Doğuş Grubu Mandalina Marina'yı işletecek!
Doğuş Grubu Hırvatistan'da dev yatlara hizmet verecek marinanın temelini attı. Hırvat NCP ile ortak işletilecek Mandalina Marina'ya ilk etapta 20 milyon euro yatırılacak
Türkiye'de kendi inşa ettiği iki marina ile faaliyet gösteren Doğuş Grubu yurtdışındaki ilk marina inşaatına başladı. Hırvatistan'ın Sibenik kentindeki Mandalina Marina'ya süper yatların yanaşabilmesi için 20 milyon euro ek yatırım yapılacak. Halen 350'si deniz, 50'si kara olmak üzere 400 yat kapasite ile hizmet veren Mandalina Marina&Yat Club temeli atılan ek tesislerle birlikte toplam kapasitesini 480'e yükseltecek. Projenin tamamlanması ile marinada 100 metre boya kadar mega yatlara hizmet verilebilecek. Yeni resepsiyon binası ve charter ofisi gibi ilave üniteleri de içeren yatırım Hırvatistan'ın ilk mega yat marinası olacak. Ek tesisler 2011 Haziran ayında hizmete girecek. Marinanın kara tesislerinde yer alacak 400 yataklı beş yıldızlı otel ve yat kulüp için de ayrıca 40 milyon euro harcanacak.
58 MARİNA VAR
Geçen yıl Hırvat NCP şirketiyle imzaladığı ortaklık anlaşmasıyla Sibenik'te yer alan marinanın hem hissedarı, hem işleticisi hem de geliştiricisi olan Doğuş Grubu'nun CEO'su Hüsnü Akhan, temel atma töreninde "Kıyı uzunluğu 8 bin 333 kilometre olan Türkiye'de yatçılık pazarının büyüklüğünün 2.5 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Marinacılık kara turistine göre 20-30 kat daha fazla para bırakıyor. Türkiye'de turizm gelirlerinin yüzde 11.36'sı yat turizminden elde ediliyor. 1185 adaya sahip Hırvatistan'da ise 16 bin 848 bağlama kapasitesine sahip 58 marina var. Ülkede 2019 yılına kadar 15 bin teknelik kapasite artırımı gerekiyor" dedi. Dalaman projesinin inşaatına da bu yıl başlayacaklarını anlatan Akhan, 1997'de özelleştirmeden aldıkları Turgutreis, Didim ve Dalaman marinalarınının hayata geçmesi için uzun yıllar beklediklerini belirterek, "2003'te Turgutreis, 2009'da Didim için düğmeye bastık. Dalaman'ın inşaatına ise henüz başlayamadık. Ve bu süreçte Antalya ve Bodrum yatırımlarından da vazgeçtik" dedi.
İstanbul'a 11 marina planı
İstanbul Boğazı'nda yapılması planlanan İSPARK'ın 11 adet marinası için Doğuş Grubu'nun teklif verdiğini açıklayan Akhan, "Belediyenin İstanbul'da yaşanan marina sıkıntısına alternatif çözüm olarak sunduğu 'tekne parkı' için hâlâ somut bir adım atılamadı. Aslında Türkiye'de marina yapmak da sanıldığı kadar kolay bir iş değil. 6 bakanlık, 21 genel müdürlükten izin alınması gereken marina projelerinde yatırımcılar yine de en büyük desteği DHL'den görüyorlar. Biz marinaların belli bir rota üzerinde olmasına dikkat ediyoruz" diye konuştu.
TURGAY NOYAN/Sabah
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Sibenik´te megayat limanına soyundu yeni marinalar için kolları sıvadı
Doğuş Holding, geçen yıl NCP Grubu´yla ortak olduğu Hırvatistan´daki Mandalina Marina´nın 20 milyon Euro´luk ek yatırımın temelini attı. Marina bölgenin ilk megayat limanı olacak. Doğuş Holding CEO´su Hüsnü Akhan, Türkiye ve Hırvatistan´da marina yatırımı arayışını sürdüreceklerini söyledi.
