Dolar yükseldi, talep daraldı, Çimentaş ilk üç ayda zarar etti
Çimentaş 21 ay aradan sonra, bu yılın ilk çeyreğinde 43.7 milyon YTL zarar etti.
Uluslararası piyasalardaki dalgalanmaların etkisiyle, doların ocak-mart döneminde yüzde 12 değerlenmesi ve iç piyasada çimento talebindeki daralma sonucu Çimentaş ilk çeyrekte 43.7 milyon YTL zarara uğradı. Taşıdığı döviz açık pozisyonu nedeni ile dolar kurundaki yükselişten olumsuz etkilenen şirketin zarar açıklamasında, enerji maliyetlerindeki artış ile çimento satış fiyatlarının yerinde sayması da etkili oldu.
Çimento üretimi ve ticareti alanında faaliyet göstermek için Rusya'da bulunan Cemit LLC'yi satın alan Cementir Grubu'na bağlı Çimentaş'ın 2008'in ocak-mart dönemine ilişkin yaptığı sektörel değerlendirme raporunda, 2007 yılının son çeyreğinde artış eğilimine giren enerji fiyatlarının 2008'in ilk üç ayında yüzde 6,1 artığına dikkat çekildi. Raporda, söz konusu tablonun nisan ayında da değişmeyerek enerji fiyatlarının yüzde 1,5 oranında arttığı ifade edildi. Sektörün en önemli girdi maliyetlerinden olan ithal kömür fiyatlarının da son bir yılda yaklaşık yüzde 60 oranında artış kaydetmesinin maliyetler üzerinde olumsuz etki yarattığı belirtilen raporda, 2008 başında işçi ücretlerine yüzde 12 oranında zam yapıldığı belirtildi.
Lalapaşa'da üretim azaldı
"Çimentaş'ın en önemli girdileri olan enerji, kömür ve işçilik maliyetlerinde oluşan yüksek artışa rağmen, iç piyasada yaşanan daralma ve rekabet nedeniyle dönem içerisinde satış fiyatlarında bir artış olmamış ve fiyatlar geçen yıl ile aynı seviyelerde kalmıştır" ifadesinin yer aldığı raporda,
Lalapaşa fabrikasında yatırıma bağlı duruş nedeniyle üretim ve satış miktarlarında azalma olduğu belirtildi. Çimentaş'ın İzmir fabrikası ile Kars ve Elazığ'da bulunan iştiraklerine ait tesislerdeki çimento üretim ve satış miktarlarının göreceli olarak yükseldiği ifade edilen açıklamada, bu durumun iç piyasadan ziyade ihracat imkanlarının değerlendirilmesi sayesinde gerçekleştiği belirtildi.
Çimentaş'ın satış gelirleri yüzde 6,5, satış maliyetleri ise yüzde 16 arttı. İlk çeyrek itibari ile 419.8 milyon YTL'lik döviz açık pozisyonu bulunan şirket, 40.6 milyon YTL'luk kur farkı gideri ile karşılaştı. 2007'nin ilk çeyreğinde 12.6 milyon YTL olan faaliyet kârı, bu yıl 6.4 milyon YTL'ye geriledi. 1.3 milyar YTL aktif büyüklüğü olan Çimentaş'ın 241.8'i kısa vadeli, 309.7 milyon YTL de uzun vadeli yükümlülükleri bulunuyor. Çimentaş, en son 2006 yılının Ocak-Haziran döneminde 21.5 milyon YTL zarar açıklamıştı. Çimentaş yetkilileri, şirketin ilk çeyrekteki zararının kur farkında kaynaklandığını, ancan bunun dönemsel olduğunu ve durumun yıl içinde dengeleneceğini söyledi. Çimentaş'ın 4 milyon ton klinker, 5 milyon ton da çimento üretim kapasitesi bulunuyor. Şirketin önümüzdeki dönem için planlanan kapasite artırımına yönelik bir yatırımı bulunmuyor.
Rusya'da talep artacak
Türk çimento üreticilerinin büyük kısmının Rusya'ya ihracata yöneldiklerini belirten şirket yetkilileri, bu durumun 2-3 yıl daha devam edeceğini kaydetti. Rus iç pazarında çimento satış fiyatlarının yüksek olduğunu ve pazarın bir miktar daha kârlı olduğunu ifade eden yetkililer, "Rusya'daki çimento kapasitesi eski ve yetersiz. Üretimleri kısıtlı olduğu için de en yakın pazar olan Türkiye'ye sipariş veriyorlar" açıklamasında bulundular. Güney Rusya'da kış olimpiyatlarının yapılacak olmasının da Rusya'daki talebi artırdığına dikkat çeken yetkililer, Rus pazarındaki talebe rağmen Türk çimentocuların varolan fazla kapasitelerinin ileriki dönemlerde sorun yaratabileceğini düşünüyor. Bu arada Rusya'da artan talebe bağlı olarak önümüzdeki dönemde söz konusu pazarda çimento satış fiyatlarının artması bekleniyor.
Bu yıl talebin 2007'deki gibi canlı olmayacağını tahmin ettiklerini belirten Çimentaş yetkilileri, "Geçen yıl enerji maliyetlerinde bu denli bir artış olacağını hesaba katmadık. Maliyet artışı dışında gerek fiyat, gerekse iç piyasa talebi olarak 2008'in ilk ayları beklentilerimiz doğrultusunda gerçekleşti" diye konuştu. Yetkililer, talepte geçen yıla oranla önemli bir değişim yaşanmadığını ifade etti. Sektörde maliyet artışlarına karşı çözüm bulunması gerektiğini belirten şirket yetkilileri, çimentocuların daha yüksek fiyatla satış yapmaları durumunda ise talebin ve beraberinde inşaat sektörünün daralacağını ifade etti. Avrupa ülkelerinde tonu 100 euroya satılan çimento, Türkiye'de ise 70 YTL civarında bulunuyor.
Pınar SUNGUR / Referans