrit'in ünlü Bernabue Stadı'nın çok yakınında oturuyor ve ülkesinde bu takımın taraftarı. Türkiye'de ise, Fenerbahçe'yi tutan Somoza bu durumu "Sabancı Perakende Grup Başkanı Haluk Dinçer Fenerbahçeli, ben de  Fenerbahçeliyim!" diye özetliyor.
Radikal