Dolmabahçe-Levazım tüneli binaları mı çatlatıyor?
Maçka Parkı’nda ağaçların kesilmesine sebep olan Dolmabahçe-Levazım Tüneli inşaatının şimdi de altından geçtiği Nişantaşı’ndaki binaları çatlattığı iddia edildi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin yaptırdığı 7.8 km uzunluğundaki Dolmabahçe Levazım Tüneli inşaatı tartışmalar arasında sürüyor. Sözcü gazetesinde yer alan habere göre, geçtiğimiz yıl Dolmabahçe – Levazım Tüneli kapsamında Maçka Parkı'nın 3 bin 500 metrekarelik bölümünde yer alan 176 ağacın sökülmesi tepkilere sebep olmuş günlerce eylemler düzenlenmişti. Taksim ve Kabataş yönünden gelen araçları Beşiktaş Meydanı, Çırağan Caddesi, Yıldız Yokuşu ve Esentepe trafiğine girmeden Zincirlikuyu-Ortaköy yönüne kesintisiz bir şekilde ulaştırmayı hedefleyen tünel inşaatı sürerken şimdi de geçtiği güzergahtaki binalarda çatlaklar meydana gelmeye başladı.
İHTARNAME GÖNDERDİLER
Nişantaşı Ihlamur Yolu Caddesi ve civarındaki bazı binalarda meydana gelen çatlaklar sebebiyle tedirgin olan vatandaşlar, inşaatı üstlenen İSPA İnşaat'a ve gereğinin yapılması için de İBB'ye ihtarname göndererek önlem alınmasını talep etti. İhtarnamede, tünel çalışmaları sırasında binada çok ciddi ve risk taşıma ihtimali yüksek fiziksel hasarlar meydana geldiği belirtilerek konuyla ilgili firma yetkilileri ile görüşüldüğü ve kendilerine can ve mal güvenliğini tehdit edebilecek bir risk olmadığının söylendiği de aktarıldı. Binadaki fiziksel hasarın daha sonra firma tarafından karşılanacağının sözlü olarak iletildiği belirtildi. Binada hocalar tarafından inceleme yapıldığı fakat kendilerine bir rapor verilmediği belirtilerek “Binamızda yaşayanlar için durum çekilmez ve dayanılmaz bir hal almıştır. Durumun can güvenliği açısından bir risk teşkil etmediğini ve binamızda meydana gelen hasarın tarafınızca giderileceğini zaman vermek suretiyle belirten yazılı bir açıklama talep eder ve binamızda bu nedenle oluşacak her türlü mal ve can güvenliği riskinden firmanızı sorumlu tutacağımızı ihtaren bildiririz” denildi.
İTÜ:BİNADA ÇÖKMEYE BAĞLI HASAR YOK
Şikayet üzerine firma, İTÜ Deprem Mühendisliği ve Afet Yönetimi Enstitüsü Müdürlüğü'ne başvurarak binada incelemeler yaptırdı. İTÜ tarafından Ihlamur Yolu'nda bulunan binadaki çatlaklarla ilgili teknik bir rapor hazırlandı. Raporda, meydana gelen çatlakların ikinci yapı elemanları ile sınırlı kaldığı, bodrum katta bulunan kazan dairesinde açıkta bulunan kolonlarda dönme veya çökmeye bağlı hasar görülmediği de tespit edildi. Binanın dış ortam ile kesiştiği kotlarda zemin ile bina ara kesitinde herhangi bir açılmanın görülmediği belirtilerek, “Dolayısıyla binada genel bir oturmanın, hareketin söz konusu olmadığı kanaatine varılmıştır” ifadelerine yer verildi. Binadaki deformasyonun düzenli olarak takip edilmesinin bina güvenliği bakımından önemli olduğu belirtilen raporda tünel inşaatı binadan yeterince uzaklaştığında iyileştirme amaçlı tamiratların yapılmasının daha uygun olacağı yönünde de görüş bildirildi.
İBB: HASAR ESKİ BİNALARDA OLDU
İBB'den yapılan açıklamada da söz konusu binaların en az 40 yıllık olduğu ve 1999 depremi öncesi yapıldığı belirtildi. Tünelin geçtiği bölgedeki binaların yapısal durumunun yani yaşının, beton ve demir kalitesinin, kullanılan yapı malzemesi kalitesi ve işçilik gibi durumların çatlak oluşumuna etki ettiği bildirildi. Tünelin geçtiği güzergahta çok sayıda bina bulunmasına karşın 10 adet binada çatlaklar meydana geldiği belirtilerek “Tünelin tam üzerindeki binalarda herhangi bir problem yaşanmaz iken tünelden 30 metre uzaklıktaki binalarda yapısal olmayan çatlak oluşabilmektedir” denildi.