İhale

Doğalgazın gelmesiyle Adalar kıymetlendi!

Doğalgazın gelmesi ile ısınma sorunu çözülen istanbul'un Adalar ilçesi artık kışın da oturulabilecek konuma geldi

İstanbul'un yanı başındaki Adalar ilçesine projeksiyon tuttuk. 'Hangi adada, kaça ev alınır, hangi fiyatla arsa bulunur, nasıl inşaat yapılır' sorularına yanıt aradık.

Doğal güzelliği ve sakin atmosferinin yanı sıra İstanbul'a en yakın sayfiye yer olması nedeniyle adalar, şehrin gürültüsünden bunalanların tercih sırasında daima ilk sıralarda yer alıyor.

Deprem riski nedeniyle bir dönem gözden düşse de son yıllarda adalar adeta yeniden keşfediliyor. Özellikle İstanbul'a bir adım ötedeki sakin atmosferi, doğasıyla odağı olan Büyükada, Burgaz, Kanalı ve Heybeli gibi adaların bu özelliklerine son birkaç yıldır doğalgazın gelmesi ve ulaşım imkanlarının artması da eklenince cazibesi iyice artmış durumda. Marmara Denizi'ne kümeleşmiş bulunan İstanbul Adaları, dokuz adadan oluşuyor. Büyükada, Heybeliada, Burgazadası, Kınalıada ve Sedefadası'nda yerleşim bulunuyor. Yassıada, İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi tarafından kullanılırken, Kaşıkadası özel mülk, Sivriada ve Tavşanadası ise meskûn olmayan, yani yerleşim olmayan adalar olarak bu grupta yer alıyor.

Vapur seferleri değerini arttırdı
 
Adalar'ın asıl cazibesi 1846'dan itibaren ise Eminönü ve Kadıköy'den düzenli vapur seferlerinin başlaması ile yakalandı. Bu süreç içerisinde, İstanbul'un zenginleri, azınlıklar ve yabancı uyruklular Adalar'ı bir sayfiye yeri haline getirerek, Adalar'ın bugünkü "kimliğini" kazanmasında önemli pay sahibi oldular.

Adalar, özellikle yaz aylarında yoğun bir iç turizm patlamasına mekan oluşturuyor. 2000 yılı nüfus sayımına göre, Büyükada'da 7 bin 335, Heybeliada'da 5 bin 529, Burgazada'da bin 578 ve Kınalıada'da 3 bin 318 olmak üzere toplam 17 bin 760 kişi olan Adalar nüfusu, kış aylarında 13-14 binlere kadar düşüyor. Adaların nüfusu temmuz ve ağustos aylarında ise tepe noktasına ulaşıyor. Bu aylarda, toplam nüfus 150 bine kadar çıkıyor. Bu sayıya hafta sonları ve tatil günlerinde ise 20 bin civarında günübirlik ziyaretçi ekleniyor.
Yazlıkçı olarak adalara gelip kendi konutlarında ya da kiralık konutlarda kalanların çoğunu, İstanbul'da çalışan ve gelir düzeyi yüksek olan işadamları, politikacılar, bürokratlar ve sanatçılar oluşturuyor. Yazlıkçı olarak adalarda müslüman nüfusun yanı sıra, museviler, Ermeniler, Süryaniler ve Rumlar da yaşıyor.

Ruhsat almak zor

Adalar İlçesi'nde yaklaşık 20 bin civarında konut, 2 bin 500 civarında da işyeri bulunuyor. Adalar'daki konutların yüzde 90'a yakın kısmı yazlık olarak kullanılıyor. Bunun dışında Adalar'da toplam 899 adet "tarihi eser" niteliğinde yapı yer alıyor.

Ada evleri, konakları ve köşkleri ahşap, kagir ya da ikisinin karışımı yapılardan oluşuyor.

1994 yılında onaylanan ve halen geçerli olan 1/5000 ölçekli nazım imar planına göre, Adalar arazisinin büyük bir kısmı "Kentsel ve Doğal Sit Alanı "nda kalıyor. Bu nedenle Adalar'da inşaat ruhsatı alınabilmesi için, Adalar Belediyesi'nin yanı sıra, İstanbul 3 no'lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun da izninin alınması gerekiyor. Konut imarı olan arsalar üzerinde genel olarak, yüksekliği 6,50 metre olan iki katlı yapıların, sokak siluetine uyum sağlayacak şekilde inşa edilmesi gerekiyor. Adada inşaat ruhsatı alabilmek, bazen, oldukça vakit alıyor. Bu nedenle 2006 yıl başından bu yana Adalar Belediyesi tarafından verilen inşaat ruhsatı sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor.

İnşaat maliyeti yüksek

Adalar'da yerleşim bölgesi, orman alanları ve deniz ile çevrelenmiş bulunduğundan, boş arsa sayısı da oldukça az. İskâna açık alanlarda, kentsel alanların yüzde 5'i oranında boş arsa bulunuyor. Arsalar çoğunlukla yerleşik alanlarda, binaların yok olmasıyla ortaya çıkan genellikle 200-500 metrekare, maksimum bin 500 metrekareye kad çıkabilen büyüklükteki imarlı arsalardan oluşuyı Merkezden uzak tepelerde yer alıp, ulaşım zorh nedeniyle pek talep görmeyen az sayıdaki alanla da bulunuyor. Yüksek inşaat maliyetleri sebebiyl de arsa satışı güç olup, arsalar piyasada çoğu zaman, emlak rayiçlerinden düşük fiyatlardan işlem görüyor. Adalar genelinde fiyatlar, konum manzara faktörlerinin yanı sıra arz-talep dengesi göre belirleniyor. Deprem ve fay hatları ile ilgili ufak bir söylenti, Adalar'da fiyatların değişmesine sebep oluyor. Adalar'da son dönemde gayrimenkul satın alan kişiler, öncelikle, deprem yönetmeliğine uygunluk, deniz manzarası, ferahlık ve masraflı olmama gibi ölçütlere dikkat ediyor.

Taşıma işi nasıl yapılıyor?

Adaya taşınma işlemi, Maltepe'den hareket eden çıkarma gemileri tarafından taşınan kamyonlar vasıtası ile sağlanıyor. Fakat, Adalar'da motorlu taşıt yasak olduğu için, 2 gün öncesinden kaymakamlıktan izin almak gerekiyor. Aynı işlem, inşaat yapmak için adaya malzeme getirmek isteyenlere de uygulanıyor. Adada yalnızca kamu kurumlarına ait çöp kamyonu, itfaiye, cankurtaran, makam aracı gibi motorlu taşıtlar bulunuyor. Hafriyat malzemelerinin ve diğer malzemelerin taşınmasında at arabalarından faydalanılmakta, bu durum oldukça maliyetli olmaktadır. Adalar'da inşaat yapma maliyetinin, İstanbul'un herhangi bir yerinde yapılacak bir inşaata göre, taşıma maliyeti sebebiyle yüzde 100 daha fazla olduğunu belirtmek gerekiyor.
Mortgage Market