Genel

Elektrik abonelerine icra tuzağı!

Ödenmemiş elektrik faturaları ile ilgili olarak yapılan işlemleri değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu üyesi ve Enerji Tüketicileri Derneği Genel Başkanı Bülent Çebin; “firmaların alacak tahsili için yaptıkları uygulamalar, mevzuata aykırı” dedi.

Ödenmemiş elektrik faturaları ile ilgili olarak yapılan işlemleri değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu üyesi ve Enerji Tüketicileri Derneği Genel Başkanı Bülent Çebin; “firmaların alacak tahsili için yaptıkları uygulamalar, mevzuata aykırı” dedi.

 

Tüketici Birliği Federasyonu üyesi ve Enerji Tüketicileri Derneği Genel Başkanı Bülent Çebin konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır:

 

Elektrik faturalarının herhangi bir nedenle ödenmemesi üzerine firmaların fatura tahsilinde izleyecekleri süreç 08.05.2014 tarihli Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği ile açıkça ve ayrıntılı olarak belirlenmiştir.

 

Yönetmeliğin 15. maddesi gereğince, tüketicinin faturasını son ödeme tarihine kadar yapmaması durumunda;

 

-Firma tarafından tüketiciye yazılı olarak bildirim yapılarak, borcun en az beş iş günü içinde ödenmesi gerektiği, verilen süre içinde borcun ödenmemesi durumunda elektrik enerjisinin kesileceği bildirilmelidir.

 

-Tüketicinin yazılı ikinci bildirime rağmen borcunu ödememesi durumunda, elektrik enerjisi kesilir. Bu işlemle ilgili olarak kesme bildirimi düzenlenir ve tüketiciye bildirilir.

 

-Zamanında ödenmeyen borçlar için aylık yüzde 1,40 oranını aşmamak üzere günlük gecikme zammı uygulanır.

 

-Tüketicinin borcunu ödememesi durumunda, firma tarafından hakkında yasal yollara başvurulabilmesi için; elektriğin fiilen kesilmiş olması, sözleşmenin feshedilmiş olması ve güvence bedelinin geciken borca mahsup edilmiş olması gereklidir. Bu koşullar erine getirilmeden firma tarafından tüketici hakkında alacağın tahsili için yasal işlem başlatılamaz, başlatılmışsa itiraz durumunda işlemler sonlandırılır.

 

-Bu koşullar yerine getirildikten sonra firma tarafından, alacak miktarı 3.480,00 TL. nın altında olması durumunda öncelikle ve zorunlu olarak, Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuru yapılması zorunludur.

 

Yönetmelikle sürecin açıkça düzenleniş olmasına rağmen firmaların; ikinci borç bildirimini yapmadıkları, enerjiyi fiilen kesmedikleri halde kesme tutanağı düzenlediği, sözleşmenin fesih işlemi ve güvence bedelinin borca mahsubu yapılmadan ve Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’a aykırı olarak doğrudan tüketici hakkında icra takibine geçtiği, yine yönetmeliğe aykırı olarak tüketicinin adına kayıtlı başka bir adresteki enerjisinin kesildiği, alacağın ödenmemesinin üzerinden on yılı aşkın zaman geçmiş olmasına rağmen, tüketici hakkında icra takibi yaptığı görülmektedir. Bütün bu uygulamalar, mevzuata aykırı olup Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından yaptırım uygulanmasını gerektiren ihlâllerdir.

 

Herhangi bir nedenle elektrik faturasını ödeyememiş tüketicilerin, firma tarafında haklarında yürütülen işlemler ile ilgili olarak, yönetmelik ile düzenlenen haklarını kullanmaları gerektiğini ve ETÜDER Enerji Tüketicileri Derneği’nin tüketicilere ücretsiz hizmet verdiğini kamuoyuna duyururuz.