D-MARİN markasıyla marinacılık alanında faaliyet gösteren Doğuş Holding, geçen yıl ortak olduğu Hırvatistan´ın Sibenik şehrindeki Mandalina Marina´nın 20 milyon Euro´luk ek yatırımının temellerini attı. Hırvat NCP Grubu´nun 400 yat kapasiteli marinası bu yatırımla megayatlara hizmet verecek. Bölgenin ilk megayat limanını inşa ettiklerini söyleyen Doğuş Grubu, D-Marin markasıyla bölgesel liderliği hedefliyor. Doğuş Grubu CEO´su Hüsnü Akhan, marinacılığın geleceği olan bir sektör olduğunu belirterek, hem Türkiye´de hem de Hırvatistan´da marina yatırımı arayışlarını sürdüreceklerini söyledi.
Otel ve AVM de olacak
Mega yat marinası yatırımının yanında Mandalina Marina içinde sosyal yaşam projesi planladıklarını ifade eden Akhan, şunları söyledi: "Marinanın arkasındaki 50 dönümlük arazi üzerine beş yıldızlı 200 odalı bir otel, 25-30 villa ve bir de alışveriş merkezi de inşa edeceğiz. Bu yatırım da 40 milyon Euro´yu bulacak. Marinacılıkta sadece bağlama hizmeti değil, sosyal olanaklar ve konaklama gibi hizmetler de çok önemli."
Hırvatistan´da iki görüşme
Akdeniz´de dolaşan 700 bin tekneye karşılık bu bölgede bağlama kapasitesinin 500 bin olduğunu belirterek havza potansiyele dikkati çeken Hüsnü Akhan, şöyle konuştu: "Hırvatistan Akdeniz havzasında giderek etkinliğini artıran bir pazar. Turizm alanında yeni fırsatlara bakıyoruz. İki marina projesi için de görüşme yapıyoruz. Hırvatistan´da yasal mevzuat yeni yeni şekilleniyor. Sahil şeridinde 16 bin bağlama kapasitesi var ve 2019 yılına kadar 15 bin tekne kapasite artırım planı bulunuyor. Bunun dışında Yunanistan´da da uygun bir yer arıyoruz."
İstanbul´da iki yer baktı
Türkiye´deki yatırımlarına da değinen Akhan, şu bilgileri verdi: "Turgutreis ve Didim´e 110 milyon doların üstünde yatırım yaptık. Dalaman için de 100 milyon dolarlık yatırım planlıyoruz. Port Göcek´in ise önümüzdeki haftalarda yönetimini devralacağız. Yaklaşık 15 bin bağlama kapasitesi bulunan Türkiye´de D-Marin markası ile sektörde yüzde 19.6 payımız olacak. Türkiye´de birkaç noktada daha olmak istiyoruz. İstanbul´da da baktığımız 2 bölge de var."
Akdeniz´de marina sayıları
İtalya: 380
İspanya: 96
Hırvatistan:56
Türkiye: 38
Yunanistan: 19
Bürokrasiye karşı bağışıklık kazandık
TÜRKİYE´de marina açmak için alınan izin süreçlerinin zorlu olduğunu ve sürenin uzadığını anlatan Hüsnü Akhan, şunları söyledi: "Örneğin 1997´de Didim, Turgutreis ve Dalaman özelleştirmelerini aldık. D-Marin Didim´i 2003´te, Turgutreis´i ise 2009´da açtık. Dalaman için bekliyoruz. Antalya ve Bodrum yatırımlarından da vazgeçtik. Ancak, bürokrasiye bağışıklık kazanıyorsunuz. Doğuş Grubu olarak Türkiye´de yatırım düşüncemizden vazgeçmedik. Türkiye´yi yatırım yapılabilir seviyede tutmak için çaba gösteriliyor."
38 marina 2.5 milyar dolar yaratıyor
38 marinanın hizmet verdiği Türkiye´de yatçılık sektörünün toplam büyüklüğünün 2.5 milyar dolara ulaştığının altını çizen Hüsnü Akhan, grup olarak geleceği bu sektörde gördüklerini ifade etti. Yat turistinin kara turistine oranla 20-30 kat daha fazla harcama yaptığını kaydeden Akhan, Türkiye´de yat turizminin toplam turizm gelirlerinin içinden yüzde 11.3 pay aldığını da ifade etti.
