Devre Mülk

En büyük 500'deki çimentocular ihracatla coştu

Daralmayı gören çimentocular kurdaki düşüşle, kârlılıkta fark attı.

En büyük 500 firma listesinde yer alan şirketlerin aktif, özsermaye ve satış kârlılıklarında ipi göğüsleyen çimento ve gıda sektörlerden firmalar oldu. 2007 yılının ikinci yarısından itibaren daralma yaşayan çimento sektörünü kur farkı kurtarırken, gıda firmalarının şansı ise global ölçekte de yaşanan yüksek gıda fiyatları oldu. Geçen yıl Çin'in artan talebiyle karlılıkta önde giden demir çelik sektöründe faaliyet gösteren firmalar, satış kârlılığında birinci olan Ereğli Demir-Çelik haricinde bu sene oldukça gerilere düştü. Kârlılık listelerinin sonunda ise ağırlıklı olarak tekstil ve enerji firmaları yer aldı.
2007 yılında özvarlılık karlılığında ilk sırayı bir yüzde 113'lük artışla yüzde 50'si TMSF'de olan BİS Enerji aldı. Aktif karlılığında yüzde 55'lik oranla Koza Altın işletmesi olurken, satış kârlılığında ise yüzde 63 ile Ereğli Demir Çelik birinci oldu.
 
Satıştan kârlılıkta çimentocular önde
Şirketlerin satışlarından elde ettiği kârlılık göstergesi olan satış karlılığına göre İSO 500'de bu sene de geçen yıl olduğu gibi çimentocular öne çıktı. Son dönemlerde gereğinden fazla kapasite artırıcı yatırım yaptıkları için eleştiri oklarına maruz kalan çimento şirketleri, artan satış kârlılıkları ile dikkat çekti. İSO 500 listesinde satış kârlılıkları sıralmasında ilk sıralarda yer alan çimento şirketleri bu haliyle diğer reel sektör hisselerine de fark atmış oldu. Satış kârlılığı listesinin ikinci sırasında yer alan Ünye Çimento'nun satış kârlılığı yüzde 63, Adana Çimento'nun yüzde 57, Mardin Çimento'nun ise yüzde 55 oldu. İSO 500 listesindeki şirketler satış kârlılıklarına göre sıralandığında skalanın ilk 10 şirketinin 5'i, çimento şirketlerinden oluştu.
Şirketlerin, varlıklarını kârlı bir şekilde kullanıp kullanmadığını gösteren aktif karlılık oranına göre, Koza Altın yüzde 55 ile ilk sırada yer aldı. Aktif yatırımlarından daha fazla kâr eden Denizli Çimento'nun aktif kârlılığı yüzde 49, üçüncü sırada yer alan Samsun Makina'nın ise yüzde 48 oldu. Philip Morris'in aktif kârlılığı yüzde 47, Ünye Çimento'nun yüzde 46, Şenpiliç Gıda ve Mardin Çimento'nun yüzde 42 oldu. Özsermayesine yapılan yatırımı kâra dönüştüren ve daha kârlı kullanan firma ise BİS Enerji oldu. BİS Enerji özvarlık kârını geçen yıla göre yüzde 113 oranında artırdı. Philip Moris, özvarlık kârını yüzde 89 artırırken, İbrahim Ethem Ulagay İlaç yüzde 86, Major Oto yüzde 78, İdeal Gıda ise yüzde 77 artırdı.
 
2008'de çimentoda karlılık hayal olur
Çimentodaki kârlılığın kesinlikle operasyon karlılığı olmadığının altını çizen Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Adnan İğnebekçili, bunun kur farkından ya da mali ve finansal gelirlerden kaynaklandığını söyledi. 2008 yılında bu kârlılıkların sağlanmasının mümkün olmayacağını belirten İğnebekçili, "Şu andaki fiyatlar geçen seneki fiyatların gerisinde. Ayrıca yakıt ve enerji maliyetlerinden kaynaklanan yüzde 20 civarında bir maliyet artışı daha var. 2008 yılında yüksek kârlılıklar mümkün değil" diye konuştu. "Bu kârlılıkları son defa görüyoruz" diyen İğnebekçili, 2007'nin son çeyreğinden bu yana sıkıntıda olduklarını belirterek, 2008'in 6 aylık verilerinin çok daha kötü sonuçlar göstereceğini kaydetti.

Ebru TUNCAY / Referans