24 / 11 / 2024

Duble yollara, duble ağaçlandırma yapılıyor!

Duble yollara, duble ağaçlandırma yapılıyor!

Duble yol kenarlarında, sürücünün görüşünü yönlendirmek, çevrenin egzoz, toz ve gürültüden rahatsız olmasını engellemek, yeşil ve estetik bir görünüm oluşturmanın yanı sıra trafik güvenliği amacıyla ağaçlandırma çalışmaları yürütülüyor




         Karayolları 5. Bölge Müdürü Yakup Dost, yaptığı açıklamada,
 Karayolları Genel Müdürlüğünün yol boyu ağaçlandırma çalışmasının her yıl
 artırılarak devam ettiğini belirterek, bu kapsamda duble yollarda da ağaçlandırma
 çalışması yapıldığını söyledi.

         Ağaçlandırmanın yola ve sürücüye çeşitli yararları olduğunu kaydeden
 Dost, "Yolun çevreye olan olumsuz etkisini en aza indirmek, yeşil alanları
 artırmak, insanların yeşile olan hasretini gidermek için ağaçlandırma çalışmasını
 yapıyoruz. Ağaçlandırma ile çevredeki olumsuz görüntüler perdelenirken estetik
 bir görünüm oluşuyor. Ağaçlar, çevreyi egzoz gazları, toz ve gürültüden koruyor.
 Ayrıca toz ve tipi zararlarını önleyerek güvenli trafik akışının sağlanmasına
 yardımcı oluyor" dedi.

         Ağaçlar sayesinde yollardaki monotonluğun da hissedilmediğini kaydeden
 Dost, "Ağaçlar sürücünün görüşünü yönlendirirken, yolun araziye fonksiyonel
 olarak uyumunu sağlıyor. Yollara canlı kar siperleri oluyorlar. Karayollarında
 dinlendirici ve göze hoş gelecek bir ortamda seyahat imkanı sağlamak açısında yol
 boylarında bitkilendirme çalışmaları yapıyoruz" diye konuştu.

         Peyzaj düzenlemesi kapsamında yapılan çalışmalarda, bitkilerin
 birbirleriyle ve çevreleriyle uyumlu olmasının yanı sıra zorlu yol koşullarına
 (tuz, kirlilik, sulama zorluğu) dayanıklı olmasına dikkat edildiğini anlatan
 Dost, "Bu nedenle, karayolları ağımızın ülke geneline dağılımı ve ülkemiz
 coğrafyasının ve ikliminin çeşitliliği göz önüne alındığında tek bir türden fidan
 dikmiyoruz. Ağaçlandırma çalışmaları yapılırken seçilen bitki türlerinin
 bulunduğu coğrafyanın yapısına, toprak özelliklerine, iklim koşullarına ve
 çevresi ile uyumuna dikkat ediyoruz. Öncelik yörenin doğal bitki örtüsüne uyumlu
 ve çevresinden temin edilebilecek fidanlara verilmektedir" diye konuştu.

         Dikimi yapılan bitkilerin bakımının da yapıldığını vurgulayan Dost, şöyle
 devam etti:
         "Kısa boylu bitkilerden olan çalılar yola yakın, uzun boylu bitkilerden
 olan ağaç ve ağaççıklar daha geride olacak şekilde dikilmektedir. Dikim
 aralıkları, gelişmelerini tamamladıklarında sahip olacakları yayılma çapına göre
 belirlenmektedir. Refüjler; tuz, kuraklık, yüksek sıcaklık, yoğun ışıklanma,
 araçlardan kaynaklanan sürekli rüzgar, egzoz gazları ve toz gibi bitki yaşamı
 için uygun olmayan koşullar barındırmaktadır. Bundan dolayı refüjlerde, yerden
 itibaren dallanan, yoğun kitleli, 2,5-3 metreden fazla boylanmayan, olumsuz
 koşullara dayanıklı bitkiler kullanılmaktadır."

         Yapımı tamamlanan tüm yollarda, yapılan protokoller dahilinde orman
 müdürlükleri ile özel işletmeler ve belediyeler tarafından ağaçlandırma
 çalışmalarının gerçekleştirildiğini kaydeden Dost, "Mevcut fidanların bakım ve
 yenilenme çalışmaları da karayolları tarafından yapılmaktadır. Şu ana kadar
 toplam 1 milyon 998 bin adet fidan dikilmiştir. Bu fidanlardan 1 milyon 63 bin
 565 adedi Karayolları, 629 bini il orman müdürlükleri, 239 bin adedi de
 belediyeler ve 66 bin fidan da özel kişi ya da kurumlarca dikilmiştir"

         "YOLLARIN AĞAÇLANDIRILMASI ÇOK ÖNEMLİ"

         Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Başkanı İhsan Memiş,
 duble yolların çoğunlukla kırsal alanlardan geçtiğini belirterek "Yolların ıssız
 görünmemesi, sel veya çökmelerin önlenmesi açısından yolların ağaçlandırılması
 çok yararlı olacaktır" dedi.

         Türkiyenin mevcut 15 bin km bölünmüş çok şeritli karayolu olduğunu, 5
 bin kilometrenin de yapım veya tamamlama aşamasında olduğuna dikkati çeken Memiş,
  "Ağaçlar yeşiliyle yolların çıplak ve ıssız görünmesini, kökleriyle de olası
 erozyon, sel veya çökme gibi durumları önlüyor. Sürücüleri araçları arıza
 yaptığında ya da mola vermek istediğinde gölgesi güneşten koruyor" diye
 konuştu.

         Ağaçların yol kenarlarına sıfır mesafede dikilmesinin sakıncalı olacağını
 kaydeden Memiş, "Ağaçlar yol kenarına en az 5 metre mesafede olmalı. Bu sayede
 araç sürücülerinin görüş mesafesini engellemez" diye konuştu.
AA


Geri Dön