Teknede trendler değişiyor, büyük boya geçiş başladı
DOĞUŞ Grubu CEO´su Hüsnü Akhan, dünyada marinacılığın yat inşa sektörüyle birbirini tetiklediğini belirterek, sektörde trendlerin değişmeye başladığını söyledi. Alkan, artık yelkenlilerden motoryata geçiş olduğunu belirterek, şu bilgileri verdi: "Kısa boylu teknelerden de büyük teknelere akım var. 2010´da 24 metreden uzun 8 bin tekne suya indirilecek."
Türkiye´de yeterli mürettebat bulunmuyor
TÜRKİYE´de hemen hemen her sektörün sorunlarından biri olan kalifiye eleman sıkıntınsın yatçılık alanında da şiddetle yaşandığını kaydeden Hüsnü Akhan, "Yat mürettebatında eksikliklerimiz var. Türkiye´de yerli yabancı yatlara bakıyorsunuz, hep yabancı mürettebat. Türk çalışan bulmak zor. Yani bu alanda çalışmak isteyeni fırsatlar bekliyor" dedi.
Meltem KARA/Hürriyet
Doğuş denizden Hırvatistan´a açıldı
Marina yatırımlarında Türkiye´de edindiği tecrübeyi yakın bölgeye taşımayı hedefleyen Doğuş, işe Sibenik´ten başladı. Doğuş grubu Yunanistan ve Karadağ´ı marinada takibe aldı
Türkiye´de kendi inşa ettiği iki marina ile faaliyet gösteren ve bu alanda yeni yatırımlara hazırlanan Doğuş grubu, Hırvatistan´ın Sibenik kentinde Hırvat NCP şirketi ile birlikte marina inşa edecek. Dalmaçya bölgesinin önemli liman kenti Sibenik´teki Marina Mandalina´ya mega yatların yanaşabilmesini sağlayacak 20 milyon euro´luk ek yatırımı üstlenen Doğuş Holding, bu girişimle yurtdışında marina yatırımı yapan ilk Türk şirketi oldu.
Doğuş, marina ek yatırımı yanında kara bölgesinde de 400 yataklı beş yıldızlı bir otel ve alışveriş merkezi yapacak. Toplam yatırım 40 milyon euro´yu bulacak.
Geçtiğimiz yıl Hırvat NCP şirketiyle bir ortaklık anlaşması imzalayan Doğuş Holding, marinanın hem hissedarı, hem işletmecisi hem de geliştiricisi olacak.
Halen 350´si deniz, 50´si kara olmak üzere 400 yatlık kapasiteyle hizmet veren Mandalina Marina & Yacht Club, temeli atılan ek tesislerle birlikte toplam kapasitesini 480´e yükseltecek. Projenin tamamlanması ile marinada 100 metre boya kadar mega yatlara hizmet verilebilecek. Ek tesisler 2011 Haziran ayında hizmete girecek.
Yunanistan ve Karadağ sırada
Temel atma töreni için Hırvatistan´a giden Doğuş Grubu CEO´su Hüsnü Akhan, bu yatırımla bölgesel oyuncu olmak konusunda bir adım attıklarını söyledi. Akhan, "Bu ülke, Akdeniz havzasında önemli bir oyuncu. Sibenik´teki ortağımız NCP ile ülkede marina yatırımları başta olmak üzere yeni fırsatlara da bakıyoruz. Yunanistan ve Karadağ da ilgilendiğimiz ülkeler arasında. Türkiye ve Avrupa´daki marinacılık sektöründe pazar lideri olmak istiyoruz" diye konuştu.
Turgutreis ve Didim´e kurduğu D-Marin marinaları ile toplam 110 milyon doların üzerinde yatırım yapan, proje aşamasındaki Dalaman Marinası için 100 milyon doların üzerinde yatırım planlayan Doğuş, geçen yıl anlaşmasını imzaladığı Port Göcek´in işletmesini önümüzdeki haftalarda devralacak.
İSPARK marinalarına teklif
Hüsnü Akhan, 1997 yılında özelleştirmeden devraldıkları Turgutreis, Didim ve Dalaman marinalarınının hayata geçmesi için uzun yıllar beklediklerini anlatarak, "2003 yılında Turgutreis, 2009´da Didim için düğmeye bastık. Dalaman´ın inşaatına ise henüz başlayamadık. Bu süreçte Antalya ve Bodrum yatırımlarından da vazgeçtik" dedi.
Akhan, bir marina inşaatı için 6 bakanlık, 21 genel müdürlük, yerel yönetimler başta olmak üzere Anıtlar Yüksek Kurulu gibi pek çok yerden imza almak gerektiğini, bunun da çok zaman aldığını söyledi. Doğuş, İstanbul Boğazı´nda yapılması planlanan İSPARK´ın 11 marinası için de teklif vermiş durumda.
Türkiye´de marinacılık emekleme aşamasında
Kıyı uzunluğu 8 bin 333 kilometre olan Türkiye´de yatçılık pazarının büyüklüğünün 2.5 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Marinacılık kara turistine göre 20-30 kat daha fazla para bırakıyor. Türkiye´de turizm gelirlerinin yüzde 11.36´sı yat turizminden elde ediliyor. Türkiye´de 45-60 bin arasında yat olduğu tahmin edilirken bağlama kapasitesi sadece 15 bin. Bu nedenle pazarda büyük boşluk görülüyor. 1185 adaya ve 5 bin 835 kilometre kıyı uzunluğuna sahip Hırvatistan´da ise 16 bin 848 bağlama kapasitesine sahip 48 marina var. Ülkede 2019 yılına kadar 15 bin teknelik kapasite artırımı gerekiyor. Yat limanı arzı özel yat sahipliğinin artmasına paralel artmıyor. İtalya´nın 380, İspanya´nın 96, Yunanistan´ın 19, Hırvatistan´ın 56, Türkiye´nin 38 olmak üzere bu bölgede toplam 586 marina var.
Büyükelçiden Türk yatırımcıya davet var
Temel atma törenine katılan Türkiye´nin Hırvatistan Büyükelçisi Burak Özügergin ile Avrupa Birliği´ne (AB) üyelik sürecindeki ülkenin yatırım olanaklarını da konuşma imkânı bulduk.
Dışişleri Bakanlığı sözcülüğünden sonra bir ay önce Hırvatistan Büyükelçiliği´ne atanan Özügergin, ülkede pek çok sektörde yatırım boşluğu olduğuna dikkat çekti. Gezi boyunca Hırvatistan´da yatırım yapmanın ve şirket kurma süreçlerinin uzunluğundan söz edildiğini hatırlatınca da "Türkler bu tür zorluklara alışıktır. Bence bu ülkeyi göz ardı etmemek gerek" dedi.
Büyükelçi Özügergin özellikle gıda perakendeciliğinde ülkede büyük boşluk olduğunu söylüyor. Yol ve havaalanı projelerine de dikkat çeken Özügergin, "AB´ye tam üyelikten sonra çok geç olacak. Almanlar da Hırvatistan pazarıyla ilgileniyor, elimizi çabuk tutup pazarı onlara kaptırmayalım" diyor.
Doğuş CEO´su Akhan: Artık krizden çıktık
Doğuş Grubu´nun 2010 ilk yarı sonuçlarını da değerlendiren CEO Hüsnü Akhan, son finansal verilere bakıldığında artık krizden çıkıldığının görüldüğünü vurgulayarak, "Yıl sonunda yüzde 7´nin üzerinde büyüme yakalanacak. Önümüzdeki yıldan itibaren büyüme artık yüzde 5´lik tabana oturur" dedi. Grubun amiral gemisinin finans olduğunu tekrarlayan Akhan, toplam gelirlerin yüzde 55´i, kârlılığın da yüzde 85´inin finanstan sağlandığını söyledi. Bankacılıkta GE´nin stratejisini bilmediklerini, gayrimenkulde de Türkiye´den çıkma kararı aldıklarını hatırlatan Akhan, "Gayrimenkul yatırım ortaklığında yüzde yüzde 25 hisseye sahip GE bu hisselerin tamamını satacak. Biz de bu konuyu görüşüyoruz" dedi
SONGÜL HATISARU/Milliyet